ما به آقای ***** رای می دهیم (جمعی ازمهندسین شهر ****)
عدالت برای همه و همه برای عدالت .
ابرانی آباد برای ایرانی شاد.
متخصص در امور زیست محیطی و معماری شهری.
این روزها همه جای شهر پر شده از تبلیغات پوستری و بیلبورد و استیکر های رنگی و حسابی وضع و اوضاع چاپخانه ها رونق گرفته و از این بازار مکاره کاسبی کم رمق ،جانی دوباره بخشیده اند.
از شبکه های تلگرامی تا پیامک های تبلیغاتی و تصاویر و جملات اینستاگرامی که مانند زامبی ها به تمام لحظات زندگی ما حمله می کنند و خواب نیمه شب ما را پریشان می نمایند و بدون رعایت اتیکت اجتماعی به حریم شخصی مان تجاوز می کنند .
معمولا توسط کسانی که به شبکه ها اضافه می شویم ، کلی درگیر ملاحضات اجتماعی و یا شغلی با او هستیم، فکر می کنم این روزها زیر بار استفراغ تبلیغاتی در حال مدفون شدن هستم و تحمل فشار این همه حجم تبلیغات بی محتوا و کم محتوا ما را دچار ضعف اعصاب کرده ، مثل فیلم های تند و صامت هی مداوم نوتیفیکشن های تبلیغاتی بر فضای فکری و آرامش ام سیطره می یابند.
از طرفی با رایگان شدن بستر تبلیغاتی در نرم افزار های 0TT و شبکه های اجتماعی برای ساحت بخشیدن به زمان، انواع بازی های گروه های تبلیغاتی شکل گرفته و این زباله دانی پر از محتوای ارزان و آلوده به استفراغ تبلیغ آلوده است از شام دیشب نماینده تا کلیب احمدکله پز(کاندیدشهری) که برای کسب آراء کله سرو می نمایند و مغز کله های گوسفند را برای پر مغزی اندیشه هایش به رخ مخاطب می کشد ، فرشته خانم که با چهره فریبنده و آفرودیت خود، نه یک دل بلکه صد دل از مخاطب دیداری سهم می گیردو بیلبورد را با آلبوم های خوانند گان آن وری اشتباه گرفته و با تمام وقاحت سعی در اغقال و جلب آراء دارد .
بگذریم از این همه سرسامی که برایمان این روزها ایجاد شده ،در ضمن توجه همان هم به رانندگی کم شده .
دوست داشتم با توجه به سواد کم رسانه ی و بازاریابی ام به زعم خودم با نگاه کنجکاو گرایانه ام سعی کسب آموزه های برای آینده شغلی ام از این رویداد ها بنماییم ،تا در آینده با رجوع به آنها بتوانم از تکرار اشتباهاتی که سرمایه زیاد ملی در آن هزینه و اتلاف شده را دوباره تکرار و به باد ندهم .
برخی از آموزه های برای بیشتر فکرکردن در آینده :
1- واردشدن به فضای سیاسی کشور نیاز به مطالعه و بستر شناسی جامعه فرهنگی -سیاسی-اقتصادی- تاریخی دارد ، در این زمینه حداقل با 3 اثر نویسدگان با سه نگاه متفاوت را باید مطالعه کرده باشیم.
2- داشتن شناسنامه دیجیتال (وبلاگ و سایت شخصی) که تبلور تفکر و اندیشه های شخص را به صورتی که قابل ارزیابی و ارزش گذاری باشد تولید محتوای فردی و شخصی لازم است .
3-رعایت اصول حداقلی بازاریابی در تبلیغات رسانه ای جزء واجبات است .(آشنایی با مولفه های تاثیر گذار بر بازاریابی سیاسی)
4- وارد شدن به عرصه سیاسی حداقل نیازمند تهیه 3 سال کار مداوم در این زمینه با داشتن یک نقشه راه و مشاورین آگاه می باشد.
5-هزینه های شرکت در انتخابات را فقط در هزینه پوستر و اقلام تبلیغاتی و شام ونهار نبینیم و محاسبات مالی راهمراه با محاسبات ذهنی و عاطفی اطرافیان و تحلیل های بعد از آن را نیز دراین دفتر بگنجانیم.
6-برای شرکت در فضای سیاسی کشور نیازمند پرروش مهارت های کلامی و رفتاری و اصول اخلاقی و آداب مذاکره هستیم و تنها با اتکا به چند سال سابقه مدیریتی دولتی و خصولتی و مدرک فوق لیسانس خود تکیه نکنیم.
7-ساده باوری و ساده نگاه کردن به حوزه رقابت تبلبغاتی ،می تواند موجب سر افکندگی و روان پریشی در سطح جامعه وخانواده برای فرد باشد.
8- حواسمان به جای پای خود درعرصه شبکه های اجتماعی و سیاسی باشیم، زیرا بعد از فروکش کردن این هیجانات می تواند آخرین فرصت ما رابرای همیشه در این عرصه ها از بین ببرد.
9- ارسال هر نوع محتوای تبلیغاتی در فضای های مجازی و بستر های شبکه های اجتماعی تبعات خاص خود را دارد، که گاه هزینه های آن تا مدت ها بر وضعیت دیجیتال و فرهنگی ما باقی می ماند.
10-تخصص گرایی به معنی واقعی در جامعه امروزی طرفدار زیادی دارد ،به شرطی که بدانیم در چه حوزه ای تخصص لازم است و با هر تخصصی وارد هر عرصه ای نشویم.
11-تجاوز به حریم شهروندی در فضای ملتهب انتخاباتی چیزی به جز سیاه نمایی روزمه دیجیتال و شبکه اجتماعی ندارد.
12- بزرگتر شدن اقتصاد توجه و اهمیت روز افزون آن در زندگی اجتماعی در عصر حاضر کاملا مشهود است .(توجه به فرصت های فضای کسب و کارهای آینده)
13-کمبود متخصص و دانش در بازاریابی محتوا و استراتژیست محتوا در این فضاها بسیار مشهود است (به عنوان یکی از فرصت های آینده ).
14- مطالعه پارادیم های رفتاری و ذهنی حاکم بر جامعه بخصوص در فضای هیجانی اتنخابات می تواند در پیش بینی رفتار های مذاکراتی و چانه زنی های این فرهنگ در تمام سطوح جامعه به عنوان یک ترم مطالعاتی در نظر گرفته شود.
15- توجه به نقش رسانه های شخصی و شبکه های اجتماعی و نوع و عمق تاثیر گذاری بر مخاطب با گسترش فضای دیجیتال در شخصیت سازی و شخصیت پروی افراد سهم مهمی دارد .
این لیست می تواند توسط شما خوانند ه مخترم و آگاه بیشتر تکمیل گردد.
لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/rCjXZU
حسن جان. شورای شهر به جایی تبدیل شده است که گویی مثلا قرار است همه تجربه های اول مدیریتی این عزیزان در آن انجام گیرد. آن قدر سهل انگاری و ساده انگاری می کنند که انگار مثلا شهر بخشی از ارث پدری شان است یا مثلا می خواهند باغچه خانه شان را مدیریت کنند.
برخی از کاندیداهای شهرم را می شناسم که در دهه هفتاد برای مجلس تلاش می کردند و چون نشد، امروز به شورا پناه آورده اند. برخی دیگرشان متولدین دهه شصتی و هفتادی اند که به تازگی مدرک دکترا گرفته اند.
برخی دیگر مسابقه «زیبایی پوستر» دارند.
محتوا هم که اصلا نه جایی در تبلیغات رسانه ای شان دارد، نه در تبلیغات شهری شان.
یاد آن 50 نفری می افتم که با آن ها مصاحبه استخدامی کردم. آن هایی که اصلا نمی دانستند «که» هستند و قرار است چه کنند و اصلا چرا آمده اند مصاحبه استخدامی شوند.
بحث بازاراریابی در تبلیغات بسیار جالب هست. اکثر این دوستان سبک مغز فقط پُسترهاشون رو از چاپ خونه میگیرند و میدند دست چهارتا کارگر ساده که تا نیمه شب اونها رو به در و دیوار بچسبونند.
برای نمونه دیروز در خیابانی یک طرفه در تهران، پوستر ها در جهت حرکت ماشین ها زده شده بود نه برعکس اون که قابل روئیت باشه. خیابان هم پیاده رویی نداشت! در واقع برای چی زده بودند اصلا نمیدونم.
اینها مهم نیست، مسئله اینه که دوستان عمری جهادی رای آوردند و فکر میکنن ساز و کار دنیا تا ابد جهادی خواهد موند.