این مطلب با توجه به مصداقهای نقش واحد حسابداری در شرکتهای پخش مواد غذایی و به طور خاص محصولات تند مصرف (FMCG ) تهیه و تنظیم شده است.
آموزش حسابداری شرکتهای پخش برای حسابداران این شرکتها امری ضروری است. کار کردن در سایر حوزه های صنعت پخش اگر چه کمک شایانی به درک مفهوم حسابداری پخش مویرگی خواهد کرد اما داشتن سابقه مرتبط و کار در شرکتهای صنایع غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا کدینگ حسابداری شرکتهای پخش و ثبت حسابداری شرکتهای پخش مواد غذایی با نحوه حسابداری شرکتهای پخش دارو متفاوت است.
عارضه یابی شرکتهای پخش مواد غذایی در سودآوری
با توجه به اهمیت روزافزون اطلاعات و کنترل داده ها جهت تشخیص درست بودن مسیر حرکت سازمان در تشخیص سودده بودن فعالیتهای سازمان، نحوه حسابداری شرکتهای پخش مواد غذایی نقش بسیار مهمی را در این امر ایفا می کند.
در سالهای اخیر با وجود احداث و افتتاح فروشگاههای زنجیره ای مدرن، از قبیل هاپیر استار، هاپیر سان، جانبو، کورش، سلامت، رفاه، اتکا … به علت ضعیف بودن ساختار شرکت های پخش و توزیعی، همچنان نقش دلالان در اکوسیستم بازار پر رنگ است. این مسئله باعث آفت توسعه برند و کاهش اعتماد به شبکه پخش و توزیع شده است.
واسطه ها بدون انجام کاری با ارزش افزوده، محصولات را با قیمت بالاتری عرضه می نمایند و این زنجیره تا جایی پیش میرود که کمترین حاشیه سود برای فروشگاه داران ایجاد گردد.
فروشگاه ها با داشتن هزینههای زیاد و سربار سود چندانی نصیبشان نمی گردد نمونه این نوع واسطه گری را می توان در صنعت لبنیات (خیابان محمدی- اعدام در تهران) مشاهده کرد.
با افزایش و توسعه سازمان های پخش و مباحث مالیاتی برخی از این عمده فروشان و واسطه ها با ایجاد شرکت های کوچک پخش، سعی کردند ن سهمی از این بازار را برای خود بردارند.
این نقص در زنجیره عرضه محصول باعث شکلگیری سازمانهای کوچک خصوصی جهت توزیع محصولات شد که برخی از آنها طی سالهای اخیر به دلیل کمبود نقدینگی و سوء مدیریت تعطیل و یا ورشکسته شدند.
[su_highlight background=”#6fedc5″]در بازار رقابتی امروز تنها فروش محصول باعث سود آوری نمی گردد بلکه فعالیت های مربوط به نحوه خرید و تأمین کالا ضامن سودآوری سازمانهای پخش مواد غذایی است. [/su_highlight]
با توجه به عدم مکانیزه بودن سازمان های پخش مواد غذایی به تجهیزات و لجستیک پیشرفته، هزینه های انبار داری و نگهداری و توزیع کالا با هزینه بیشتری نسبت به شرکت های توزیع و پخش سایر همسایگان در ایران در حال انجام است.
کاهش حاشیه سود شرکتهای پخش مواد غذایی به دلیل افزایش هزینههای توزیع و پخش بر اهمیت روزافزون کنترل فرایندهای کاری و پی بردن به سودده بودن فعالیتها افزوده است.
شرکت پخشی که بعد از یک سال فعالیت تازه متوجه عمق زیان خود شده است در صورت تعیین شاخص های حسابداری داخلی و عبور از مرز شاخصها می توانست جلوی زیاد خود را بگیرد. زیان شرکت می تواند ناشی از دلایل زیر باشد
- افزایش محصولات دپو شده
- کاهش تاریخ
- افزایش هزینه های انبار داری
- ضایعات ناشی از نگهداری
- خواب سرمایه به دلیل کند فروش بودن محصول
چندی پیش که برای مشاوره تخصصی نزد یکی از شرکتهای پخش مواد غذایی رفته بودم با بررسی فروش محصولات شرکت پی بردم در طول یک سال فقط 16 درصد از سبد محصولات ارائه شده دارای سود بودند و 84 درصد سایر محصولات در سبد عرضه زیان ده قرار داشتند.
بخشی از این زیان ناشی از موارد زیر بود
- بیتدبیری در انتخاب کالا و میزان خروجی آن
- انتخاب کالاهای کم سود
- عدم فروش به موقع کالا
در این شرایط شرکت مجبور به ارائه تخفیف بیشتری از قیمت حاشیه سود کالای خریداری شده بود و به این ترتیب شرکت زیان ببشتری جهت فروش آن متحمل می شد.
وظایف واحد حسابداری در شرکتهای پخش مواد غذایی
واحد حسابداری در جهت اطمینان دادن به سهامدار شرکت در خصوص انجام کنترل کافی و مناسب عملیات و فرایندهای زیر نقش اساسی در حیات سازمان دارد
- امور مالی
- فروش شرکت
- ثبت اطلاعات
- مجوز های معاملات
- کنترل دسترسی
- تائیدهای مالی در حوزه خرید، فروش، وجوه نقد و رسید
فردی که در این واحد فعالیت مینماید، باید مستقل، دارای توانایی فنی، ذیصلاح و دارای شناخت کافی از سازمان باشد.
گزارش این واحد به مدیر ارشد سازمان، اعضای هیات مدیره و کمیته حسابداری ارسال میگردد.
حسابداری داخلی عموماً به شناسایی ریسکهای ذاتی، کنترلی وحسابرسی و نیزکشف تقلبات و اطمینان به صحت فرایندهای عملیاتی میپردازد.
از طرفی با توجه به درگیریهای روزمره مدیران ارشد و عدم تسلط بر مسائل مالی، به جهت کمک به تحلیل روزانه سود و زیان شرکت، این واحد به تجزیه و تحلیل سبد خریداری شده، حاشیه درآمد و درصد سود محصولات نیز می پردازد.
اهداف واحد حسابداری در شرکتهای پخش مواد غذایی
اهداف واحد حسابداری در شرکتهای پخش مواد غذایی عبارت است
1-سنجش میزان اجرایی رویهها و سیاستهای تعیینشده از سوی مدیریت.
2-حفاظت از داراییها .
3-اطمینان از صحت و قابلاتکا بودن اطلاعات و ثبت حسابداری
فعالیت این واحد در زمان تغییرات محیط عملیاتی ، ساختار منابع انسانی و یا ورود به بازارهای جدید از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا احتمال افزایش ریسک مالی بسیار زیاد است.
نحوه حسابداری داخلی در شرکتهای پخش مواد غذایی
در سازمانهای پخش و توزیع مواد غذایی حسابداری داخلی در در سه مرحله انجام می شود
1- مرحله ورودی
خرید محصولات، مجوزها، ثبت اطلاعات، تخفیفات
2- مرحله فرایند
مجوز تخفیفات، اعطای پروموشنها، قراردادها ، وصول مطالبات، بدهکاران، فرایندهای ثبت ورود و خروج محصولات، نحوه محاسبه بهای تمامشده، قیمت گذاری محصولات، ثبت ضایعات و..
3- مرحله خروجی
فروش محصولات، دریافت برگشتی کالا و ثبت ضایعات، بدهکاران ….) وارد می شود و
کنترل کردن این مراحل به جهت صحت و اطمینان به فرایندهای داخلی و کشف تقلبات و یا کاهش ریسک است.
مصداق های حسابداری داخلی در شرکتهای پخش
- فروش محصول با تخفیف بدون داشتن مجوز.
- ثبت ضایعات با قیمت بالاتر.
- تقلب و یا اشتباه در قیمت گذاری کالا.
- اعطای تخفیفات بیشتر از حد توافق شده.
- تقلب در وضعیت بدهکاران سیستم و نحوه تسویه حساب.
- فرایندهای اشتباه درفروش محصولات.
- نداشتن تضمین کافی از مشتریان.
- نداشتن قراردادهای مشخص و شفاف با مشتریان.
اهمیت واحد حسابداری در سودآوری شرکتهای پخش مواد غذایی
گاهی سؤال میشود، که چرا باوجود محصول زیان ده هنوز شرکت به عرضه این محصول میپردازد، که اگر از نگاه صرف مالی به مسئله نگاه شود، این مسئله غیر عقلایی است.
در سازمانهای پخش و توزیع، نقاط اهرمی وجود دارد، که با تمرکز بر این نقاط و تعیین استراتژی عملیاتی میتوان سازمان را در پیشبرد اهداف به خوبی جلو برد و از زیان جلوگیری کرد.
برخی از این نقاط اهرامی عبارتند از
1- تعیین درصد سودآوری هر محصول و میزان اهمیت و اولویت وزنی و ریالی آن در سبد عرضه (به طور مثال محصولی امکان دارد که از وزنی پایینی برخوردار باشد اما از ریال بالایی برخوردار باشد).
2- تعیین درصد حاشیه سود ناخالص محصولات خریداریشده و فروخته شده.
3- تعیین درصد هزینههای سازمان پخش و توزیع و نسبت آن به فروش.
4- فاصله شاخصهای فعالیت و سودآوری با نُرم صنعت.
5- تفکیک هزینهها در قالب سرفصلهای هزینهای و درصد گیری از کل هزینه و مشخص نمودن سهم هر هزینه و مقایسه با نُرم صنعت.
6-کنترل فرایندهای خرید- مالی- فروش و صحهگذاری بر روش انجام کار.
[su_highlight background=”#4bd645″]واحد حسابرسی داخلی در برخی از سازمانها پخش و توزیع، بیشتر با نگاه کنترل اسناد و دفاتر فعالیت میکنند و کمتر به حوزه تحلیل عملکرد جهت تصمیم گیری مدیران ارشد در سازمان می پردازند و یا با خلق سناریو صرفا مالی باعث شکلگیری تصمیمات نابجا، نادرست، غیر صحیح و یک جانبه در برخی از مقاطع در سازمان میشود.[/su_highlight]
لینک کوتاه شده مطلب:https://goo.gl/xj47jQ
مشاوره و آموزش تخصصی مدیران و سرپرستان فروش
ایمیل : info@kehsavarzfazl.com
تلگرام : keshavarzfazl@