آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم
 
تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم
دوشنبه, 23 ژانویه 2017 / Published in مهارت ها و تکنیک های فروشندگی

تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

 گفتگو با دوستان :

این نوشته در پاسخ به دوست خوب ام آقای فواد انصاری در خصوص تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم نوشته شده است .

بازار یابی مستقیم -direct marketing : به هر گونه ارتباطات مستقیم با یک مصرف کننده و یا کسب و کار گفته می شود که به منظور تولید یک پاسخ به شکل یک سفارش ،یک درخواست ،برای اطلاعات بیشتر و یا یک ویزیت  برای یک فروشگاه یا مکان دیگر  کسب و کار برای خرید یک محصول طراحی شده است ،

مثال اول : ویزیتور های علمی داروخانه ها از طرف شرکت های دارویی استخدام شده و به صورت مستقیم شروع به بازاریابی مشتری (داروخانه می نمایند ) .

مثال دوم : شرکت در نمایشگاه های مواد غذایی و سمپل کردن محصول ،دادن بروشور محصول ،فروش محصول ،گرفتن نمایندگی خود را عنوان بازاریابی مستقیم می توان نام گذاری کرد .

راههایی که کسب و کار ها برای بازاریابی مستقیم استفاده می نمایند:

1- سفارش از طریق پست (سفارش گرفتن از طریق پست )

2- سفارش از طریق تلفن ( سفارش گرفتن کالا از طریق تلفن )

3- برگزاری جشنواره خرید و فروش محصول در محل با برگزاری جایزه (جشنواره خرید برند ها در هاپیر استار )

4- خرید از طریق بستر دیجیتال (دیجی کالا )

در این روش سعی می گردد ارتباط بصری و یا دیجیتالی با مشتری حد واسط و یا مصرف کننده نهایی برقرار شود و در نتیجه تعامل برند با مشتری یا  مصرف کننده ،تمایل به خرید و یا مصرف  هم ایجاد می نماید . (کانال فروش به صورت  مستقیم می باشد )

اما در بازاریابی چریکی در واقع هدف استفاده از همه راهای کم و ارزان با گذاشتن وقت و انرژی زیاد به جای پول و سرمایه در جذب مشتری است ، می توان یکی از راهای که در بازاریابی چریکی نما برد بازار یابی مستقیم مصرف کننده است (ایمیل مارکتینگ ) اما در خصوص نوع استراتزی مشتریان بازاریابی چریکی باید پاسخگوی نرخ سرمایه گذاری باشد ،و در این راستا با شناخت بازار هدف و نوع سلایق و نوع خرده فرنگ های موجود در بازار یابی چریکی سعی دارد با اختراع نوآوری در ارائه سبک محصول بتواند میزان خوبی از مشتریان معموللی را به مشتریان راغب تبدیل نماید .

نمونه بازاریابی چریکی شرکت شکلات کیت کت (kit kat ) اقدام به رنگ آمیزی نیمکتهای به شکل شکلات نمود و مردم از این رخ داد استقبال کردند و باعث افزایش درگیری مصرف کننده با برند را ایجاد نمود ،حال اگر ارتباط یکپارچه از قبیل  (قیمت ، کیفیت ، مکان توزیع و روش توزیع ، ترفیع ) درست تعریف وشده باشد و ارتباط منسجمی را می توان شاهد بود ، که  با استفاده از بازار یابی مستقیم  فروش محصول را در وب سایت شرکت ،از طریق تولید محتوای ایمیلی ،شرکت در نمایشگاهای عرضه و ایجاد تبلیغات خلاقانه   محصول مورد نظر را معرفی و بازار یابی نمود .

گاهی برخی دوستان بازار یابی مستقیم را  با فروش مستقیم  هم دسته بندی می کنند که فروش مستقیم زیر شاخه ترفیع می باشد ، البته در این جا بیشتر فعل فروش ، مهمتر می باشد در صورتی که در بازار یابی مستقیم بیشتر معرفی ویژگی های  محصول و آگاه سازی و اطلاع رسانی  به مخاطبین خاص خود می باشد .

مثال : 

1-دادن پیامک  یک فروشگاه پوشاک به مشتریان جهت شروع فصل حراجی .

2-دادن پیامک فروشگاه کورش به خریداران خود در 26 هر ماه جهت شروع روز تخفیف 50 درصدی

3-کتاب فروشی  که با خرید بیش از صد تومان یک فیش 10 هزار تومانی رایگانی  به خریداران خود می دهد ،می تواند در شاخه بازاریابی مستقیم اسم گذاری کرد .

 به نظر نویسنده ، تفاوت اصلی بازار یابی چریکی و بازار یابی مستقیم “در وسعت حوزه استراتژی ” و “نوع مخاطبین “خود می باشد ، در بازار یابی چریکی مشتریان عموم در منطقه خاصی را شامل می شود و در بازار یابی مستقیم مشتریان قبلی و یا بالقوه  مشخص شده را هدف قرار می گیرد ، بازار یابی چریکی دارای حوزه بیشتر و بزرگتری از نگاه  ارتباط یکپارچه بازار یابی  بین عناصر آن می باشد  در صورتی که  بازار یابی مستقیم به عنوان یک فعالیت در زیر شاخه ترفیع از آمیخته های بازار یابی قرار می گیرد .

در بازار یابی چریکی شرکت بعد از تعیین بازار مورد نظر و بر آورد سود و زیان  و تدوین برنامه یکپارچه بازار یابی اقدام به تعین جامعه مخاطب خود و طراحی یک کمپین تبلیغاتی ارزان قیمت (استفاده از بستر دیچیتال  و یا غیر دیجیتال ) می نماید که  خود را به مشتریان بشناساند  موفقیت و یا شکست مجموعه به نو آورانه بودن تبلیغ و عملکرد  برند در بازار هدف مور نظربستگی دارد.

نکته شاخص در بازاریابی مستقیم که گاهی به آن پاسخ دهی مستقیم هم می گویند در فرایند محور بودن آن می باشد که یک چرخه دائم از اقدام – بازخورد – بهبود برای خود تعریف می نماید و در ضمن مخاطب بالقوه خود را شناسایی کرده و مشخص می نماید .

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

مهرات های تخصصی فروشنده تلفنی در صنایع غذایی
مهارت‌های تخصصی فروشنده تلفنی در صنایع غذایی
فروش از زمانی آغاز می‌شود، که مشتری می‌گوید نه...
فروش از زمانی آغاز می‌شود که مشتری می‌گوید نه…
نقش جایگاه لبخند فروشنده در پروموشن فروش
پروموشن فروش در حوزه محصولات تند مصرف

2 نظر to “ تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم”

  1. فواد انصاری پاسخ
    ژانویه 25, 2017 at 1:34 ق.ظ

    خیلی ممنونم آًقای کشاورز برای پاسخ دقیق و با حوصله شما

    1. keshavarz پاسخ
      ژانویه 27, 2017 at 3:59 ب.ظ

      سلام خواهش می کنم ،انشالله بتوانیم در آینده در خصوص مباحث بازار یابی بیشتر گفتگو نماییم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه