آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
  • اندازه‌گیری سهم بازار در محصولات غذایی
 
Increase-in-market-share
جمعه, 28 دسامبر 2018 / Published in ارائه گزارش و تحلیل روند فروش

اندازه‌گیری سهم بازار در محصولات غذایی

اندازه‌گیری سهم بازار

این متن به جهت آشنایی مدیران تحقیقات بازار ، مدیران فروش ،‌ سرپرستان فروش در صنعت تند فروش تهیه‌شده است. در این مقاله سعی می‌گردد با زبانی ساده و کاربردی با نحوه اندازه‌گیری سهم بازار را آشنا شد. این متن به‌مرور تکمیل می‌گردد.

Market-Share

Market-Share

استاندارد آموزشی کارشناس تحقیقات بازار

در هنگام مطالعه این متن ممکن است پرسش‌های در ذهن شما ایجاد شود مثل

[su_box title=”سهم بازار” box_color=”#58e82d” title_color=”#2c2626″]

۱-اندازه‌گیری سهم بازار یعنی چه؟

۲-تعریف اندازه بازار چیست؟

۳-اندازه بازار هدف با اندازه بازار چه تفاوتی دارد؟

۴-مدل اندازه‌گیری سهم بازار چگونه است؟

۵- پتانسیل بازار و رابطه آن با سهم بازار چیست؟

۶-سطح پوشش چیست؟

۷-حضور ویترینی چیست؟

۸-روش‌های آماری اندازه‌گیری سهم بازار چیست؟

۹- روش‌های تجزیه‌وتحلیل اطلاعات سهم بازار به چه صورت انجام می‌شود؟[/su_box]

تحقیقات بازار در شرکت‌های پخش مواد غذایی

شرکت‌های تولیدی و توزیعی در بازار رقابت به دنبال افزایش سهم بازار فروش خود به مشتری هستند که این سیاست با ۲ روش معمولاً انجام می‌شود افزایش سطح پوشش بازار و افزایش تعداد محصولات در سبد کالا که در استراتژی گروه بوستون به نام استراتژی تعمیق و توسعه بازار و محصول شناخته می‌شود.

کسب اطلاعات از بازار در راستای شناخت صحیح و درست رفتار بازار و مشتری، بهینه کردن استراتژی‌های توزیعی و تولید، شناخت رقبا، موانع محیطی، کشف فرصت‌ها از روش‌های تحقیقات بازار استفاده می‌شود که یکی از این روش‌ها اندازه‌گیری سهم بازار است.

اتخاذ تصمیم‌گیری درست در جهت توسعه بازار و محصول و روش‌های پوشش دهی بازار و مشتری می‌تواند در سود و زیان شرکت نقش مؤثری داشته باشد خیلی از شرکت‌ها که بدون داشتن

اطاعات درست بازار و بر اساس تصورات و رؤیاهای خود اقدام به تولید محصول و عرضه آن به بازار می‌نمایند حتی با داشتن بسته‌بندی شکیل و قیمت‌گذاری رقابتی نمی‌توانند سهم بسزایی را در

بازار داشته باشند و به‌مرور از صحنه بازی خارج و ورشکسته می‌شوند.

[su_box title=”تعاریف مربوط به اندازه گیری سهم بازار” box_color=”#d5e82d” title_color=”#2c2626″]

سهم بازار چست؟

عبارت است نسبت کل فروش یک شرکت در یک دوره زمانی خاص به‌کل کالاهای فروش رفته در کل بازار است.

سطح پوشش چیست؟

عبارت است نسبت فروشگا‌هها یا مشتریانی که محصولات برند شرکت را از ما تأمین می‌کنند به نسبت کل فروشگاه‌های اندازه‌گیری شده در تحقیق بازار.

حضور ویترینی چیست؟

عبارت از نسبت فروشگاه به نسبت کل فروشگاه‌ها که در زمان مراجعه پرسشگر محصولات موردنظر شرکت در آن وجود دارد.

شدت حضور چیست؟

به تعداد از یک محصول در شلف فروشگاه می گویند[/su_box]

اندازه‌گیری سهم بازار شامل سه بخش می‌باشد.

۱-اندازه‌گیری سهم ریالی بازار

۲-اندازه‌گیری سهم بازار حجمی یا اندازه گیری سهم بازار وزنی ـ(بخصوص برای مواد غذایی در فراورده‌های غذایی)

۳-اندازه‌گیری سهم شلف (سهم ویترین)

اصول درست اندازه‌گیری سهم بازار انجام هر سه بخش در یک تحقیق بازار می‌باشد و این تحقیق معمولاً گران‌قیمت است زیرابه دست آوردن اطلاعات ریالی خرید در خرده‌فروشان هزینه‌بر می‌باشد.

