آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
  • بودجه بندی در شرکت پخش مواد غذایی- بخش دوم
 
شنبه, 23 فوریه 2019 / Published in ارائه گزارش و تحلیل روند فروش

بودجه بندی در شرکت پخش مواد غذایی- بخش دوم

در بخش اول در خصوص بودجه‌بندی، اهمیت بودجه‌بندی، روش‌های بودجه‌بندی، انواع بودجه‌بندی،مراحل بودجه‌بندی در شرکت‌های پخش و توزیع کالا صحبت کردیم. در بخش دوم در خصوص تفاوت بودجه عملیاتی با بودجه مالی، مراحل تدوین بودجه مالی، بودجه‌بندی جامع، کنترل بودجه صحبت خواهد شد.

 

برخی از سؤالات مربوط به بخش اول- بودجه بندی عملیاتی

[su_box title=”سوالات در رابطه با بودجه بندی بخش اول” box_color=”#e82dca” title_color=”#2c2626″]

۱- رابطه بین طرح توجیهی تأسیس شرکت پخش مواد غذایی با بودجه‌بندی چست؟ بخش اول

۲-هدف از تنظیم بودجه‌بندی در شرکت‌های پخش چیست؟ بخش اول

۳-رابطه بین اهداف بلندمدت سازمان با بودجه‌بندی  چیست؟بخش اول

۴-روش‌های پیش‌بینی بودجه چیست؟ بخش اول

۵-فرایند بودجه‌بندی در شرکت‌های پخش چگونه است؟بخش اول

۶-جدول بودجه‌بندی شرکت‌ها مواد غذایی از چه اجزایی تشکیل‌شده است؟ بخش اول

۷-روش‌های بودجه‌بندی در شرکت‌های پخش کدام است؟ بخش اول[/su_box]

بودجه بندی در شرکت پخش مواد غذایی- بخش اول

سؤالات مربوط به بخش دوم – بودجه‌بندی مالی

[su_box title=”سوالات در رابطه با بودجه بندی بخش دوم” box_color=”#e82dca” title_color=”#2c2626″]

۸-تفاوت بودجه عملیاتی با بودجه مالی چیست؟- بخش دوم

۹-تفاوت بودجه جامع در شرکت‌های پخش با سایر روش‌های بودجه‌بندی چیست؟ بخش دوم

۱۰-بودجه عملیاتی، بودجه فروش، بودجه خرید کالا، چه تفاوتی باهم دارند؟- بخش دوم

۱۱-کنترل بودجه‌ای چیست و چه چگونه انجام می‌شود؟[/su_box]

همان‌طور که در بخش اول اشاره کردیم، بودجه شامل تلفیق دو بخش 1-بودجه عملیاتی با ۸ زیر بخش 2- بودجه مالی از ۵ زیر بخش تشکیل‌شده است.


مروری بر بخش اول

۱-بودجه‌بندی عملیاتی-بخش اول

بودجه نقدی و سرمایه‌ای به وضعیت بودجه عملیاتی بستگی مستقیم دارد.

در بودجه‌بندی عملیاتی در مورد اینکه چه کالایی را به چه قیمتی و با چه حجمی بفروشیم؟ بحث می‌گردد، که باید بتوانیم پیش‌بینی درستی از حجم فروش، ترکیب کالایی، پیش‌بینی قیمت فروش داشته باشیم.

[su_note note_color=”#feff66″]مشخص کردن بازار هدف، حجم بازار، تفکیک مشتریان، دسته‌بندی مشتریان، از پیش‌نیازهای بودجه عملیاتی هستند.[/su_note]

بودجه فروش و بودجه خرید به‌عنوان زیرمجموعه بودجه عملیاتی هستند.

بودجه فروش بر اساس پیش‌بینی میزان فروش و عملیات فروش تعیین می‌شود و بودجه خرید گام اول بودجه‌نویسی است که به چه میزان و با چه ترکیبی سبد کالا را باید خریداری نمود.

 فلسفه شرکت‌های پخش به سود به دو صورت نگاه می‌شود:

۱-سود ناشی از خرید کالا به معنی اینکه انتخاب بهینه سبد کالایی بسیار مهم است.

۲- سود ناشی از عملیات فروش.

در بودجه‌بندی عملیاتی باید هم‌زمان دو نگاه را به مقوله سود و زیان داشت.

همچنین یکی از نکات مهم در بخش تدوین بودجه عملیاتی، داشتن علم و دانش هزینه‌ها و درآمدها است. به این معنی که درک درستی از هزینه و درآمدها داشته باشیم و به‌صورت واقعی آن‌ها را در نظر بگیرم.

در بخش دوم بودجه به مباحث تأمین مالی شامل، پروژه عملیات فروش، خرید دارایی‌ها، بودجه نقدی و جریان وجوه نقد بیشتر توجه داریم و در پایان ترازنامه حاصل از بودجه تدوین می‌گردد همان نقشه راه است.

بودجه‌بندی عملیاتی شامل ۸ زیر بخش می‌باشد

[su_box title=”بخش های بودجه بندی عملیاتی” box_color=”#ace82d” title_color=”#2c2626″]۳-هدف از تنظیم بودجه‌بندی در شرکت‌های پخش چیست؟

۱-  بودجه فروش

 ۲-بودجه موجودی آخر دوره

۳- بودجه خرید کالا

۴- بهای تمام‌شده کالای فروش رفته بودجه شده

۵- بودجه هزینه‌های فروش و بازاریابی

۶- بودجه هزینه‌های اداری و تشکیلاتی

۷- بودجه سایر اقلام عملیاتی و غیرعملیاتی

۸- بودجه سود خالص بودجه شده[/su_box]

 بودجه بندی مالی-بخش دوم

 شامل 5 زیر بخش است:

 در بودجه‌بندی مالی در شرکت‌های پخش و توزیع کالا

1- نحوه استفاده از منابع در عملیات را تعیین می‌نماید

۲- نتایج حاصل از عملیات بودجه شده را ارائه می‌دهد

۳- وضعیت مالی را در پایان دوره بودجه مشخص می‌نماید.

۱- بودجه طرح‌های تأمین مالی

یکی از موارد مهم در بودجه‌نویسی تأمین بودجه طرح‌های مالی می‌باشد، شرکت‌های پخش و توزیع کالا برای توسعه فعالیت خود نیاز به سرمایه‌گذاری هستند.

 تأمین مالی برای با استفاده از روش منابع کوتاه‌مدت داخلی، منابع خارجی شامل وام‌ها، فروش دارایی‌ها انجام می‌شود.

۲- بودجه مخارج سرمایه‌ای

بودجه سرمایه‌ای درواقع شامل خرید دارایی‌ها می‌باشد، که می‌توان به خرید ملک، لجستیک، تجهیزات، که معمولاً اثرات بلندمدت‌تری در سود و زیان در بودجه دارند اشاره کرد.

بودجه مخارج سرمایه‌ای، مستلزم تصمیم‌گیری‌های بسیار حساس است؛ که عموماً در هیئت‌مدیره شرکت‌های پخش و توزیع کالا تصمیم‌گیری می‌گردد

۳- بودجه نقدی:

تأمین نقدینگی کافی به‌منظور پرداخت‌ها یکی از آیتم‌های مهم در زنده‌مانی شرکت‌های پخش و توزیع کالا هست.

 در زمان تهیه بودجه نقدی پیش‌بینی از وضعیت ورودی و خروجی وجوه نقد در یک دوره زمانی محاسبه می‌نمایم تا بتوانیم برنامه لازم جهت تأمین نقدینگی در این دوره را پی‌ریزی نمایم، برای تهیه بودجه نقدی شامل پنج گام می‌باشد.

۱-۳- پیش‌بینی فروش

 یکی از کارهای سخت و دشوار پیش‌بینی فروش می‌باشد، این مهم با روش‌های تحقیقات گسترده بازاریابی،بررسی روند فروش گذشته شرکت، وضعیت فروش  رقبا، وضعیت عمومی اقتصاد برنامه‌ها و سیاست‌های دولت، جزئیات و توانایی‌ها و قابلیت‌های مدیران فروش  بستگی دارد.

۲-۳-برآورد جریان‌های نقدی ورودی

 وجوه نقدی  که به درون شرکت جریان می‌یابد به دو بخش تقسیم می‌گردد:

۱- دریافت وجوه حاصل از کار عملیات فروش: شامل وجوه نقد، چک، و رسید می‌باشد.

۲- دریافت وجوه حاصل از فروش دارایی‌ها که رابطه مستقیم با فروش ندارد.

 در این مرحله بر اساس پیش‌بینی واحد فروش، وضعیت فروش نقد فروش اعتباری،کاملاً مشخص باشد.

 ۳-۳برآورد جریان‌های نقدی خروجی:

  شامل پرداخت‌های که بابت خرید کالا، هزینه‌های عملیاتی، حقوق و دستمزد، خرید دارایی‌های ثابت، پرداخت اصل و بهره بانکی، مالیات‌ها و غیره انجام می‌شود. که به‌صورت وجوه نقد از شرکت خارج می‌شود.

 ۴-۳-برآورد مازاد یا کسری وجوه نقد

 از تفاوت جریان بین ورودی و خروجی وجوه نقد، میزان کسری یا مازاد ناشی از وجود نقد را در یک دوره مالی محاسبه می‌نمایند .

مازاد یا کسری نقد از دوره قبل به دوره بعد انتقال می‌یابد، در این مرحله باید به مانده ذخیره احتیاطی( حداقل وجوه نقد در صورت نیاز) توجه کافی گردد.

۴- ترازنامه بودجه شده:

  این ترازنامه در دوره بودجه شامل تغییرات سود و زیان، تغییرات در مورد حساب‌ها، مخارج سرمایه و نقدی بودجه‌های عملیاتی، تعریف می‌گردد.

۵- صورت گردش وجوه نقد بودجه شده

  آخرین جزء از بودجه جامع می‌باشد، این پیش‌بینی کمک مؤثری به مدیریت برای تصمیم‌گیری در مورد تغییرات روزانه ماهیانه و سالیانه می‌دهد.

 گردش وجوه نقد معمولاً با استفاده از ارقام منعکس و در پیش‌بینی صورت سود و زیان، تغییرات مانده ترازنامه برآوردی در اول و آخر دوره بودجه تهیه می‌گردد.

تهیه بودجه‌های نقدی ماهیانه هفتگی و روزانه برای مقاصد و نیازهای اطلاعات مدیران مفید است.

 درنهایت اقدام آخری که در بودجه‌نویسی ما انجام می‌دهیم کنترل بودجه باشد.

 کنترل بودجه:

برای اثربخشی عملیات نظارت و ارزیابی و میزان دستیابی به اهداف بسیار لازم است و در چهار مرحله انجام می‌گردد:

[su_box title=”مزایای کنترل بودجه” box_color=”#ace82d” title_color=”#2c2626″]

۱- تعیین استانداردها و معیارها و شاخص‌های ارزیابی عملکرد.

۲- اندازه‌گیری عملکرد واقعی.

۳- تشخیص تفاوت عملکرد واقعی با استانداردها.

۴- تدوین اقدامات اصلاحی با تعدیل.[/su_box]

 مغایرت بودجه

شامل سه بخش می‌باشد

۱- مغایرت نرخ :

مغایرت‌های  که بر اساس براثر تفاوت نرخ ایجاد می‌گردد، درواقع یعنی به میزان درآمد و هزینه و مقایسه آن با شاخص و معیارهای از پیش تعیین‌شده و بررسی علل دسترسی یا عدم دسترسی به اهداف تعیین‌شده می‌باشد.

۲- مغایرت اضافه مخارج:

 این مغایرت درزمانی که مقدار مصرفی یا خریداری در طول دوره موردبررسی بیشتر یا کمتر از مقدار بودجه شده باشد محاسبه می‌گردد.

۳- مغایرت زمان‌بندی

مغایرت ناشی از زمان‌بندی مغایرتی است، که در زمان پیش‌بینی‌شده در بودجه به‌صورت مساعد و نامساعد رخ می‌دهد.

بعد از اتمام بودجه‌بندی مسئله اساسی کنترل بودجه است، که شامل اقدامات اصلاحی و ارزیابی عملکرد در شرکت‌های پخش هست.

[su_note note_color=”#feff66″] کنترل بودجه درواقع شرکت را در راستای اهداف استراتژی خود کمک شایانی می‌کند، زیرا با توجه به تغییرات محیط و لزوم انعطاف‌پذیری در برابر  این تغییرات موجب پایداری شرکت‌های پخش و توزیع می‌گردد.[/su_note]

مراحل تنظیم بودجه بودجه به صورت کلی(+)

[su_box title=”گام های تدوین بودجه در یک نگاه” box_color=”#ace82d” title_color=”#2c2626″]

 ۱ تعیین اهداف

 ۲ تعیین استراتژی و تخصیص منابع

۳- تهیه بودجه و تصویب آن

۴- مقایسه عملکرد مالی واقعی با بودجه

۵- طرز تهیه مغایرت‌ها نرخ تغییرات مخارج اضافی و زمان‌بندی

۶- اصلاح برنامه‌وبودجه

۷- بودجه و تجزیه تحلیل مغایرت‌ها[/su_box]

 تفاوت بودجه جامع با سایر روش‌های بودجه در شرکت‌ پخش مواد غذایی

 بودجه جامع روشی است، که در آن برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای دوره زمانی یک‌ساله با اهداف استراتژی‌های سازمان همسو شده و تمام واحدهای از قبیل واحد ستاد و صف در شرکت پخش و توزیع کالا اهداف بلندمدت میان‌مدت و کوتاه‌مدت خود را بر اساس بودجه جامع تنظیم می‌نمایند و ارزیابی عملکرد هر یک از مدیران بر اساس میزان پیشرفت و دستیابی به اهداف بلندمدت شرکت ارزیابی می‌گردد.

طرح‌ریزی بودجه‌بندی جامع در تمام واحدها شامل ستاد و صف بر اساس کمیت، کیفیت ،هزینه و زمان اهداف خود را مشخص می‌نمایند و به‌طور دوره‌ای سه‌ماهه، شش‌ماهه، نه‌ماهه و سالیانه نسبت به ارزیابی دقیق نتایج و مشخص کردن مغایرت‌ها با اهداف تعریف‌شده اقدام می‌نمایند.

 بودجه‌بندی جامع در شرکت پخش و توزیع کالایی  قابل پیاده‌سازی است، که هزینه‌ها و درآمدها به‌طور شفاف و مشخص قابل ثبت و ضبط باشد و همچنین تمام فرآیندهای عملیاتی آن شرکت در واحدهای ستاد و صف دارای دستورالعمل مشخص باشد.

 یا به تعبیر دیگر  فعالیت‌های شرکت به‌صورت سیستمی تدوین تهیه و پیاده‌سازی شده باشد

 با توجه به اینکه در شرکت‌های کوچک محلی یا خصوصی کوچک محلی عموماً فعالیت‌های واحد واحدها به‌صورت فرایندهای مدون و مشخص انجام نمی‌گیرد، پیاده‌سازی بودجه جامع بسیار سخت و دشوار می‌باشد.

 یکی از مزیت‌های بودجه جامع ایجاد چشم‌انداز شفاف از آینده، مشخص بودن عملکردهای واحدها، ارزیابی دقیق عملکرد واحدها، و اعداد واقعی‌تر در سود و زیان در بودجه می‌باشد، آیتم‌ها یکی از موارد بسیار مهم برای تصمیم سازی و تصمیم‌گیری مدیران در شرایط متغیر بازار می‌باشد.

 توصیه می‌گردد به مدیران شرکت‌های پخش، مدیران فروش، سرپرستان فروش آگاهی خود را نسبت به تدوین بودجه، بودجه‌نویسی، کنترل بودجه، اقدامات اصلاحی در بودجه معطوف نمایند.

بودجه‌نویسی درواقع یک نقشه راه در مسیر پر از چالش و تناقض و تعارض در محیط می‌باشدو اگر مدیران فروش، سرپرستان فروش، مدیران مالی حتی در شرکت‌های کوچک نسبت به بودجه‌نویسی حساسیت لازم را نداشته باشند، در مسیر پر از چالش دچار چالش های فراوانی از قبیل کمبود نقدینگی، زیان ناشی از عملیات، زیان ناشی از خریدهای دوره‌ای، زیان ناشی از فروش و عواملی از این‌ دست خواهند شد

شرکت‌های پخش با استقرار نظام بودجه کارآمد می‌توانند، به منابع مالی فیزیکی انسانی و فناوری را در اختیار خود به‌صورت کارآمد و اثربخش در یک دوره معین به فعالیت خود تخصیص دهد.


مطالب مرتبط و تکمیل کننده

شرکت پخش مویرگی چیست؟

شرح وظایف مدیر فروش در شرکت پخش مواد غذایی

وظایف سرپرست فروش در شرکت پخش مواد غذایی


مشاوره و آموزش تخصصی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
درخواست آنلاین مشاوره و آموزش 
ایمیل : info@kehsavarzfazl.com
عضویت در کانال تلگرام

لینک کوتاه شده مطلب: https://goo.gl/dssEnS

عکس مراحل بودجه نویسی(+)

 

برچسب‌ها: بازاریابی و فروش, بودجه بندی در شرکت پخش, مدیریت مالی

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

مارجین یا مارژین چیست؟
تحلیل فروش با شاخص توزیع محصول
استاندارد آموزشی کارشناس تحقیقات بازار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه