بخش اول استاندارد ۱۰۰۱۵
بخش دوم استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵:
در بخش دوم به تفضیل هر یک از بندها را توضیح می دهیم :
در بخش دوم استاندارد ا یزو ۱۰۰۱۵ به اجزا آن می پردازیم
۱-بند اول استاندارد ایزو۱۰۰۱۵ : هدف و دامنه کاربرد
به این معنی که راهنمایی جهت اجرا، نگهداری، بهبود، سیستم آموزشی است که با پیادهسازی مستندات و الزامات بتوانیم به بهبود سیستم آموزش کمک کنیم.
۲-بند دوم استاندارد ایزو ۱۰۰۵: مراجع
آخرین ویراش سال 1999 است که در صورت آپدیت نمودن این استاندارد امکان تغییر دربندهای آن وجود دارد.
همچنین از این ایزوها در برخی از بندهای این استاندار استفادهشده است.
1so9001:2008
Aso19011:2002
Iso10015:1999
۳-بند سوم استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵: تعاریف و اصطلاحات:
1-3-شایستگی : Competence
توانایی به اثبات رسیدن در بکار گیری دانش و مهارت در شرح وظایف تعیینشده در شغل سازمانی که شایستگی شامل دو بخش 1-فنی و تخصص شغل 2- حوزه رفتاری شغلی تعریف میگردد.
2-3-تحصیلات : Education
فرایند تدریس و یادگیری در یک مکان مدرسه یا دانشگاه یا موسسه
3-3آموزش : Training
فرایند فراهم آوری و توسعه دانش ، مهارت، گرفتار بهمنظور برآورده ساختن انتظارات
۴-بند چهارم استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵ : راهنمایی جهت آموزش
این بند شامل 4 مرحله نیازسنجی، طراحی و تدوین آموزش ، اجرای آموزش ، پایش و بهبود فرایندهای آموزشی است.
آموزش یک فرایند 4 مرحله است :(کشف نیاز- طراحی آموزش- اجرا- ارزیابی نتایج) که این 4 مرحله دائم مورد پایش قرار میگیرد. که البته میتواند این 4 مرحله در درون سازمان یا بیرون سازمان انجام شود.
[su_note]مشارکت کارکنان در تدوین نیازسنجی بسیار مهم است.[/su_note]
۱-۴-تعیین نیازهای آموزشی:
سازمان تمام شایستگیهای شغلی که بر روی کالا یا خدمات تأثیر میگذارد را بافرم های خاصی شناسایی میکند که بعدازاین مرحله با توجه به مؤلفه میزان اهمیت، میانگین سطح یادگیری، میزان دفعات تکرار توسط 3نفر شامل (فرد، کارشناس سیستم- مدیر مربوطه) امتیازدهی و اولویتبندی میگردد.
در این مرحله نیازهای و شایستگیها بر اساس انتظارات سازمان و نیازهای فعلی فرد تدوینشده و که در پاسخ به 3 سؤال زیر طراحی میشود:
[su_box title=”سوال در خصوص کشف شایستگی ها” box_color=”#e82dac” title_color=”#2c2626″]1-چه نیازهای داریم
2-چه انتظاراتی داریم؟ چه معیاریهای داریم؟
3-الآن در چه وضعیتی از شایستگیها هستیم؟[/su_box]
برای کشف و بازنگری شایستگیها میتوان از (سوابق آموزش قبلی، شکایت مشتریان، قوانین مقررات، تحقیقات بازار و تغییر فناوری در بازار،الزامات شایستگی، درخواست اقدام اصلاحی ) میتوانیم استفاده کرد.
پاسخ به سؤال :
این پست سازمانی نیاز به چه شایستگیها دارد؟( شایستگی فنی و رفتاری)
سازمان برای اینکه بتواند در بازار رقابت پیروز باشد باید بتواند سطح شایستگیهای سازمان را بالا ببرد و برای این کار باید افراد توانمندی را به چرخه سازمان وارد نماید که از سطح شایستگیهای شغلی بالاتری برخوردار هستند.
برخی از فرایندهای کاری در سازمان جز فرایندهای ویژه هستند یعنی بهراحتی قابلکنترل و ارزیابی نیستند لذا برای این فرایندها باید کسانی را استخدام کنیم که دارای سطح استاندارد شایستگی بالاتری باشند.
(علاجِ واقعه قبل از عمل ) مثل رانندگان و سرپرستان فروش و فروشندگان که میتواند با عدم شایستگی رفتاری به مشتریان ما آسیب بزنند.
استفاده از پرسشنامه، مصاحبه، گروه کانونی، افراد خبره میتوان جهت کشف شایستگی در سازمان استفاده میشود.
