آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • دست نوشته های یک مدیر فروش
  • آسیب های روانی از خطای اثر هاله ای
 
دوشنبه, 12 فوریه 2018 / Published in دست نوشته های یک مدیر فروش

آسیب های روانی از خطای اثر هاله ای

اثر هاله چیست؟

[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]اثر هاله ای : به توضیح متتم “خطای هاله ای یک خطای شناختی است که بر اساس آن،من یکی از ویژگی های شما را می بینم وبر اساس آن ویژگی درمودر سایر ویژگی های شما پیش داروی میکنم”(+)[/stextbox]

این واژه از کلمه Halo به معنی هاله گرفته شده است، که برای نام گذاری این لغت از هاله ی نوری که بر  سر افراد مقدس تابیده شده است که این هاله ی  نور چنان زیاد است که نمی توان چهره اصلی را تشخیص  داد .

 

در زندگی شخصی، کسب وکار، برندینگ این ویژگی می تواند هم مثبت و هم منفی باشد، البته به نیت آن و خطای ناظر بستگی دارد.

 

در زندگی شخصی بارها پیش آمده که دوستی که در یک شرکت بزرگ کار می کنند ، ناخودآگاه نظراتش برایمان ارزشمندتر به نظر میرسد و یا چهره زیبا رویی که به نظرمان آدم با شخصیت تری به نظر می رسد.

 

در زندگی کاری و کسب وکار هم شرکت ها سعی می کنند، که با ایجاد برندینگ سعی در ایجاد هویت بصری  بهتری در نزد مشتری دارند.

 

وقتی که تبلیغ شرکتی توسط ورزشکاران انجام میشود،  ناخودآگاه تصویر سلامتی و تندرستی را  از آن برند تداعی میکند، این حس را در بیننده ایجاد میکند که این برند از محصو لات سلامت محور ایجادشده است.

 

در بازاریابی هم زمانی که فروشده از اسم مشتریان بزرگ، که از محصول جدید خریداری کرده اند، و راضی بوده اند، نام می برد، این تصور را ایجاد میکند  که من به مشتری بهترین پیشنهادات را ارائه میدهم .

 

اما چرا مثبت ؟

 

به هر حال این اثر به عنوان خطای شناختی ذهن است وبه سختی می توان از آن گریخت و با تجربه احتمالا درصدآن پایین تر می آید، اما اکثر انسان ها با تصاویری که در ذهن خود  می سازند ،  لحظات خود را هویت میدهند و اگر این تصورات را از آنها بگیری رندگی سخت تر خواهند داشت چیزی شبیه زندانیان در حبس ابد.

 

شرکت با خلق برند و انجام هزینه ای گزاف سعی در ایجاد جایگاه بهتری در ذهن مصرف کننده دارند، تا بتوانند سهم ذهنی بیشتری به خود اختصاص دهند.

 

اماچرا منفی؟

مثال واقعی در دورومان کم نیستند، گزیدن های که در اثر این خطای شناختی متحمل شده ایم.

 

مثال وارد رستوران شیکی شده اید که با نور پردازی و یا دکوراسیون هوش از سر شما برده است، شما هیجان زده اینکه طعم یک غذایی خوب را خواهید چشید، اما غذایی نه چندان دلچسب سرو میکنید و با کلی غرولند نسبت به انتخاب خودتان از آنجا خارج می شوید.

 

مثال دیگری از رابطه و دوستی های که دراثر این خطا ایجاد می شود.

به احتمال زیاد اگر خواننده این وبلاگ باشید، نام محمد رضا شعبانعلی و متمم را بارها شنیده اید.

وبلاگ دوستان متممی که در سایتم معرفی کرده ام و اگر عضو متمم باشید، حتما با دوستان زیادی از متمم آشنا می شوید، ممکن است با خواندن وبلاگ محمدرضا احساس خوبی داشته باشید.

به هر ایشان با کلی رزومه کاری و معلمی به جایگاه خوب درصنعت محتوا قرار گرفته اند، حال برخی از دوستان هم عضو وبلاگ ایشان و هم عضو متتم هستند.

شما هم هیجان زده که با برخی از دوستان آشنا می شوید و این احساس که همه یک قیبله هستیم و در زیر پرچم متمم قرار گرفته ایم، پس میتوان به این دوستی ها و عمق نگاه ایشان جور دیگری نگاه کرد، و بخصوص که دوست عزیزمان هم دستی وبلاگ نویسی داشته باشد.

ما دوستی هایمان را شروع می کنیم و با آب و تاب  و لذتش به نقاط مشترک و دغدغه هایمان در متمم و یادگیری اشاره می کنیم.

 

از اینکه دوستی با شعور وفهم و چیز دان پیدا کرده ایم، به خود می بالیم، کم کم انتظارات شکل میگیرد، و بر اساس تصورتمان از دوستمان که به نظرمان اهل دل و قلم است.

غافل از اینکه محمد رضا شعبانعلی ما را بزرگ نکرده و در شناسنامه ما مهر تایید نزده، که عضو متمم شدن و وبلاگ داشتن  و چند کامنت گذاشتن  و داشتن رتبه الکسای بالا مساوی است، با انسانی شایسته و بایسته و اتیکت دان.

 

برخی از افراد( منظورم فقط برخی ) که حتی شعور هم صحبتی هم ندارند.

 از قضا وقتی خودت دچار این خطای شناختی میشوی حس بدی هم به خودت و هم به اعتماد خدشه دار شده و هم آن دوستی که در پشت نقاب کلمات پنهان شده پیدا میکنی.

 

هی با خودت کلنجار می روی که چرا که تو ادعای شعور و فهم ات میشود و از کلمات آنچنان قلمه وسمبله استفاده میکنی، حتی شعور مدیریت تماس هایت را نداری و اونوقت هر جا که می روی از متمم و محمد رضا شعبانعلی  مایه میگذاری.

 

البته من هم دچار این خطا شده ام و برخی از دوستان هم به این معضل دچار شده اند.

 

  چاره ای نداشتم، دوست داشتم در وبلاگم بنویسم که خواننده این وبلاگ بداند که هر فردی می تواند یک متممی باشد، ولی هر متممی نمی تواند یک فرد پخته  و فهیم و اهل دل و کتاب و شعورباشد.

 

 اگر شما گزیده خاطر شدید، از دست و پای یک متممی، اِشکال را در خطای هاله ای خود ببنید، نه در اِشکال آن فرد زیرا ممکن است، آن فرد به بدترین وجه شما را آزرده خاطر کند و شما را همیشه از اسم متممی بودن بیزار نماید.

 

درست است، که آدم عقل و فکر و اندیشه دارد، درست است که باید اول امتحان کرد، بعد اعتماد و درست است که یک مومن از یک سوراخ دو بار گزدیده نمی شود.

 

ولی خطای اثر هاله ای چیزی است، که ما هر روز به آن گرفتار هستیم  و مثل سایه هر روز با ما است، فقط طیف درجه کم  یا زیاد آن فرق می کند و میزان درجه وابستگی و حماقتش .

 

این نوشته را توصیه می کنم به عنوان مکمل بحث بخوانید(+)

جدول خطای های شناختی (+)

 

لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/MpaHSg

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

چرا من ؟
داستان سازمان فروش-تو اخراجی
ای بی خبر بکوش که صاحب خبر شوی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه