جک ولش : در دنياي نوين، هيچ شرکت و سازماني نمي تواند امنيت شغلي ايجاد کند، مگر از طريق مشتريانش.
راستی بهترین مشتری سال شما چه کسی است، آیا تا کنون شخصا برای تشکر و قدرانی پیش او رفته اید و یا منتظر واکنش سازمان تان هستید ؟
اگر برای بهترین مشتری سال هنوز پاسخی ندارید، احتمالا شم شما در فروش و بازار یابی بسیار ضعیف است و بیشتر یک عمله فروش هستید، تا یک سرپرست فروش .
خیلی از سازمان ها به دلیل عدم آموزش درست در خصوص مشتری مداری علیرغم آموزش های که توسط مشاورینی که فروش را حد بستنی فروش سر خیابان و یا آقای زاکربرگ می دانند و تعریف می کنند، باعث نهادینه شدن این رفتار در میان فروشندگان سازمان نمی شوند . زیرا فروشندگان این احساس را دارند، که این وظیفه سازمان است، که با محاسبات پیچیده مشتری سال خود را تشخیص دهد و تشکر کند و از ترس اینکه دست خالی نزد مشتری بروند و از او تشکر کنند، این کار مهم را انجام نمی دهند.
اما یک تشکر از روی محبت و با حالتی دوستانه می تواند از صد کادو -جایزه برای مشتری ارزشمندتر باشد، سرپرستی که این عادت را در خود پرورش نداده، نمیتواند به عنوان الگوی فروشندگان خود این رفتار را آموزش دهد، پس مسئولیت سرپرستان فروش بسی سنیگین تر است از یک فروشنده عادی در سازمان است.
سازمان شما به کدامیک از انتظارات مشتریان طلایی سال خود پاسخ بهترین را می دهید؟
– احترام ( اولين خواسته مشتري احترام است ).
– کيفيت ( محصول و خدمات).
– سرعت (تحويل محصول يا خدمات – مشتريان ذاتاً عجله دارند ).
– آساني (کاهش تشريفات زائد اداري ، مراجعات مكرر ، تكميل فرم ها و يا نحوه تحويل مناسب).
– تخفیفات و پرموشن های ویژه (تمامي مشتريان تمايل دارند همواره مورد تشویق ویژه باشند).
سازمان شما چه مزیت رقابتی برای مشتریان طلایی و سال خود ایجاد می کند ؟
“مزيت رقابتي عاملي است که براي مشتريان ارزش بيشتري نسبت به رقبا مي افزاید و سبب ترجيح سازمان بر رقيب از سوي مشتري مي شود”.
قابليت اعتماد – توان ارائه محصول و خدمت طبق وعده ازنظر زمان ، قيمت و …
کيفيت د رخدمات پس ازفروش نيز از اهميت زيادي برخوردار است .(کيفيت بايد از ديدگاه مشتري مورد توجه قرارگيرد نه سازمان).
قيمت استراتژي هاي قيمت گذاري رقبا ، قدرت خريد مشتري و ميزان تقاضاي بازار از جمله عوامل اصلي درتعيين قيمت مي باشند.
سرعت کمتر کردن زمان بين سفارش و عرضه محصول- کمتر کردن زمان ارائه خدمت يا خدمات پس ازفروش.
پاسخگويي و مسؤوليت پذيري – توان پاسخگويي سريع به نيازها و انتظارات مشتريان و مسؤوليت پذيري.
“لازم نيست به تمامي انتظارات مشتريان پاسخ مثبت داده شود. بايد با آگاهي دادن انتظارات مشتريان را مديريت کرد”.
شما چطور بهترین مشتری سال خود را انتخاب می نماید ؟ آیا در این زمینه فقط به جدول میزان خرید مشتری توجه می کنید و یا بر اساس آیتم های دیگری آنها را شناسایی می کنید ؟ بهترین خاطره ای که مربوط به تشکر از یک مشتری طلایی سال در سازمان تان است، مربوط به چه زمانی است و چگونه اتفاق افتاد؟
لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/4ZKW4q
سلام حسن عزیز
ممنون از نکات خوبی که گوشزد کردی.
من هم فکر می کنم یکی از موضوعات مهمی که برخی از کسب و کار های ما به آن بی توجه هستن، بحث بهترین مشتریان است.
به قول شما ،اینکه معیار و ملاک ما برای تشخیص این مشتریان چیه.آیا به غیر از میزان خرید(که مطمئناً از معیار های مهم است)، به موارد دیگری هم توجه داریم؟
واقعاً خیلی مهمه که ببینیم آیا منابع مختلف سازمان رو در جهت ایجاد مزیت برای اونها صرف می کنیم یا به این موضوع بی توجه هستیم.
مثلاً ما تعدادی مشتری داریم که چندین ساله به عنوان مشاور به ما مشورت می دن.توی خیلی از زمینه ها بهمون کمک کردن.از انتخاب محصول گرفته تا بازخورد های مختلف از سبک کاریمون. هر وقت برای تصمیم گیری نیاز به کمک داشتیم یا ابهام زیادی پیش رومون بوده، برای جمع آوری اطلاعات و غیره، کمکی رو از ما دریغ نکردند.اینها الزاماً توی لیست بیشترین خرید ها از ما قرار ندارن ولی اگر به این مسئله بی توجهی کنیم، طبیعیه که منبع مهمی رو از بین خواهیم برد.
با سلام
سامان عزیز
در اکثر سازمان های ایرانی، کمترین اطلاع از مشتریان طلایی خوددارند و بیشتر در پشت نرم افزار های سی آر ام به چند طبقه بندی ساده می رسند و حتی بعد از این هم فقط به دادن چند پیام تبریک در روزهای خاص بسنده می کنند .
شرکت های بزرگی در حوزه خرده فروشی می شناسم که مشتری را فقط خریدار می بینند و کارمند و یا تامین کننده ای که بهترین سود آوری از لحاظ برندینگ و توسعه بازار را داشته به راحتی نادیده می گیرند .