خروجی این بند استاندار مشخص شدن لیست شایستگیها و کمبود شایستگیها هست که بهصورت دورهای معمولاً 6ماهه انجام میگردد. که لیست نیازهای آموزشی برای تصمیمگیری تهیه میشود.
۲-۴- برنامهریزی و طراحی آموزش
در این مرحله مابعد از مشخص کردن نیازهای آموزشی برای طراحی دورها نیازمند مشخص کردن معیارهای برای ارزشیابی آزمون و فرایندها هستیم.
در زمان طراحی آموزش ما به یکسری محدودیتهای داریم.
مثل(الزامات مربوط به قوانین و مقررات، الزامات مربوط به خطمشی، ملاحظات مالی، زمان و زمانبندی، قابلیت دسترسی و انگیزه فرد ، داشتن منابع داخل سازمانی، محدودیت منابع) که برای اجرای اثربخش نیازمند حل محدودیتها هستیم که میتوان زمان کم رانندگان توزیع برای آموزش را توصیه نمود.
در این بند نوع روشهای آموزش و معیار انتخاب آموزش را تعیین میکنیم. لازم به ذکر است که روشها به منابع، محدودیتها و اهداف بستگی دارد.
روشهای آموزشی که بهتناسب وضعیت سازمان میتوان پیشنهاد داد:
[su_box title=”روش آموزشی جهت ارتقاء شایستگی ها” box_color=”#e82dac” title_color=”#2c2626″]1-برگزاری دوره و کارگاههای آموزشی در بیرون و درون سازمان
2-کارآموزی
3-تربیت مشاور- مربی
4-خودآموزی
5- آموزش از راه دور[/su_box]
معیارهای انتخاب نوع آموزش بستگی به موارد از قبیل(تاریخ و محل آموزش، هزینه، اهداف آموزشی، گروه موردنظر و مدتزمان ، توالی آموزش و نحوه ارزیابی و گواهینامه دارد).
در طرح آموزش باید درک روشنی از نیازها، الزامات، اهداف، نتایج را ارائه نماید، اهداف آموزشی بر اساس شایستگیها تنظیمشده باشد
سوا لاتی که در یک طرح آموزشی باید پاسخ داده شود:
[su_box title=”سوال های در طرح آموزشی” box_color=”#e82dac” title_color=”#2c2626″]1-چه الزامات و اهدافی را در این طرح آموزشی ارائه میشود؟
2-چه نیازهای آموزشی از سازمان را دربرمی گیرد؟
3-شرح خلاصهای از آموزش آورده شود
4-آموزشگیرندگان چه کسانی هستند؟
5-روشهای آموزش چیست؟
6-زمانبندی آن به چه صورت است؟
7- چه امکانات و منابع و تجهیزاتی در این دوره آموزشی نیازمند هستیم؟
8-الزامات مالی در خصوص این دوره چقدر است(هزینه دوره چقدر است؟
9-معیارهای ارزشیابی نتایج آزمون به چه صورت است؟[/su_box]
[su_note note_color=”#afff66″]یک نمومِ فرم به پیوست است[/su_note].(+)
معیارهای ارزشیابی برای اندازهگیری دوره آموزشی چیست؟
[su_box title=”معیارهای ارزشیابی دوره آموزشی ” box_color=”#e82dac” title_color=”#2c2626″]1-رضایت آموزشگیرندگان
2-میزان اکتساب دانش، رفتار، مهارت از سوی آموزشگیرنده
3-عملکرد آموزشگیرنده در حین کار
4-رضایت مدیر آموزشگیرنده
5-میزان تأثیر بر سازمان متنوع آموزشگیرنده
6- روش اجرایی برای پایش فرایندهای آموزش[/su_box]
ما همچنین برای ارزیابی مدرسین هم باید وقت و انرژی کافی بگذاریم و یکسری معیار برای این گروه تدوین نمایم.
برای انجام ارزیابی مدرسین خارج سازمان میتوان برخی از راهکارها ذیل را پیشنهاد داد:
1-ارزیابی گزارشهای کتبی و کاتالوگها و سراچهها و رزومه
2- ارزیابی طرحهای آموزشی
3- گرفتن نتایج از مشتریهای قبلی
4-در نظر گرفتن محدودیتهای مالی در ارائهدهندگان
لازم به ذکر است که کسی که مسئولیت ارائهدهنده آموزش را ر عهده دارد مسئول تمام فرایندهای آموزش هم است.
۳-۴ اجرایی آموزش
در این مرحله سازمان باید منابع لازم جهت اجرایی آموزش را فراهم نماید. که در قالب
1-پشتیبانی از آموزشدهنده و آموزشگیرنده در سه مرحله قبل، حین، بعد از آموزش را شامل میشود.
شامل توجیه ارائهدهنده طریق ارائه اطلاعات مناسب و توجیه آموزشگیرنده در خصوص ماهیت آموزشی .
ارائه فرمهای نظرسنجی بعد از آموزش از شرکتکنندگان و مدرس در قالب پشتیبانی بعد از آموزش مربوط میشود.
۴-۴-پایش نتایج آموزش ارائهشده
در این مرحله ما به ارزیابی نتایج آموزش میپردازیم این رصد به این صورت میباشد که آیا فرد در طول انجام وظایف شغلی دانش و مهارت گرفتار آموزش دادهشده را به کار میگیرد یا خیر؟
که معمولاً در دو دوره کوتاهمدت و بلندمدت انجام میگیرد و علاوه بر نظرسنجی از مشارکتکننده نظر مدیر او هم گرفته میشود و همچنین عملکرد واقعی او هم با معیار سازمانی گزارش میگردد.
حتماً برای ارزیابی آموزش باید معیار و شاخصهای آن قبلش تعریفشده باشد.
توصیه میشود که برای اندازهگیری اثربخشی یک هفته بعد از انجام آموزش استفاده گردد.
ارزیابی کوتاهمدت بعد از انجام آموزش انجام میشود و شامل اندازهگیری ( روش آموزش، منابع، مهارت کسبشده است).
ارزیابی بلندمدت : شامل اندازهگیری بهرهوری عملکرد شغلی فرد است
اثربخشی آموزشی در دو قسمت نظری و عملی طراحی میشود و با دادن امتیازاتی توسط مدیر مربوط میتوان به میزان اثربخشی آموزش پی برد(میزان امتیاز اثربخشی نظری هر آیتم 1.5 نمره و اثربخشی عملی هر آیتم 2 نمره در بردارد.
در گزارش ارزشیابی آموزشی باید موارد ذیل ذکر شود( این گزارش بهعنوان یک راهنما برای آموزش دوره بعد استفاده میگردد).
[su_box title=”گزارش ارزشیابی دوره آموزشی” box_color=”#e82dac” title_color=”#2c2626″]1-مشخصات نیازهای آموزشی چه بود ه است؟
2-معیار ارزشیابی چه بوده است و شرحی از منابع و روشها برنامه زمانبندی ارزشیابی چه بوده است؟
3-تحلیل دادهها گردآوریشده و تحلیل نتایج آورده شود
4-نتیجهگیری و توصیهها برای بهبود داده شود
5- میزان هزینه آموزش باید مشخص شود.
6- پرونده آموزشی افراد باید ثبتشده باشد و اگر عدم انطباق دارد باید اصلاح گردد.[/su_box]
۵-بند 5 استاندارد ایزو ۱۰۰۱۵: پایش و بهبود فرایند آموزش
این بند آخرین بند استاندارد است و پایش و بهبود فرایندها در این مرحله با استفاده از مشاوره، مشاهده، گردآوری دادهها حاصل میشود:
در این مرحله اقدامات ذیل انجام میشود.
[su_box title=”پایش و بهبود آموزش” box_color=”#e82dac” title_color=”#2c2626″]1-پایش برای حصول اطمینان از اثربخشی آموزش
2-تمام 4 مرحله مورد پایش قرار گیرد
3- پایش توسط کارکنان صلاحیتدار انجام میشود و جدا از واحد آموزش باشند.
4- پایش بر اساس روشهای مدون انجام شود.[/su_box]
نکته:
در این مرحله اگر بر اساس روش اجرایی انجام نشد ولی الزامات برآورده شد باید درروش آموزشی بازنگری کنیم و
اگر بر اساس روش اجرای انجام شد ولی الزامات برآورد نشد باید اقدام اصلاحی جهت بهبود فرایندها یا ابداع راهحلی غیر آموزشی اقدام نمایم.
سوابق آموزشها باید در پرونده شخص ثبت شود،
باید در بازنگری فرایند آموزشی بایستی هر نوع فرصت بهبود اثربخشی هریک از مراحل فرایند آموزشی شناسایی و مشخص شود.
سوابق مناسب از فعالیتهای مختلف پایش ارزیابی، نتایج بهدستآمده ،اقدامات برنامهریزیشده بایستی نگهداری شوند.
لینک کوتاه شده مطلب:https://bit.ly/2JdNtY1
آشنایی با دورههای آموزشی حسن کشاورز
فهرست جامع دوره آموزشی
دوره آموزش پیشرفته شرکت پخش
مدرسههای توسعه پایدار / مدرسههای سیستمی
15 ISO 10015 (En) (1) 15 ISO 10015 (En)
مشاوره و آموزش تخصصی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
درخواست آنلاین مشاوره و آموزش ـ لیست جامع ۲۰ دوره آموزشی
ایمیل : info@kehsavarzfazl.com
عضویت در کانال تلگرام