آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
  • تحقیقات بازار در شرکت‌های پخش مواد غذایی
 
پنجشنبه, 08 نوامبر 2018 / Published in ارائه گزارش و تحلیل روند فروش

تحقیقات بازار در شرکت‌های پخش مواد غذایی

تحقیقات بازار در شرکت‌های پخش مهم است؟  رابطه بین تحقیقات بازار و سود شرکت پخش چیست؟ رابطه بین تحقیقات بازار و مشکلات پخش مواد غذایی چیست؟ چرا در آموزش پخش مواد غذایی باید به اطلاعات به‌دست‌آمده از تحقیقات بازار توجه داشت؟ بهتر است که قبل از راه‌اندازی شرکت پخش مواد غذایی حتماً تحقیقات بازار کاملی انجام شود، زیرا سود پخش مواد غذایی یا پخش مویرگی مواد غذایی در زمان راه‌اندازی اندک و یا سربه‌سر و گاها با زیان همراه است. یکی از نکات مهم در آموزش پخش مویرگی، آموزش نحوه جمع‌آوری اطلاعات از بازار و مشتریان است. یکی از مهم‌ترین اصول شرکت پخش، توجه به نتایج حاصل از تحقیقات بازار می‌باشد، تا در زمان تدوین استراتژی در بازار بتواند به نتایج خوبی دست یابد.

تحقیقات بازار در شرکت های پخش

دامنه رقابت در دنیای امروزی تا فضای دیجیتال هم کشیده شده است. قبلاً شرکت‌های پخش در فضای جغرافیایی و محدوده بازار به رقابت می پراختند و برای سهم گیری از یکدیگر به قفسه‌های مشتریان هجوم می‌آورند، ولی امروزه علاوه بر این رقابت، در عرصه دنیای دیجیتال هم باید به رقابت باهم بپردازند.

تحقیقات بازار نقش مهمی در سود و زیان شرکت‌های پخش دارد، زیرا که اطلاعات در بازار در جریان است و دائم باید با گرفتن داده و اطلاعات و بعد تجزیه‌ و تحلیل آن‌ها استراتژی جدیدی برای کسب‌وکار در نظر گرفت.

به‌طور مثال شرکتی که فکر می‌کند در دوران رکود باید تخفیف بیشتری دهد تا محصولش به فروش برسد، امکان دارد که اطلاعات حاصل از تحقیقات بازار این مسئله را تأیید نکنند و سرمایه شرکت به علت برداشت اشتباه مدیران ارشد از بین برود.

در شهر ناپلز موزه‌ای از ۶۰ هزار محصول شکست‌خورده ایجا دشده است و این پیام را به کسب‌وکارها مخابره می‌کند که در کنار موفقیت، هزاران شکست هم وجود دارد که باید به آن‌ها هم توجه داشت.

خیلی از مشکلات شرکت های پخش، عدم انجام تحقیقات بازار در زمان فعالیت است. زیرا این وظیفه را بر عهده شرکت های تامین کننده گذاشته اند و فقط خود را مسئول رساندن محصول به قفسه ها نموده اند، در صورتی که این شرکت ها در بازار هر روز با اطاعات زیادی از قیبل تحرکات رقبا، رفتار مصرف کننده، تحولات اجتماعی و اقتصادی روبه رو هستند و این مولفه ها بر روی میزان فروش و سهم بازار تاثیر زیادی دارد.

از طرفی برخی از شرکت ها به دلیل هزینه این تحقیقات بازار به روش های دم دستی و غیر استاندارد از قیبل مشاهده و بازار گردی از تعداد محدودی مشتری می پردازند و با خطای بالا به نتیجه گیری و اتلاف منابع می پردازند.

یک از اصول شرکت پخش به دست آوردن جایگاه مناسب در بازار است که ابتدا به طبقه بندی بازار از نظر جذابیت و تقسیم بندی مشتریان خود می پردازد و بعد به هدف قرار دادن مشتریان در بازار هدف می پرازد. البته تدوین استراتژی حضور بسیار مهم است و موقعیت شرکت را در بازار تعیین میکند.

همه این مراحل نیاز به انجام تحقیقات بازار منسجم و قابل اتکا دارد.

[su_note note_color=”#2dc8e8″]بازاریابی با شناسایی و سنجش نیازها و خواسته و اولویت‌ها آغاز  می‌شود. و تحقیقات بازار  نقش ارائه اطلاعات در زمینهٔ تصمیم‌گیری را بر عهده دارد.[/su_note]

پادکست -آشنایی با کلیات تحقیقات بازار-رادیو فروش

پادکست- جمع آوری اطلاعات از سطح بازار

 نقش تحقیقات بازار در شرکت پخش مواد غذایی

۱- شناخت خریداران

۲- تعیین سیاست‌های بازاریابی

۳- کشف بازارهای جدید

۴- حذف تصمیمات نادرست

۵- کاهش هزینه‌ها

۶- سنجش تقاضای مشتریان

در تحقیقات بازار با دو نوع متغیر روبه‌رو هستیم:

۱- متغیر وابسته (معلول‌ها)

۲- متغیر مستقل (علت‌ها)

متغیر وابسته :

شامل: ۱- پاسخ‌های رفتاری:

آگاهی، معلومات، دوست داشتن، ترجیح دادن، قصد خرید کردن، خرید 

2- معیارهای عملکردی:

فروش، سهم بازار، هزینه، سود، بازگشت سرمایه، نقدینگی، برند

متغیرمستقل:

شامل

۱- آمیخته‌های بازاریابی که قابل‌کنترل توسط کسب‌وکار است.

۲- عوامل موقعیتی (غیرقابل‌کنترل): تقاضا، رقابت، سیاست، جو اقتصادی، فنّاوری، مقررات دولتی

[su_note note_color=”#2dc8e8″]شناسایی ارتباط بین متغیرهای مستقل و وابسته مستلزم تحقیقات بازار است.[/su_note]

شکل سازمانی تحقیقات بازار، به عواملی از قیبل اندازه و ساختار سازمانی و درجه تمرکز بر فعالیت‌های بازاریابی بستگی دارد. 

تعریف تحقیقات بازار

روش عینی و منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم‌گیری فراهم می‌شود.

نقش تحقیقات بازار 

پیوند بین مشتری یا مصرف‌کننده و سازمان است که از طریق اطلاعات این موضوع انجام می‌شود.

کاربرد تحقیقات بازار

۱- در حوزه برند: سهم بازار، سهم ویترینی،‌سهم ذهنی و…

۲- در حوزه آمیخته‌های بازار: محصول، توزیع، ترویج، قیمت

۳- در حوزه مصرف‌کنندگان: عادات، رفتارها، وفاداری و…

۴- در حوزه آینده‌پژوهشی: بازارها و عادات و محصولات جدید

انواع دستگاه‌های اطاعات بازاریابی:

۱- سیستم ذخیره و کسب اطلاعات : شامل پرسشگرها

۲- سیستم نظارت بر اطلاعات: شامل نفرات ناظر و یا دستگاه‌های ناظر برداده ها است

۳- سیستم تجزیه‌وتحلیل اطلاعات: شامل نرم‌افزارهای تحلیل و تجزیه اطلاعات است.

استاندارد آموزشی کارشناس تحقیقات بازار

انواع تحقیقات بازار

۱- اکتشافی: در این تحقیق ما صورت‌مسئله را نمی‌دانیم و به دنبال کشف مسئله هستیم. به‌طور مثال ما در شرکت دچارافت فروش شده‌ایم ولی دلایل آن را نمی‌دانیم که در بازار چه موضوع وعلتی باعث تأثیر بر روی فروش شرکت شده است.

۲- توصیفی: در این تحقیق ما به دنبال توصیف مسئله هستیم در این مرحله ما بعد از تحقیق اکتشافی که صورت‌مسئله را پیدا کردیم به دنبال توصیف صورت‌مسئله هستیم. به‌طور مثال شرکت متوجه شد که کاهش میزان درآمد باعث کاهش خرید شده است. حال با استفاده از تحقیقات بازار توصیفی به توصیف مشتریان بر اساس جنس، درآمد،سن،طبقه اجتماعی و… می‌پردازد و اطلاعات بازار در این زمینه را جمع‌آوری می‌کند و توصیفی از شرایط موجود می‌دهد.

۳- علّی ( کشف رابطه علت و معلول)

در این تحقیق رابطه بین دو متغیر سنجده می‌شود. مثلاً رابطه میزان درآمد و رفتار خرید. این تحقیق می‌خواهد بداند که اثر درآمد بر رفتار خرید چگونه است؟

فرایند تحقیقات بازار

[su_box title=”گام های انجام تحقیقات بازار” box_color=”#2dc8e8″ title_color=”#2c2626″]

۱- تنظیم صورت‌مسئله

۲- تدوین طرح تحقیق (اکتشافی/ توصیفی/ علی)

۳- تدوین روش گردآوری اطلاعات

۴- طراحی برگه‌های گردآوری اطلاعات

۵- نمونه‌گیری(چارچوب نمونه- انتخاب نمونه- اندازه نمونه)

۶- گردآوری اطلاعات

۷- پردازش داده‌ها

۸- تجزیه‌وتحلیل اطلاعات

۹- تهیه گزارش[/su_box]

 روش تحقیقات بازار

روش های زیادی برای انجام تحقیقات بازار وجود دارد که مهمترین آنها شامل

[su_box title=”روش تحقیقات بازار” box_color=”#2dc8e8″ title_color=”#2c2626″]

۱- روش آماری و سری های زمانی و رگراسیون

۲- روش مشاهده و تحقیقات میدانی

۳- روش پرسشنامه

۴- روش مقایسه

۵- روش قضاوت

۶- روش آزمون بازار[/su_box]

 تحقیقات بازار در شرکت پخش مواد غذایی

شرکت های مواد غذایی به عرضه مواد غذایی از قبیل محصولات تند فروش در کانال خرده‌فروشی بیشتر به فعالیت می پرازند. برای مثال می توان به برخی از برندهای مواد غذایی از قبیل پگاه، کاله، میهن، فرمند، شیرین عسل اشاره کرد.

گرفتن سهم بیشتر بازار در این صنایع به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها، مطرح است.

پرکاربردترین روش های تحقیقات بازار در شرکت پخش مواد غذایی شامل :

۱- تحقیقات میدانی (مشتریان و مصرف‌کنندگان) به روش مشاهده، مصاحبه،گروه کانونی است.

این تحقیقات بازار که بیشتر بر مبنای شواهد فیزیکی و مشاهده و مصاحبه انجام می شود، روشی سریع برای دستیابی به اطلاعات بازار است. در این روش مدیران و سرپرستان فروش برای مشاهدات خود به بازار و کانال‌های توزیعی از قبیل خرده‌فروشان، عمده‌فروشان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هوراها و میدان تره‌بار مراجعه کرده و به مشاهده رفتار خرید مشتریان، بررسی وضعیت ویترین محصولات و مصاحبه با مشتریان می‌پردازند.

اطاعات این روش خیلی قابل استناد نیست زیرا حجم نمونه و روش نمونه‌گیری بر اساس استانداردهای روش تحقیقات بازار نیست و بیشتر برای درک روند جاری بازار می‌تواند مفید باشد.

۲- تحقیقات به صورت پرسشنامه ای: شامل اندازه‌گیری مؤلفه‌های مهم در بازار شامل سهم بازار و سهم حضور ویترینی و شدت حضور است.

تحلیل فروش با شاخص توزیع محصول

تعریف ارزش طول عمر مشتری و نحوه محاسبه clv

محدودیت‌های تحقیقات بازار 

در دنیای امروزی هزینه‌های نادرست برای کسب‌وکارها بسیار سنگین تمام می‌شود، چه‌بسا با ورشکستی روبه رو می‌شوند. با توجه به پیشرفت علم امروزه از روش‌های جدید برای تحقیقات بازار استفاده می‌شود که یکی از این روش‌ها، نورومارکتینگ است. این روش بر پایه عصب‌شناسی استوار است.

با استفاده از ابراز و فنّاوری‌های نوین به اسکن تصاویر از مغز در هنگام پاسخ دادن و فکر کردن به موضوع می پرازد و با تجزیه وتحلیل این داده و اطلاعات به درک بهتری از ذهن مشتریان می رسند.

برخی از اشکالات روش های استفاده شده در پیماش ها و تحقیقات بازار شامل

۱- آنچه مردم می گویند همان چیزی نیست که انجام میدهند

۲- افراد ممکن است که مطلع و آگاه نباشند اما به پرسش ها پاسخ دهند

۳- تصور مردم از محصول ممکن است با آنچه در عمل عرضه می شود متفاوت باشد.

[su_box title=”خطاهای رایج در تحقیقات بازار :” box_color=”#2dc8e8″ title_color=”#2c2626″]خطاهای رایج در تحقیقات بازار :

۱- تعریف اشتباه مسئله

۲- عدم پاسخگویی صحیح به پرسشنامه

۳- خطای اندازه‌گیری

۴- طرح ضعیف پرسشنامه

۵- خطای مصاحبه‌کننده

۶- خطای پردازش داده‌ها

۷- خطای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات

۸- خطای تفسیر اطلاعات[/su_box]

پرسشنامه در تحقیقات بازار

طراحی پرسشنامه از نکات مهمی برخوردار است که اگر رعایت نشود ممکن است در جمع‌آوری نتایج دچار اشتباه و خطا شویم.

ما در طراحی پرسشنامه به ۷ مرحله  توجه داریم که شامل:

۱- ملاحظات مقدماتی

مشخص کردن اهداف تحقیق، فهرست کردن نیاز اطلاعاتی، ارتباط بین نیازهای اطلاعاتی، تعریف واضح از مخاطب ، پرهیز از سؤالات غیر لازم.

۲- تصمیم‌گیری در خصوص محتوای سؤال

توانایی مخاطب در پاسخ به سؤال

۳- تصمیم‌گیری درباره شکل پاسخ‌ها

به شکل باز: آزاد، تداعی کلمه، تکمیل جمله، کامل کردن داستان، تکامل عکس.

به شکل بسته: چند جوابی، لیکرت، مقیاس اهمیت، درجه‌بندی،

۴- تصمیم‌گیری درباره نحوه طرح سؤال 

استفاده از لغات ساده و واضح، اجتناب از سؤال‌های هدایت‌کننده، تحریک‌کننده، فرضی و تخمینی و سؤالات دوگانه.

۵- تصمیم‌گیری ویژگی پرسشنامه

الکترونیکی و یا کاغذی

۶- تصمیم‌گیری در خصوص توالی سؤالات

۷- تصمیم‌گیری در خصوص نحوه آزمایش اولیه و شکل نهایی پرسشنامه

اولین سؤال ساده و جالب باشد، سؤالات عمومی در ابتدا و سؤالات تخصصی در انتهای پرسش‌نامه، مشخصات فردی در انتهای پرسش‌نامه، سؤالات سخت در انتهای پرسشنامه.

 انواع مقیاس‌های در پرسشنامه‌ها 

[su_box title=”انواع مقیاس ها” box_color=”#2dc8e8″ title_color=”#2c2626″]

ما مقایسه‌ها را بر ۴ نوع طبقه‌بندی می‌کنیم.

1- مقیاس اسمی

برای شناسایی و یا طبقه‌بندی  پدیده‌ها و رویدادها به کار می‌رود.مثل جنسیت،مناطق فروش و…

2- مقیاس ترتیبی

برای اولویت‌ها، شغل، تحصیلات، طبقه اجتماعی کاربرد دارد.

3- مقیاس فاصله‌ای

برای تعریف فاصله بین پدیده‌ها و اعداد کاربرد دارد مثل میزان علاقه به برند.

4- مقیاس کسری

هم به‌نوعی همان مقیاس فاصله‌ای است که دارای عدد صفر هم است درزمانی که دما اندازه‌گیری می‌شود کاربرد فراوانی دارد.[/su_box]

روایی و پایایی در تحقیقات بازار

روایی به آن حدی اطلاق می‌شود که فرایند اندازه‌گیری فاقد هر دو نوع خطا سیستمی و تصادفی باشد. روایی رابطه بین آن چیزی که اندازه‌گیری می‌شود با تعریف ما از مسئله است.

پایایی  به آن حدی اطلاق می‌شود که فرایند اندازه‌گیری صرف فاقد خطای تصادفی باشد. پایایی باثبات و صحت و قابلیت پیش‌بینی یافته‌ها سروکار دارد .

نرم‌افزار کاربردی در تحقیقات بازار 

بعد از جمع‌آوری دادها و دسته‌بندی کردن آن‌ها، به تبدیل آن ها به اطلاعات می‌پردازیم و بعد با استفاده از مدل و چارچوب مفهومی مسئله را تحلیل و تفسیر می‌کنیم. امروز با استفاده از نرم‌افزارهای مثل Spss- Excel- Minitab اقدام به ورود داده و استخراج اطلاعات می‌نمایند.

نمونه‌برداری در تحقیقات بازار

نمونه‌برداری در تحقیقات بازار به دلیل تأثیر در نتایج بسیار مهم است، گام اول نمونه‌برداری تعریف درستی از نمونه است که ویژگی‌های موردنظر ما را در بر بگیرد.

در تحقیقات بازار به دلیل محدودیت‌های مالی و محدودیت‌های زمانی به نمونه‌گیری از کل جمعیت موردنظر می‌پردازند.

انواع نمونه‌برداری

۱- نمونه‌برداری احتمالی

شامل: تصادفی ساده، تصادفی طبقه‌بندی‌شده، نمونه‌برداری خوشه‌ای، نمونه‌برداری نظام‌دار است.

۲- نمونه‌برداری غیر احتمالی

شامل نمونه‌برداری ساده، نمونه‌برداری قضاوتی، نمونه‌برداری سهمیه‌ای است.

 

لینک کوتاه شده مطلب:https://goo.gl/Ryuafx

 

مشاوره و آموزش تخصصی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

درخواست آنلاین مشاوره و آموزش 

ایمیل : info@kehsavarzfazl.com

عضویت در کانال تلگرام

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

مارژین و مارکاپ
مارژین و مارکاپ
بودجه بندی
بودجه بندی در شرکت پخش مواد غذایی- بخش دوم
عوامل موثر در تحلیل جدول SWOT
عوامل موثر در تحلیل جدول SWOT

2 نظر to “ تحقیقات بازار در شرکت‌های پخش مواد غذایی”

  1. محمد کریم عظیمی پاسخ
    نوامبر 23, 2018 at 11:37 ق.ظ

    سلام درسته که تحقیقات بازار نقش مهمی در بازار داره اما به نظر من کسی باید در واحد تحقیقات بازار مشغول کار باشه که شناخت کامل محصولات را داشته باشه .
    شرکتهای تولیدی باید قبل از این که محصولی را تولید کنند اول نظر سنجی بازار را در مورد محصول ببینند بعد تولید کنند

    1. کشاورز پاسخ
      نوامبر 30, 2018 at 1:09 ق.ظ

      سلام جناب آقای عظیمی
      بله همانطور که فرمودید باید شرکت قبل از تولید محصول با استفاده از نقشه راه تولید محصول ابتدا نظر سنجی نماید و بعد به تولید محصول مبادرت ورزد ولی متاسفانه کم نیست شرکت های که با سرمایه های زیاد بدون توجه به نیاز بازار تولید می کنند و بعد با زور تبلیغات ویا پروموشن می خواهند محصول را بفروشند و تا حدودی هم موفق می شوند ولی در بلند مدت این نوع طرز تفکر محکوم به شکست است.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه