آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • حسابداری شرکتهای پخش مویرگی و معرفی نقاط کنترلی آن
 
شنبه, 22 سپتامبر 2018 / Published in فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش, مدیریت مالی و وصول مطالبات

حسابداری شرکتهای پخش مویرگی و معرفی نقاط کنترلی آن

حسابداری شرکتهای پخش مویرگی با توجه به مارژین و حاشیه سود پایین در این شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو آموزش حسابدرای شرکتهای پخش و مدیریت پخش مویرگی باید در سرفصل آموزشی حسابداری شرکت های پخش مواد غذایی قرار گیرد.

این محتوا با هدف آشنایی با کلیات مباحث حسابداری فروش و اهمیت کنترل شاخص‌های مالی و حسابداری برای مدیران فروش و سرپرستان فروش در شرکت‌های پخش مویرگی با نگرش مواد غذایی تدوین‌ شده است.

پی نوشت: اگر زمان یا حوصله ی خواندن متن های طولانی را ندارید، می توانید پادکست مربوط به همین پست را از شنوتو گوش کنید.

حسابداری شرکتهای پخش مویرگی

 

حسابداری شرکت پخش کالا

یکی از چالش‌های سرپرست فروش یا مدیر فروش ایجاد رابطه درآمدزایی و سود و زیان با مقوله فروش است واحد فروش این گلایه را از واحد مالی دارد که همیشه دست و پای فروش را برای تحقق بودجه می‌بندد.

در این میان مدیر فروش یک شرکت پخش مویرگی باید علاوه بر تحقق بودجه فروش، پاسخگوی میزان سود و زیان نیز باشد.

شرکت‌های پخش مویرگی ممکن است به‌ صورت نمایندگی،‌ شعب مستقل و یا دفتر غیرمستقل ( فرق شعبه مستقل با دفتر در داشتن صورت‌های مالی سود و زیان و همچنین دفاتر قانونی ثبت‌شده می‌باشد) فعالیت نمایند.

در سال‌های اخیر با گسترش نرم‌ افزارحسابداری پخش مویرگی از قبیل هلو، پارمیس، همکاران سیستم، تدبیر سعی شده است عملیات حسابداری فروش در شرکت های پخش مویرگی با سایر واحدهای فروش یکپارچه‌ سازی شود.

از بین نرم‌افزارهای مالی، آنهایی بیشترین محبوبیت را دارند که به‌ صورت یکپارچه با زیرسیستم‌های عملیاتی پخش مویرگی در تعامل باشند و حسابداران و مدیران مالی بتوانند برنامه‌ ریزی بهتری برای مدیریت و حسابداری شرکتهای پخش مویرگی داشته باشند.

آنچه در کدینگ حسابداری شرکتهای پخش مهم است داشتن یک کدینگ حسابداری پخش مویرگی استاندارد است تا بتوان بر اساس آن زیرسیستم‌هایی از قبیل بازرگانی، حقوق و دستمزد، انبار، صندوق، و… را از نظر هزینه و درآمد تفکیک کرد.

 عملکرد هر شعبه باید به تفکیک مراکز هزینه شامل فروش – توزیع – مالی واداری – انبار و.. ارائه شود .

دانلود فایل پی دی اف کدینگ جامع حسابداری تولیدی صنعتی

نقش حسابداری فروش در محاسبه سود و زیان 

واحد حسابداری در شرکت‌های پخش مواد غذایی با توجه به اینکه این گروه از شرکت‌های پخش از چند جنبه مهم هستند، بسیار مهم و حیاتی است.

[su_box title=”نقش واحد حسابداری” box_color=”#6ae82d” title_color=”#2c2626″]

۱- حاشیه سود یا مارژین یا مارجین پایین در مقایسه با سایر شرکت‌های پخش.
۲- تنوع و گستردگی سبد ارائه‌شده به مشتریان.
۳- پوشش بالایی از خرده‌فروشان و فروشگاهی مواد غذایی.
۴- تعداد بالایی تراکنش مالی به دلیل ارزان بودن سبد عرضه‌شده و تعداد مشتریان.[/su_box]

البته قابل‌ذکر است که دو رفتار در حسابداری شرکت‌های پخش مواد غذایی وجود دارد

♦ برخی از شرکت‌ها، فرایند عملیات توزیع و پخش توسط پیمانکاران توزیع انجام‌ شده و درواقع شرکت بابت توزیع محصولات یک حق‌الزحمه به‌ صورت تناژی یا ریالی و یا ترکیبی از هر دو به این پیمانکاری می‌دهد مانند صنایع لبنی پگاه. 

♦ در برخی دیگر از شرکتها، تراکنش به عهده فروشندگان شرکت است مانند شرکت کاله و شرکت میهن و شرکت شیرین عسل و…..


