واژه گان بازاریابی و فروش – بخش مقدماتی9
واژه گان بازاریابی نقش الفبای اولیه از درک درست داد و ستد در بازار را دارد، قرار است که به تدریج این دامنه واژه گان در بخش دسته واژگان بازاریابی و فروش تکمیل شود . با توجه به اینکه این روزها بیشتر درگیر تهیه مطالب در حوزه آموزش مهارت های سرپرستان فروش هستم .لازم دیدم در دسته ای به نام واژه گان بازاریابی جهت درک بهتر معنای کلمات ایجاد گردد.
Geographic Development -1 :
توسعه جغرافیایی،شرکت های برای افزایش فروش اقدام به افزایش حوزه توزیع محصولات خود در بازارهای جدید می کنند، که امکان دارد بازار داخلی ویا خارجی باشد، به طور مثال شرکت صنایع شیر ایران پگاه تصمیم به صادرات لبنیات به کشور مالزی گرفته است.
2-Geographic segmentation:
منطقه بندی جغزافیایی، سازمان های پخش وتوزیع برای تعیین حریم توزیع هر نماینده اقدام به تفکیک مناطق توزیعی می نمایند، تا بتواند عملکرد هر نماینده را بر اساس ضریب پوشش مشتریان مشخص نمایند.
3-Geographic Pricing:
قیمت گذاری بر اساس مناطق جغرافیایی، برخی شرکت ها با توجه به سیاسیت های خود در گسترش و توسعه بازار اقدام به قیمت گذاری مختلفی در حوزه های جغرافیایی می نمایند.
مثلا یک شرکت بر اساس هزینه حمل قیمت گذاری متفاوتی را انجام می دهد و یا شرکتی با توجه به گران بودن سبد کالایی عرضه شده ، هزینه حمل را در تمام مناطق توزیعی یکسان می بیند.
4-Gross Margin:
سود ناخالص ، سود قبل از کسر بهره ومالیات را سود ناخالص می گویند که از کسر درآمد از هزینه ها به دست می آید.
5-Green Marketing
بازار یابی سبز، که بیشتر در خصوص محصولاتی که طرفدار محیط زیست هستند را میتوان نام برد، که هدر رفتن انرژی، عدم تولید گاز های سمی و تخریب طبیعت را در سر لوحه تولیدات خود قرار می دهند.
6-Grow Rate
درصد رشد بازار، این متغیر به عنوان یکی از شاخص های مهم در برنامه ریزی سالانه بودجه شرکت های تولیدی وتوزیعی قرار می گیرد.
7-Gross Sales
فروش ناخالص ، درآمد کلی که از فروش به مشتریان در یک دوره خاص ایجاد میگردد.
8-Growth strategies
استراتژی رشد، شرکت های برای افزایش سهم بازار خود، اقدام به اجرای سیاست های خاصی در مناطق تحت پوشش دارند.
که می توان به تولید محصول جدید، اجرای کمپین های تبلیغاتی، اجرای طرح های جشنواره فروش، ارائه بسته بندی متفاوت و قیمت گذاری متفاوت اشاره کرد.
9-Halo Effect
اثر هاله ای، زمانی، یک برند در بازار از مقبولیت بالای برخوردار است، محصول جدیدی که تولید می کنند.
تحت تاثیر اثر هاله ای برند قرار می گیرد، یا محصولی که از مقبولیت بالای برخوردار است و محصول جدید که همزمان با آن محصول به بازار عرضه می شود از مقبولیت محصول قبلی اثر می پذیرد .
10-Hierarchy of need
هرم سلسه نیازها، آقای مازلو در هرم سلسه نیاز ها اشاره می کند انسان ها درتجارت و یا رفع نیاز به جذابیت هم هستند.
استفاده رنگ، بسته بندی، طرح و ویژگی محصول وکالا بر اساس این انگیزه است که محصول را جذاب نمایند تا مشتری به خرید آن ترغیب گردد.
11– Horizontal Channel Conflict
اختلاف در میان کانال های توزیع افقی اعم از عمده فروشی، توزیع مویرگی و مراکز خاص، برخی از مواقع شرکت های به دلیل حجم بالایی تولید جهت کاهش هزینه نگهداری و انبار داری به فروش ویژه اقدام میکنند.
در این میان با افزایش مارژین در طرح ویژه مشتریان عمده فروش اقدام به خرید محصولات در حجم وتناژ بالا می نمایند و آن را با قیمت پایین تراز درب کارخانه به بازار عرضه می کنند.
12-Hold strategy
استراتژی نگهدری در خصوص محصولاتی که در دوره افول خود را طی می کنند و سازمان سعی مینماید که با کمترین هزینه محصول را تولید نماید و بیشترین بازده را از آن کسب نماید.
13-Holding Cost
هزینه نگهداری و انبار داری محصول، که در سازمان های پخش و توزیع یکی از سرفصل هزینه ها شامل هزینه تخلیه وبارگیری و انبار داری میباشد که در هر صنعت با توجه به استاندارد های متفاوتی می تواند مشخص گردد.
14-Horizontal Integration
سازمان های بزرگ و یا برند های رهبر بازار معمولا برای افزایش قدرت رقابت در بازار و افزایش قدرت چانه زنی شرکتها اقدام به توسعه افقی خود اقدام به خرید شرکت های رقیب می نمایند.
مثل شرکت شیر پاستوریزه صلا اراک که زیر مجموعه شرکت صنایع شیر ایران قرار گرفت.
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 1(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 2(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 3(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 4(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 5(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 6(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی7 (+)
واژه گان بازاریابی و فروش – بخش مقدماتی8(+)
لینک کوتاه شده : https://goo.gl/VUdFTZ