گفتگو با دوستان :
این نوشته در پاسخ به دوست خوب ام آقای فواد انصاری در خصوص تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم نوشته شده است .
بازار یابی مستقیم -direct marketing : به هر گونه ارتباطات مستقیم با یک مصرف کننده و یا کسب و کار گفته می شود که به منظور تولید یک پاسخ به شکل یک سفارش ،یک درخواست ،برای اطلاعات بیشتر و یا یک ویزیت برای یک فروشگاه یا مکان دیگر کسب و کار برای خرید یک محصول طراحی شده است ،
مثال اول : ویزیتور های علمی داروخانه ها از طرف شرکت های دارویی استخدام شده و به صورت مستقیم شروع به بازاریابی مشتری (داروخانه می نمایند ) .
مثال دوم : شرکت در نمایشگاه های مواد غذایی و سمپل کردن محصول ،دادن بروشور محصول ،فروش محصول ،گرفتن نمایندگی خود را عنوان بازاریابی مستقیم می توان نام گذاری کرد .
راههایی که کسب و کار ها برای بازاریابی مستقیم استفاده می نمایند:
1- سفارش از طریق پست (سفارش گرفتن از طریق پست )
2- سفارش از طریق تلفن ( سفارش گرفتن کالا از طریق تلفن )
3- برگزاری جشنواره خرید و فروش محصول در محل با برگزاری جایزه (جشنواره خرید برند ها در هاپیر استار )
4- خرید از طریق بستر دیجیتال (دیجی کالا )
در این روش سعی می گردد ارتباط بصری و یا دیجیتالی با مشتری حد واسط و یا مصرف کننده نهایی برقرار شود و در نتیجه تعامل برند با مشتری یا مصرف کننده ،تمایل به خرید و یا مصرف هم ایجاد می نماید . (کانال فروش به صورت مستقیم می باشد )
اما در بازاریابی چریکی در واقع هدف استفاده از همه راهای کم و ارزان با گذاشتن وقت و انرژی زیاد به جای پول و سرمایه در جذب مشتری است ، می توان یکی از راهای که در بازاریابی چریکی نما برد بازار یابی مستقیم مصرف کننده است (ایمیل مارکتینگ ) اما در خصوص نوع استراتزی مشتریان بازاریابی چریکی باید پاسخگوی نرخ سرمایه گذاری باشد ،و در این راستا با شناخت بازار هدف و نوع سلایق و نوع خرده فرنگ های موجود در بازار یابی چریکی سعی دارد با اختراع نوآوری در ارائه سبک محصول بتواند میزان خوبی از مشتریان معموللی را به مشتریان راغب تبدیل نماید .
نمونه بازاریابی چریکی شرکت شکلات کیت کت (kit kat ) اقدام به رنگ آمیزی نیمکتهای به شکل شکلات نمود و مردم از این رخ داد استقبال کردند و باعث افزایش درگیری مصرف کننده با برند را ایجاد نمود ،حال اگر ارتباط یکپارچه از قبیل (قیمت ، کیفیت ، مکان توزیع و روش توزیع ، ترفیع ) درست تعریف وشده باشد و ارتباط منسجمی را می توان شاهد بود ، که با استفاده از بازار یابی مستقیم فروش محصول را در وب سایت شرکت ،از طریق تولید محتوای ایمیلی ،شرکت در نمایشگاهای عرضه و ایجاد تبلیغات خلاقانه محصول مورد نظر را معرفی و بازار یابی نمود .
گاهی برخی دوستان بازار یابی مستقیم را با فروش مستقیم هم دسته بندی می کنند که فروش مستقیم زیر شاخه ترفیع می باشد ، البته در این جا بیشتر فعل فروش ، مهمتر می باشد در صورتی که در بازار یابی مستقیم بیشتر معرفی ویژگی های محصول و آگاه سازی و اطلاع رسانی به مخاطبین خاص خود می باشد .
مثال :
1-دادن پیامک یک فروشگاه پوشاک به مشتریان جهت شروع فصل حراجی .
2-دادن پیامک فروشگاه کورش به خریداران خود در 26 هر ماه جهت شروع روز تخفیف 50 درصدی
3-کتاب فروشی که با خرید بیش از صد تومان یک فیش 10 هزار تومانی رایگانی به خریداران خود می دهد ،می تواند در شاخه بازاریابی مستقیم اسم گذاری کرد .
به نظر نویسنده ، تفاوت اصلی بازار یابی چریکی و بازار یابی مستقیم “در وسعت حوزه استراتژی ” و “نوع مخاطبین “خود می باشد ، در بازار یابی چریکی مشتریان عموم در منطقه خاصی را شامل می شود و در بازار یابی مستقیم مشتریان قبلی و یا بالقوه مشخص شده را هدف قرار می گیرد ، بازار یابی چریکی دارای حوزه بیشتر و بزرگتری از نگاه ارتباط یکپارچه بازار یابی بین عناصر آن می باشد در صورتی که بازار یابی مستقیم به عنوان یک فعالیت در زیر شاخه ترفیع از آمیخته های بازار یابی قرار می گیرد .
در بازار یابی چریکی شرکت بعد از تعیین بازار مورد نظر و بر آورد سود و زیان و تدوین برنامه یکپارچه بازار یابی اقدام به تعین جامعه مخاطب خود و طراحی یک کمپین تبلیغاتی ارزان قیمت (استفاده از بستر دیچیتال و یا غیر دیجیتال ) می نماید که خود را به مشتریان بشناساند موفقیت و یا شکست مجموعه به نو آورانه بودن تبلیغ و عملکرد برند در بازار هدف مور نظربستگی دارد.
نکته شاخص در بازاریابی مستقیم که گاهی به آن پاسخ دهی مستقیم هم می گویند در فرایند محور بودن آن می باشد که یک چرخه دائم از اقدام – بازخورد – بهبود برای خود تعریف می نماید و در ضمن مخاطب بالقوه خود را شناسایی کرده و مشخص می نماید .
خیلی ممنونم آًقای کشاورز برای پاسخ دقیق و با حوصله شما
سلام خواهش می کنم ،انشالله بتوانیم در آینده در خصوص مباحث بازار یابی بیشتر گفتگو نماییم