۴-شدت حضور ویترینی: به تعداد محصول در شلف یا ویترین فروشگاه گفته می‌شود و هرچقدر که تعداد محصول بیشتر باشد شدت حضور بیشتر است به‌طور مثال ماست لیوانی ۷ عدد از برند شرکت وجود دارد و از سایر برندها هرکدام یک عدد ماست لیوانی وجود دارد.

شدت حضور در این حالت برای ماست لیوانی ۷ برابر به نسبت رقبا محاسبه می‌گردد.

به‌طور مثال امکان دارد شرکت به ازای هر فاکتور مبلغی به فروشگاه‌ها بپردازند.

گام های اندازه‌گیری سهم بازار با یک مثال فرضی

به‌طور فرضی می‌خواهیم  اندازه‌گیری سهم بازار شرکت الف را انجام دهیم مراحل کار به این صورت است.

[su_box title=”گام های برای اندازه گیری سهم بازار” box_color=”#8be82d” title_color=”#2c2626″]

۱-بیان مسئله : توضیح کوتاهی از چرایی و اهمیت انجام تحقیق برای شرکت.

۲-اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:   ذکر دلایلی که این تحقیق می‌تواند به تصمیم‌گیری در شرکت و آینده آن مؤثر باشد.

۳-تعاریف تحقیق : تعاریف دقیق از شاخص‌های که قرار است اندازه‌گیری شود.

۴-هدف اصلی تحقیق : این تحقیق قرار است چه مسئله‌ای حل کند.

۵-اهداف فرعی تحقیق: اهدافی که در کنار هدف اصلی به آن در این تحقیق دست می‌یابیم.

۶-روش تحقیق : مشخص کردن نوع روش انجام کار(مصاحبه- پرسشنامه- مکاتبه- گروه کانونی و..)

۷-پیشینه و مدل نظری تحقیق: مدل و چارچوبی که تحقیق بر اساس آن انجام می‌گردد. در این چارچوب نقش متغیرهای مستقل و متغیرهای وابسته و رابطه آن‌ها باهم مشخص می‌شود.

۸-روش گردآوری اطلاعات : در این تحقیق روش گردآوری اطلاعات مشخص می‌گردد. مثل روش مشاهده، پرسشنامه، مصاحبه، گرو کانونی،

۹-مشخص کردن جامعه آماری : بر اساس نوع تحقیق جامعه آماری باید مشخص باشد اینکه از چه گروهی و با چه مشخصاتی می‌خواهیم اطلاعات خود را جمع‌آوری کنیم.

۱۰-روش نمونه‌گیری: مشخص نمودن روشی که نمونه‌های موردتحقیق از جامعه آماری انتخاب می‌شوند. مثل روش  احتمالی، غیر احتمالی

۱۱- تعیین حجم نمونه : با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه را محاسبه می‌کنیم.

۱۲- روش تجزیه‌وتحلیل اطلاعات : بر اساس روش توصیفی( میانگین- توصیف داده‌ها – جدول فراوانی – جدول توصیف دوستونه) یا روش تحلیلی( آزمون فرضیه- توان دوم کی- همبستگی- رگرسیون ساده- تجزیه‌وتحلیل واریانس- همبستگی چندگانه و…)

۱۳- مشخص نمودن مکان و حوزه جغرافیایی

۱۴- جدول زمانی انجام تحقیق : شامل مراحل انجام کار- نوع مجری- زمان

۱۵- هزینه‌های انجام تحقیق : شامل( پرسشگر- کنترل‌گر –ورود داده – تحلیل داده‌ها- تهیه گزارش نهایی)[/su_box]

پادکست -آشنایی با کلیات تحقیقات بازار

یک مثال از محاسبه سهم بازار :

به‌طور مثال یک شرکت تولیدکننده فراورده‌های لبنی می‌خواهد سهم بازار برند خود را اندازه‌گیری نماید.

ابتدا باید مکان جغرافیایی که در اندازه‌گیری انجام می‌شود را مشخص نماید و بر اساس فرمول کوکران میزان نمونه جهت انجام تحقیق را مشخص نماید که معمولاً با ضریب ۵ درصد خطا حجم نمونه مشخصمی گرد

بعد مراحل ذیل را انجام می‌دهد.

۱-آموزش تیم تحقیقات بازار در خصوص محصولات شرکت

۲-تهیه پرسشنامه در خصوص حجم خرید محصولات توسط فروشگاه در یک دوره زمانی (مثلاً در طی یک هفته)

۳- مشخص کردن نوع نمونه‌گیری از جامعه آماری که معمولاً روش احتمالی خوشه‌ای تصادفی می‌باشد یعنی هر نمونه احتمال انتخاب شدن را دارد و به‌صورت تصادفی در مسیر مشخص می‌شود.

۴- مراجعه به فروشگاه ابتدا تمام محصولاتی که مشاهده می‌نماید با وزن و تعداد یادداشت برداشته و نمونه محصولات رقبا هم با تمامی مشخصات شامل وزن و تعداد یادداشت می‌نماید.

۵- از فروشگاه می‌خواهد که یا فاکتور خرید خود را در هفته جاری ارائه دهد( معمولاً درازای این کار مبلغی و یا هدیه‌ای پرداخت می‌گردد) یا از مسئول خرید می‌توان تعداد و حجم محصولاتی که

در یک هفته از هر برند می‌خرد را بازگو نماید( در این روش احتمال خطا بسیار زیاد است بخصوص اگر تعداد محصولات زیاد باشد).

۶-ورود داده و اطلاعات اولیه به نرم‌افزار مربوطه( spss- Exell)

۷-مرحله تجزیه‌وتحلیل اطلاعات بر اساس نوع و روش تحلیل (توصیفی- تحلیلی)

۸- ارائه گزارش به‌صورت خلاصه مدیریتی برای مدیران ارشد سازمان و گزارش تفضیلی جهت کارشناسان سازمان.

در این تحقیق می توان به سوالات ذیل پاسخ داد:

[su_box title=”سوالاتی در خصوص اندازه سهم بازار” box_color=”#8be82d” title_color=”#2c2626″]

۱-سهم ریالی اندازه کل بازار چقدر است؟

۲-سهم ریالی اندازه بازار برند شرکت چقدر است؟

۳-سهم تجمعی  اندازه کل بازار چقدر است؟

۵-سهم تجمعی یا وزنی اندازه بازار شرکت چقدر است؟

۶-میزان حضور ویترینی برند شرکت نسبت به سایر رقبا چقدر است؟

۷-میزان شدت حضور تک تک محصولات چقدر است؟

۸-پتانسل بازار در  کدام محصول بیشتر است؟[/su_box]

در این تحقیق در صورتی که برای کلیه محصولات شرکت انجام شده باشد، با توجه به اطلاعات گردآوری شده ،پاسخ به سوالات بالا را برای تک تک محصولات شرکت آماده می گردد.

لینک کوتاه شده مطلب :

استراتژی افزایش سهم بازار یا افزایش سهم از کیف پول مشتری؟

 دانلود PDF پی دی اف اندازه گیری سهم بازار

 اکسل محاسبه فرمول کوکران

مشاوره و آموزش تخصصی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

درخواست آنلاین مشاوره و آموزش 

ایمیل : info@kehsavarzfazl.com

عضویت در کانال تلگرام

لینک کوتاه شده مطلب:https://goo.gl/EB85Qi

برچسب‌ها: ارائه گزارش و تحلیل روند, بازاریابی و فروش, تحقیقات بازار

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

رکود فروش
رکود فروش و راهکارهای درون زا
مارجین یا مارژین چیست؟
بودجه بندی
بودجه بندی در شرکت پخش مواد غذایی- بخش دوم

4 نظر to “ اندازه‌گیری سهم بازار در محصولات غذایی”

  1. مرتضي پاسخ
    آوریل 22, 2019 at 1:00 ب.ظ

    مطالب بسيار عالي و كاربردي و علمي هستند.بسيار ممنون

    1. کشاورز پاسخ
      آوریل 26, 2019 at 6:47 ب.ظ

      مرتضی جان
      سلام ممنونم از وقتی که در این سایت صرف نمودی ومطالب سایت توانست برایت مفید بوده باشد.

  2. Masood پاسخ
    آوریل 23, 2020 at 11:32 ب.ظ

    سلام.بسیار مطالب روان و ساده ومفید هستند ومتشکرم

  3. مهدی ترکمان پاسخ
    اکتبر 15, 2021 at 10:49 ق.ظ

    جناب کشاورزیان تبریک می گم بابت مطالب کاربردی و مفیدتان

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه