در یک سازمان فروش، تیم مجموعه ای از افراد است که بهشدت از مدیر فروش خود سعی میپذیرد.
برای دادن هر پیامی به تیم فروش، باید دارای یک استراتژٰی گفتمان داشته باشیم و بدانیم که سطح خواسته و انتظارمان چقدر با واقعیتهای موجود در بازار تطابق دارد.
هرگونه ایجاد تنش رفتاری در تیم موجب بروز عوارض آن در بازار میشود. باید بدانیم حرفی که قرار است گفته شود چگونه و در چه زمانی بیان شود. این به این معنی نیست، که نباید به تیم فروش بازخورد داده شود.
مهارت تیم سازی در سازمان فروش
یک مدیر فروش آگاه و هوشیار دائم حرکات تیم را مورد تجزیه وتحلیل قرار میدهد و حواسش به این نکته است که تیم باید در عرض و طول حوزه کاری رشد نماید.
یعنی هم تعمیق بیشتری بین اعضا صورت گیرد و هم گسترش شبکههای اطلاعاتی بین اعضا بیشتر شود.
گاهی اوقات بروز اتفاقاتی در سازمان فروش سبب می شود مدیر فروش به اعضا تیم خود فشار وارد کند در حالی که منشا این اتفاقات چیزی جز سوءتفاهم نیست. این مهارت مدیر فروش است که بتواند این اتفاقات را شناسایی کند و با حفظ آرامش و متانت مانع از بروز فشار به تیم شود.
شاخص های مشارکت در تیم در سازمان فروش
1- تشکیل جلسات فروش در جهت ارائه راهکارها، میتواند میزان دانش و عمق مسائل را در تیم اندازهگیری کند.
2- جلسات طوفان فکری که فروشندگان آزاد هستند در خصوص یک مسئله هر چه به ذهنشان می آید را مطرح کنند. سطح مشارکت در این جلسات شاخصی خوبی برای اندازه گیری عمق مشارکت در تیم است.
3- سطح تعارضات در بین اعضا تیم هم به عنوان شاخص خوبی جهت اندازه گیری رشد طولی یک تیم است، که میتواند همزمان پذیرای نظرات مختلف وگاها متعارض با هم باشد.
4- در زمان های بحران در صورتی که خواسته ای مطرح می شود نتایج حاصل از آن خواسته می تواند شاخص خوبی از عمق مشارکت در تیم باشد.
نقش تیم سازی حرفه ای در زمان بحران
در زمان بحرانهای فروش، افزایش سطح تنش میتواند یک تیم ضعیف را مستهلک و فرسوده کند.
در این مواقع سطح تعارضهای بین فردی هم زیاد می شود. اما اگر تیم به صورت عرض و طولی رشد کرده باشد. حمایت افراد از یکدیگر میتواند سطح اعتماد را برای حل بحران و یا مسئله بالا ببرد و تیم با کمترین هزینه ، تعارض از این دوره عبور کند.
[su_note note_color=”#a1f157″]هنر یک مدیر فروش مراقبت از حریم تیم فروش است به گونه ای که اجازه ندهد بحران و مسائل جاری وحدت رویه و انسجام تیم را به هم بریزد. مدیر فروش در زمان بحران باید مراقب اعمال و رفتارهای خود با تیم فروش باشد و رئیس گونه با تیم خود گفتگو نکند زیرا منجر به شکلگیری رفتارهای والدانه – کودکانه شود و در درازمدت باعث میشود کوهی از مشکلات بر سر سرپرست فروش خالی شود.[/su_note]
در تیمهای فروش ضعیف، کمتر کسی پیدا میشود که مسئولیت کارها و عواقب آن را بر عهده بگیرد اما در تیم های منسجم همه اعضا خود را در اهداف و خروجی سازمان شریک میدانند و مسئولیت نتایج کار خود بر عهده می گیرند .
بنابراین یکی از مهمترین نکات در مسیر حرفهی شدن مدیر فروش، تیم داری و تیمارداری است.
لینک کوتاه شده مطلب :https://goo.gl/9DjrSH
راه های برقراری ارتباط با حسن کشاورز فضل؛ مشاوره و آموزش تخصصی مدیران و سرپرستان فروش
ایمیل : info@kehsavarzfazl.com
تلگرام : keshavarzfazl@