وظایف واحد حسابداری شرکتهای پخش مویرگی

حسابداری فروش با محاسبه برخی از شاخص‌ها و ارائه گزارش به محاسبه عملکرد فروش می‌پردازد

[su_box title=”عملکرد های مهم واحد حسابداری” box_color=”#6ae82d” title_color=”#2c2626″]

۱- حسابداری فروش بهای تمام‌ شده کالای فروش رفته.
۲- سود و زیان فروش.
3- گزارش دوره عملیات فروش شامل دوره گردش کالا در انبار- دوره وصول مطالبات.
4- حاشیه سود اقلام کالاها مانند کالای های کند گردش و تند گردش، کالای های با سود بالا و کالاهای با سود پایین.
۵- محاسبه میزان هزینه‌های ثابت و متغیر و درآمدهای عملیاتی.
۶- محاسبه حقوق و دستمزد.
۷- محاسبه عملکرد پیمانکاران توزیع در شرکت‌هایی که گردش مالی توسط پیمانکاری توزیع انجام می‌شود.
۸- تنظیم ترازنامه در شرکت‌های پخش مواد غذایی که دارای صورت‌های مالی مستقل هستند[/su_box]

بهبود عملیات فروش با نگرش حسابداری فروش

یکی از ضعف‌های حوزه مدیران فروش و سرپرستان فروش عدم تسلط کافی در حوزه حسابداری فروش شرکتهای پخش مویرگی است.

در صورتی‌ که این دانش به‌ قدر کافی وجود داشته باشد کمترین اختلاف بین واحد فروش و مالی در فرایند عملیات زنجیره تأمین و توزیع کالا به وجود می‌آید.

سود در خرید است نه درفروش

این عبارت شعار واحد حسابداری در شرکت‌های پخش است که در واقع با توجه به مارژین یا حاشیه سود پایین شرکت‌های پخش مویرگی مواد غذایی با تغییر در برخی از شاخص‌های خرید اعم از

  • میزان خرید
  • نحوه تسویه‌ حساب
  • میزان مارژین یا مارجین یا حاشیه سود کالای خریداری‌ شده
  • خواب کالا در انبار
  • میزان گردش کالا

می‌تواند در شاخص قیمت تمام‌ شده کالای فروش رفته مؤثر باشد.

 

اگر واحد مالی در هنگام ورود کالا به انبار قیمت خریداری‌ شده را با توافق صورت گرفته تطبیق ندهد امکان دارد تأمین‌ کننده بخواهد در مواردی قیمت کالا را بالاتر محاسبه نماید.

اگر واحد حسابداری با واحد انبار در تعریف سیستم فایفو (اولین صادره از اولین وارده ) و یا لایفو (اولین صادره از آخرین وارده ) هماهنگ نباشد امکان دارد که کالایی با قیمت بیشتر خریداری‌ شده ولی با قیمت کمتری به فروش رود.

 

مهم‌ترین شاخصهای حسابداری شرکتهای پخش مویرگی

.[su_box title=”شاخص های حسابداری فروش” box_color=”#6ae82d” title_color=”#2c2626″]

۱- قیمت تمام‌ شده کالای خریداری‌ شده
۲- قیمت تمام‌ شده کالای فروش رفته
۳- قیمت ضایعات برگشتی از بازار
۴- سود و زیان کد کالایی
۵- مانده وصول مطالبات در بازار و انطباق با سقف بدهی تعیین‌ شده
۶-تعداد چک‌های رسید نشده و میزان کالای رسید شده
۷-صورت‌ وضعیت بدهی و درآمد شرکت
۸-انحراف از عملکرد بودجه ریالی
۹- طبقه بندی مشتریان از نظر مانده بدهی و طلبکاران شرکت [/su_box]

نقاط کنترلی مدیران و سرپرستان فروش شرکتهای پخش مویرگی مواد غذایی

با توجه به اینکه تعداد مشتریان در شرکت‌های پخش مویرگی مواد غذایی در سطح بالایی است تراکنش روزانه به تعداد فاکتورهای صادره می‌باشد.

اگرچه در پخش مواد غذایی هم دو دسته محصولات وجود دارد، محصولاتی مثل کنسرو- رب- تن ماهی و… که کند فروش محسوب می‌شوند.

محصولاتی مثل ماست، دوغ، شیر و.. که تند فروش محسوب می‌شوند.

با توجه به اینکه محصولات تند فروش از تور سفارش گیری زودتری به نسبت به محصولات کند فروش برخوردار است در نتیجه تعداد دفعات تراکنش بیشتری برای شرکت ایجاد می کنند

 منظور از تور ویزیت  تعداد مراجعات یک فروشنده به یک مشتری در طول یک دوره تعریف‌ شده است که از یک هفته تا یک ماه  بسته به صنعت می تواند تعریف گردد.

 

 نحوه تسویه‌ حساب در شرکت‌های پخش مویرگی مواد غذایی با چند رویکرد جهت در بازار انجام می شود.

۱- شرکت‌هایی که مطالبات بر عهده نماینده شرکت و پیمانکاران (عوامل توزیع) است.
۲- شرکت‌هایی که مطالبات بر عهده فروشنده شرکت می‌باشد.
۳- شرکت‌هایی که از هر دو روش در فروش استفاده می‌شود.

رعایت اولیه این نکات می‌تواند در کاهش سوخت وجه در بازار و همچنین کنترل مطالبات به‌موقع شایان توجه باشد.

[su_box title=”نقاط کنترلی” box_color=”#6ae82d” title_color=”#2c2626″] ۱- حتماً در خصوص اخذ تضمین معتبر بانکی و یا ملکی تاکید نماید. 

۲- میزان سقف بدهی فروشندگان و پیمانکاری یا نمایندگان حداکثر ۸۰ درصد وجه تضمین باشد (در تضمین بانکی و ملکی ) زیرا با وجود برخی از تعطیلات رسمی امکان واریز وجه وجود ندارد و عملاً با باز بودن فاکتور فروش میزان بدهی از سقف تعیین‌ شده بالاتر می‌رود.

۳- تحقیق نماید که بیشترین چک برگشتی مربوط به کدام بانک، شبعه، محل و مشتری است.

۴- کنترل روزانه میزان بدهی عوامل توزیع در دستور کار واحد مالی و فروش قرار گیرد بخصوص در زمان‌هایی که شرکت باید صورت‌های مالی خود را ارائه دهد.

۵- طبقه بندی میزان بدهی عوامل توزیع با توجه به گردش مالی آن‌ها انجام شود زیرا امکان دارد برخی از بدهکاران از مانده بالایی برخوردار باشند ولی از گردش پایینی هم برخوردار باشند که این امر مشکوک است.

۶- بازآموزی جهت قوانین مربوط به چک، رسید‌، و نحوه وصول هم برای کارکنان واحد مالی و هم برای کارکنان واحد فروش در نظر گرفته شود.

۷- نسبت به چک‌هایی که ۱۰ روز از تاریخ وصول آن‌ها گذشته ولی پاس نشده بسیار سخت‌گیر باشد حتی با وجود تضمین امکان ایجاد مشکل برای شرکت وجود دارد.

۸- اعتبار سنجی دوره‌ای برای مشتریان بخصوص خرده فروشان به‌ صورت سه ماه یک‌ بار با فرمت خاصی که هم فروشنده و هم سرپرست فروش و هم مدیر مالی تائید کرده باشد انجام شود.

۹- شناسایی مشتریان بدحساب در سیستم فروش امری حیاتی برای تداوم فعالیت شرکت می‌باشد.

۱۰- از فروش هیجانی بخصوص در پایان سال برای مشتریانی که از رفتار مالی خوبی در طی یک سال برخوردار نبوده‌اند، آگاه و هوشیار باشید، معمولاً فروشندگان برای پوشش پورسانت امکان معامله با این مشتریان را دارند.

۱۱- به میزان برگشتی کالا از بازار توجه خاصی داشت و به‌ صورت روزانه گزارش آن چک شود، بخش زیادی از سود ازدست‌ رفته ناشی از عدم مدیریت فروش این کالاها می‌ باشد [/su_box]

 

[su_note note_color=”#10c790″]

این مطلب را می توانید از مجموعه رادیو فروش هم گوش کنید.

شنیدن فایل از شنوتو

زمان:  9:22    حجم فایل: 9.87 مگابایت

[/su_note]

رادیو فروش را می توانید با سرچ کردن نام “رادیو فروش”، در نرم افزارهای پادگیر دنبال کنید.

نرم افزارهای پیشنهادی برای گوشی های اندروید:

CastBox – Podcast Go – Podcast Player

نرم افزارهای پیشنهادی برای گوشی آیفون:

Podcasts – CastBox -OverCast

مطلب مرتبط :

حسابداری شرکتهای پخش مواد غذایی + نقش آن در سودآوری

 

لینک کوتاه شده مطلب: https://goo.gl/e4fqL7

 

 

 آموزش تخصصی مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

درخواست آنلاین مشاوره و آموزش 

ایمیل : info@kehsavarzfazl.com

عضویت در کانال تلگرام

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

تمرکز در سود و زیان
قانون شماره یک فروش “تمرکز بر سود و زیان”
اهمیت نگرش فروشنده
اهمیت نگرش فروشنده – فایل صوتی
چالش تامین منابع بین شرکتهای تولیدی و پخش
چالش تامین منابع بین شرکت های تولیدی و پخش مواد غذایی

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه