این نوشته در پاسخ به درخواست آ قای یاور مشیرفر ( دوست خوب متممی ام ) تنظیم شده است .
این نوشته ادعای بر تخصصی بودن مطالب ندارد ، و بیشتر توضیحاتی درخصوص تعریف و کاربرد استراتژی بازاریابی چریکی از دیدگاه نویسنده می باشد .
استراتژی بازار یابی چریکی چیست :
در تعریف استراتژی به زبان ساده (ابزار چگونگی رسیدن به اهداف )می باشد .
بازاریابی : پاسخ به نیاز های مشتریان ،جذب ، رضایت مشتریان به شرطی به برای هر دو طرف دارای ارزش افزوده باشد .
که البته در کتاب علمی از تعاریف مختلفی استفاده شده است ،(کاتلر به بازاریابی به عنوان پدر بازار یابی )
اما در خصوص بازار یابی چریکی (GuerrilaMarketing)که در برخی از متون به نام (بازار یابی پارتیزانی ،بازار یابی پنهان ،بازاریابی افراطی ،از آن یاده شده است آقای جی کنراد لوینسون در سال 1984 این مفهموم را خلق و توسعه داد .
این استراتژی به عنوان یکی از ابزار ها توسعه فروش بر پایه خلاقیت ،ابتکار عمل ،و استفاده از روش های نامعتارف اشاره داد ، با توجه به اینکه در عصر فروش محوری ،اکثر شرکت ها برای فروش محصولات خود ناچار به انجام تبلیغات گسترده بودند و هستند شرکت های کوچک و متوسط به جهت حفظ و نگهداری بازار و یا توسعه نیش مارکت های بازار ( بازار های گوشه که در آن رقابت کمتر یدده می شود و یا از دید رقبا پنهان مانده است ) به دلیل صرفه جویی در هزینه تبلیغات روی به استفاده از تکنیک بازار یابی چریک نموده اند ، البته امروزه جهت تاثیر گذاری بهتر بر روی مخاطب هم می توان از این ابزار استفاده کرد که محدود به شرکت های کوچک و بزرگ نمی شود .
در بازاریابی چریکی رعایت یکسری اصول می تواند موفقیت آن را بهبود ببخشد که شامل :
1- استفاده از زمان و انرژی و پیگیری مشتریان به جای استفاده از ابزار پول و سرمایه .
2-استفاده از گروه مخاطبین کوچک جهت تسریع در اثر گذاری پیام و شدت پیام .
3- تکیه بر ایجاد رابطه مداوم با مشتری و افزایش تعداد رابطه ها در زمینه مورد نظر .
4- تاکید بر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) .
5- تاکید بر نو آوری ( که البته در ایران بیشتر جنبه شوخی خوش مزگی برای مشتری معنی پیدا کرده ).
6- استفاده از ابزار تکنولوژی در جهت کاهش هزینه های ارتباط با مشتری بسیار مورد استفاده قرار می گیرد ،البته در این شرایط باید حقوق و حریم شخصی افراد حفظ و به شعور آنها توهین نگردد .
7- هویت اعتبار پیام دهنده در این استراتژی بسیار مهم است ( شخصیت های گمنام و برند های محلی و کوچک نمی تواند از تاثیر و اثر بخشی کافی بر پیام داشته باشند ).
8-در اجرای این تکنیک باید با توجه به آداب و سطح فرهنگ جامعه توجه ویژه اشت ،زیرا علاوه بر فهم ناقص باعث مخدوش شدن تصویر برند نیز می گردد
9- همانند سایر تکنیک های بازار یابی باید برای اجرای آن حتما از قبل ( POS) نوشته شود .
3- برخی از تصاویری که جهت اجرای آن با اهدف بازاریابی چریکی انجام شده است .
در پایان با توجه به اینکه در ایران مرسوم است تکه ای از مطالب علمی به علاوه خلاقیت خود را با همدیگر مخلوط کنند و با استفاده از سالادی از کلمات آن را تزیین کنند ،مفاهیم بدون مفهوم پردازی درست در اذهان عمومی جابه جا می شود ،مثلا اشاره به فروش چریکی ،ارتباط چریکی ،روابط عمومی چریکی و کلا چریکی بودن با توجه به سابقه خوب ما در اینگونه فعالیت ها به مذاقمان خوش آمده و دائم به عنوان یک پرستیژ کاری مطرح می شود .
یک استفاده از این ابزار در خصوص توسعه برند شخصی به نظر بنده که سواد کمی در این زمینه دارم ،جز با زحمت و تولید محتوا اصیل ( نسخه خودت باش) و پشتکار که لایق بهترین ها شوی ایجاد نمی گردد، استفاده از بستر دیجیتال و ایجاد هیاهو و تبلیغات و ارسال پیام های دوستی و غیر دوستی و دعوت به میتینگ ها ، نمی تواند از شخص برند مستقل و با ثبات و پایداری بسازد ،این ابزار ها هم مانند هر ابزاری دو لبه دارد که معمولا چون لبه تیزش مثل پنبه است ما خیلی مواقع متوجه سر بریدن خودمان نمی شویم و بعد ها که به خودمان می آییم چیزی جز یک لاشه بو نمانده است .
بازاریابی چریکی توسط شرکت های استفاده می شود ،که دارای هویت مستقل برای برند خود هستندو سایر اجزا بازار یابی هم به عنوان گواهی دهنده این استراتژی است ( آمیخته های بازار ) و در جامعه ای به خوبی مطالعه شده و از طرفی آماده ایجاد ریسک حساب شده ای جهت اجرای این تکنیک هم می باشد منظور از ریسک میزان بهره برداری از پیام می باشد ، استفاده از بستر های دیجیتال و پلتفرم ها بسیار کمک کننده است به شرطی که مدل ما بر اساس یک نظریه (چارچوب نظری ) باشد .
سلام و تشکر ویژه برای پرداختن به این مطلب و هم چنین نظرات ارزشمندتان. سؤالی که پیش می آید این است که چنین شیوه بازاریابی متعلق به سیستم اقتصادی خاصی است یا استراتژی خاصی برای یافتن بازار هدف و بازار مقصد می طلبد یا این که قابلیت اجرا در همه بخش های اقتصادی (ادبیات مدیریتی و اقتصادی من ضعیف است وامیدوارم بتوانم منظورم را برسانم) قابل اجراست.
متشکرم.
با سلام یاور عزیز
این شیوه بازار یابی بیشتر برای شرکت های کوچک و یا متوسط که برای مخاطبین خاصی (محدود به منطقه و یا سگمنت مورد نظرشان ) بیشتر اجرا می شود ،که با استفاده از نوآوری و تکنولوژی بتوانند نظر مخاطب خود را جلب کنند ،در این شیوه محدود به اقتصاد و یا بازار خاصی نمی باشد و قاعدتا برای انتخاب و اجرای این استراتژی نمی توان بدون مطالعه بازار این سناریو را نوشت . این شیوه یکی از ابزار های نفوذ و اطلاع رسانی در بازار است که به عنوان مکمل و به همراه سایر ابزار می تواند اثر گذاری خوبی داشته باشد . در خوص همه بخش های اقتصادی هم قابل اجرا است ،اما محدوده اثر آن هم قابل تعریف به همان بازار هدف خودمان است . یکی از ابزار های استفاده شده در گروه داعش استفاده از ابزار بازار یابی چریکی در تولید محتوا بود یعنی درگیر مصرف کننده و اثر گذاری بر روی آن با کمترین هزینه و کاملا بر بستر دیجیتال صورت گرفت . در ایران هنوز نمونه کاملی را سراغ ندارم ولی قطعا نمونه های ناقص اجرا شده بسیار زیاد است . نکات مهم که تشخیص این ابزار از سایر ابزار بازار یابی در متن اشاره شده است .
اگر بخواهم خلاصه بگویم (هر نوع اثر گذاری بر ذهن مخاطب با کمترین هزینه و بیشترین درگیری ذهنی با برند یا محصول که منجر به عکس العمل مخاطب به برند می گردد و ضریب تبدیل آن به مخاطب راغب به خرید بالا است ولی هزینه انجام این بازاریابی نسبت به سایر ابزار های دیگر کمتر می باشد .
تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم چیه آقای کشاورز . با هم فرقی د ارند؟
با سلام فواد عزیز
این مبحث را در یکی مطلب جداگانه ای منتشر می کنم . چون نیاز به کمی توضیح مبسوط تر دارد ،که برای سایر دوستان هم که بحث را از نیمه شروع می کنند ،موضوع اصلی را بتوانند تشخیص دهند .