آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • دست نوشته های یک مدیر فروش
  • #یادهست -شوالیه مدیر پخش ایران – محمد اسماعیل قدس
 
یکشنبه, 29 اکتبر 2017 / Published in دست نوشته های یک مدیر فروش

#یادهست -شوالیه مدیر پخش ایران – محمد اسماعیل قدس

انسان ها همه سخت گیرند.

اما انسان های بزرگ به خود سخت می گیرند و انسان های حقیر به دیگران.

 

#یادهست -جنبشی برای قدرشناسی از بزرگان(+)   -http://yadhast.com/

بیش از یک دهه است، که در صنعت پخش در یکی از بزرگترین شرکت های مواد غذایی کشور فعالیت می کنم، در این چند سال از نظر فشار روحی و روانی بسیار بر من سخت گذشت.

چه زمانیکه برای ساختن و راه اندازی پروژه ها صبح در مرز کنگاور و شب ها در مرز قصر شیرین بودم، از مهران ایلام تا خمین ودلیجان از نورآباد لرستان تا توره در اراک و مریوان و بانه تا همین اسلام شهر خودمان در تهران به شوق ساختن پیمودم . در محضر استادانی بزرگی بودم که شوق آموختن را در دلم تازه می داشتند، این روزها یادشان را گرامی می دارم.

یکی از این استادان و معلمین دلسوز جناب آقای مهندس داوود خسروی بود. که توفیق شاگردی را در محضرشان داشتم.

وقتی در بیمارستان امام حسین کرمانشاه، شبانه و بیهوش بر روی دستهای نیک مردی مرا می برند، لحظاتی که قرار بود زنده ماندنم به چند ثانیه بیشتر دلبستگی نداشته باشد.

زمانی که به علت گاز گرفتگی در محل دفتر کار از هوش رفتم، و وقتی به هوش آمدم دنیا را از نگاه همکارانی می دیدم که دور تختم ایستاده بودند و اشک در چشمانشان حدقه زده بود .(شوقم را زنده نگه می داشتند).

برای پاینبد ماندن به ارزش کاریم “در زمان علمی کلامتان علمی باشد” هزینه های زیادی  و نارواییهای زیادی بر متحمل شد م. اما ماندم و ساختم و باز هم می مانم می سازم، تا ِدین خود را به سرزمینم ایفا کنم، به مردمانی که سهم کوچکش، ساختن است و بس .

آری تنها گوشه ای از سخت های یک صنعت بود. بزرگ مردانی چون، خسرو شاهی ها، اسماعیل قدس، بسیار سخت تر و بیشتر تلاش های شبانه روزی نموده اند، تا به امروز میتوانیم از حداقل های داشتن یک شبکه توزیع بگوییم .این ها را بخش کوچکی بود، از سخت های صنعتی که با انسان ها و تراز نامه طرف هستی ، درد را از درون ناله  می کنی واز بیرون  لبخندت را نثارشان می کنی .

شاخص های را به درون صنعت آورند تا بتوانیم سود و زیان خود را تراز کنیم .آموزش برای مان مهم شود و انجمن صنعت پخش،  جان بگیرد و از دل این صنعت مربیان بزرگی متولد شوند .

این ها را نگفتم که خود و لحظاتم را به رخ بکشانم، زیرا این بی مقداری  وجود است.  در برابر مردانی که استوار چون کوه برای ساختن این صنعت جوانی و خانواده و بهترین لحظات خود را فدا کردند، تا صنعتی جان بگیرد و صدها خانوار در این میان فعالیت و ارتزاق نمایند.

اینجا محلی است، که زانوی ادب می زنم، در برابر این استادان و بزرگان این صنعت و تشکر می کنم، به خاطر بودنشان، به خاطر زحمات بی دریغشان، به خاطر سازندگی شان، بدون چشم داشتی .

 

 

این‌جا فقط یک شرکت پخش نیست، بلکه دانشگاه صنعت پخش پگاه است. همیشه در کنفرانس‌های مختلف که از من دعوت شده، سخنرانی کردم. مقاله نوشتم و هر کاری که می‌شد انجام دادم. از طرفی انجمن درست کردیم و آیین‌نامه لازم را هم نوشتیم. جلسه‌های متعددی با وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت و غیره گذاشتیم. یعنی هر کاری که از دستمان بر می‌آمد برای صنعت پخش انجام دادیم تا این صنعت زنده بماند.

استاد

 محمد اسماعیل قدس، رئیس هیئت مدیره کارخانه دلپذیر و مدیرعامل شرکت پخش پگاه، به عنوان شوالیه مدیر پخش از سوی مرکز تحقیقات نوآوری اروپا در ایران، اینووا (Innova)، انتخاب شد. این جایزه به عنوان مهم ترین عامل حضور در بازار و دوام فعالیت های اقتصادی در میان رقبای فراوان داخلی و خارجی طراحی شده و هر ساله در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل، به برگزیدگانی از نقاط مختلف جهان اهدا می شود.

 

آقای قدس در سال ۱۳۲۹ در سمنان متولد شدند. دیپلم خود را در سمنان گرفتند و در سال ۱۳۴۷ وارد دانشگاه تهران شدند. سپس بعد از ۲۸ سال که دوره لیسانس را تمام کرده بودند، در سال ۱۳۷۹ همراه با دخترشان که در کنکور کارشناسی شرکت می کرد، در کنکور کارشناسی ارشد شرکت کردند و توانستند در دانشکده مدیریت صنعتی در رشته مدیریت اجرایی به ادامه تحصیل بپردازند.

دوران کسب تجربه

جناب آقای قدس اسفندماه سال ۱۳۵۲ در شرکت مینو به عنوان سوپروایزر فروش استخدام شدند. درآن زمان شرکت مینو یکی از شرکت های بسیار فعال در کشور بود و مطابق با علم روز پیش می رفت ولی به آقای قدس فرصتی برای سوپروایزری نداده و یک دوره آموزشی فروشندگی در مدت ۶ ماه برای وی تدارک دید تا برای فروشندگی و سپس سرپرستی آشنایی لازم را بدست آورند. بنابراین ایشان برای یک ماه در شرکت مینو به صورت تئوری و عملی آموزش دیده و سپس به مدت ۵ ماه در مشهد در بقالی، فروشندگی کردند. پس از کسب چنین تجربه ای به تهران آمدند و در دوره های مختلف و مرتبط با کارخود همچون انبارداری، مامور پخش، تحویل کالا، حسابداری، حسابرسی، تحقیقات بازار، پرکردن پرسشنامه و تحلیل آن به مدت یک سال و ۶ ماه شرکت کردند و در مهر ۵۴ به عنوان مدیر منطقه برای برنامه ریزی و توسعه فروش ۵ شعبه از شعبات شرکت مینو استخدام شدند. علی رغم تحصیلات بالای جناب آقای قدس در آن زمان و توانایی کسب سمت بالای شغلی، ایشان به فروشندگی و به عبارت دیگر یک مرتبه پایین شغلی تن دادند زیرا باور داشتند که بایستی برای خود کار کنند و هدف خود را کارآفرینی تعریف کرده بودند.

بنده تا به امروز خود را مدیون تشکیلات مرحوم علی خسروشاهی شرکت «مینو»  می دانم، خسروشاهی و به‌خصوص استاد بزرگوارم  ضیاء بخش که به ما واقعاً رموز کار را آموختند، آنها رکن اصلی کارشان بر پایه صداقت بود یعنی فقط بر مبنای صداقت کار می‌کردند و آن را به ما نیز یاد دادند(+)

راه اندازی کسب و کار

در طی سالهای ۵۹-۶۲ به عنوان مدیر فروش کلیه شعبات شرکت مینو منصوب شدند و در آبان ماه ۶۲ از شرکت جدا شده و ۲۰ روز پس از جدایی به اتفاق سه تن از دوستان خود شرکت پخش پگاه را ایجاد کردند به این هدف که روشی مناسب برای توزیع شیر در شرکت ایجاد کنند. این شرکت را بدون هیچ سرمایه ای، ۴ نفری راه اندازی کردند. از نظر آقای قدس، سرمایه، لازمه کارآفرینی نیست و عوامل دیگری در کارآفرینی موثرند که یکی از این موارد ” ابداع یک روش” است. ابداع میتواند روشی باشد که انجام گرفته ولی شکل گرفته نیست. جناب آقای قدس به اتفاق همکاران خود در روش توزیع شیر تغییر ایجاد کردند.

توسعه دلپذیر

در سال ۷۰ کارخانه کدبانو را با برند دلپذیر که وجود داشت خریدند. این کارخانه از دو خط تولید کنسرو و کمپوت برخوردار بود ولی آقای قدس با تحقیقات، خط تولید سس مایونز را به کارخانه افزودند. در آن زمان سه برند مهرام، بیژن و بهروز در کشور وجود داشت ولی چون دلپذیر اصل اول خود را کیفیت تعریف کرده بود توانست سهم خوبی از بازار بدست آورد. از نظر آقای قدس صداقت و کار درست دو عامل اساسی در موفقیت و پایداری هستند. یکی دیگر از عوامل مطرح در کارآفرینی ” نوآوری” است که با مطالعه حاصل می شود. به کمک نوآوری، محصولات را می توان توسعه بخشید. آقای قدس و همکاران با عرضه سس هزار جزیره و فرانسوی محصولات خود را توسعه دادند.

آقای قدس هیچگاه به دنبال امکانات ، رانت و حمایت دولتی نبودند و هیچگاه تابع شرایط نیستند و به رکود و … اعتقادی ندارند و به کمک توانایی خود و مرکز کنترل درونی، هم به رشد اقتصادی رسیده اند و هم پیشرفت داشته اند و خودساختگی، عمل صالح، صداقت، فکر خوب، مطالعه را به علاقه مندان به کارآفرینی توصیه نمودند.

در پایان آقای قدس به دانشجویانی که رویای کارآفرینی را از بدو تحصیل در سر می پرورانند، پیشنهاد کردند که بلافاصله پس از فارغ التحصیلی به سراغ کسب و کار شخصی نروند بلکه به دنبال تجربه اندوزی باشند و در یک شرکت بزرگ به مدت ۵ سال کار کنند. زیرا یک شرکت بزرگ توان ریسک دارد و اشتباهات آنها درآن امری مهم محسوب نمی شود و دانشجویان می توانند با پول آن شرکت اشتباه کنند و تجربه بدست آورند.(برگرفته از سایت هشتگ)

ذکر برخی از خاطرات ایشان:

یکی از اساتید دانشگاه مدیریت صنعتی تعریف میکرد که در زمان تحصیل ایشان، به درس تحول سازمانی آنقدر علاقمند بود، که از دانشجویان سازمان و همکلاسی های خودش دعوت می کرد، که به شرکت او رفته و سازمان او را مورد نقد و بررسی قرار دهند، در این  جلسات که گاها بیش از 6 ساعت زمان می برد با علاقه به موارد مطرح شده گوش میداد و از دل این جلسات یک آیین نامه کمال و تمام به دست آمد، که توانست بعدا به عنوان آموزه های صنعت مورد استفاده قرار گیرد و تحول سازمانی را در شرکت دلپذیر  را به معنای واقعی رقم بزند .

اسماعیل قدس اعتقادی به رانت ندارد.  اعتقاد او به دانش و برنامه بیشتر در زندگی شغلی اش نمایان تر است، تا نق و نوق های دلالان کاسب پیشه.

 او می گوید در مجموعه «دلپذیر» همواره تلاش داشته‌ایم که به مباحث بیرونی سازمان نگاه کنیم ولی اهمیتی ندهیم، بنابراین به همکاران توصیه می‌کنم به‌جای آنکه همواره نگاهشان به نارسایی‌های دولت باشد، به فکر حل مشکلات داخلی خودشان باشند، یقین بدانند موفق خواهند شد.»آنچه خواندید فرازهایی از صحبت‌های یک مدیر صنایع غذایی است. گفتاری که برخلاف اکثر همکارانش که توپ مشکلات را به حق به زمین دولت و معضلاتی که تصمیم‌های ناپخته برای آنها ایجاد می‌کند می‌اندازند، فحوایی دیگر دارد.او معتقد است اگر نگاه یک مدیر به ارتقای بهره‌وری در مجموعه تولیدی‌اش باشد می‌تواند تمام بحران‌های بیرونی را مدیریت کند و مجموعه‌اش را رو به جلو ببرد.محمداسماعیل قدس، رییس هیأت مدیره شرکت کدبانو (دلپذیر) با چنین نگاهی «دلپذیر» را به‌عنوان یکی از برندهای ملی و برتر کشور در گروه کنسرو، کمپوت و سس مبدل کرده است. مدیری که با این درجه از موفقیت هنوز خود را وابسته به دنیای پخش و توزیع می‌داند، چرا که هنوز هم طعم شیرین ابتکاراتی که در توزیع شیر داشت و موفقیت‌های شرکت «پخش پگاه» در وجودش نهفته است. (برگرفته از سایت اکو فود).

صنعت پخش، همچنان نیازمند مردانی بزرگی است، که آستین خود را بالا بزنند و لباسی در خور، صنعت بزرگ پخش ایران، بر قامتش نمایند.

مصاحبه اختصاصی سایت اقتصاد سبز با آقای اسماعیل قدس (+)

لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/bb4a3g

 

برچسب‌ها: #جنبش یاد هست

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

واژه گان بازاریابی و فروش-بخش مقدماتی6
تبصره۲۲- فقر کلمات
چقدر دلم برای تنهایی ام تنگ شده
درگذشت زنده یاد علی معلم

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه