استاندارد آموزشی کارشناس تحقیقات بازار
تحقیقات بازار ۲۷ بهمن ۱۳۹۵

استاندارد آموزشی کارشناس تحقیقات بازار

پی نوشت اول : چند سال پیش بنا به درخواست سازمان فنی و حرفه ای کشور جهت گرد آوری و تدوین استاندارد های آموزشی شغل های سازمانی ،نیرو های بازاریابی و فروش در صنایع لبنی مشارکت داشتم، که یکی از آنها ،تهیه استاندارد آموزش کارشناس تحقیقات بازار بود ، امروز ه در اکثر سازمان های توزیع و فروش این پست سازمانی جنبه فانتزی و مدیریتی داشته و عملا نمی تواند به عنوان دیدبان بازار عمل نماید شاید کتاب های زیادی در این زمینه نوشته شده است ،ولی این شفل ،علاوه بردانش نیاز به داشتن تجربه در بازار مرتبط با صنعت خودش را می طلبد .بحث تحققیات بازار در ایران متاسفانه بسیار مهجور مانده است  ،استفاده از نیروی غیر متخصص در این زمینه آسیب های زیادی را به سازمان ها تحمیل می نماید . زیرا قرار است از دریچه یک نفر به نام کارشناس بازار مسائل مان تحلیل و تجزیه نماییم و در نهایت استراتژی های سازمان مشخص گردد ،البته کتاب های زیادی در این زمینه چا پ و تالیف شده است که می تواند کمک بسیار به یادگیری مفاهیم اولیه نماید ،اما در این شغل و شغل های مرتبط با فروشندگی یادگیری همراه با تجربه بسیار موثر در تحلیل و آنالیز داده است . در تحقیقات بازار در گام اول تبیین خوب مسئله است (بیان مسئله )  گام دوم  چارچوب نظری مسئله و بعد نحوه جمع آوری داده ها از سطح بازار ،گام سوم طبقه بندی و تبدیل آن به اطلاعات با استفاده از نرم افزار های رایج (-spss-Mini tabExcel) و بعد با استفاده از تفسیر اطلاعات  در قالب نمودار و چارت تبدیل به یک گزارش تحلیلی گردد که با استفاده از نظر کارشناس بازار گزارش از جنبه توصیفی تبدیل به گزارش تجویزی می گردد.

ویژگی مهم یک کارشناس تحقیقات بازار شامل :

1- تحصیلات مرتبط با بازار .

2-دارای مطالعه در خصوص حوزه بازار ،فرهنگ مصرف کننده ،اقتصاد بازار ،علوم اجتماعی (و روانشناسیو مردم شناسی ).

2- مسلط به نرم افزار های تخصصی کسب و کار .

3- توان ذهنی تحلیلی مسائل و تشخیص خوب مسئله و توان ارائه پیشنهادات مناسب با مسئله

4- دارای ارتباط عمومی مناسب و مهارت ارتباطات و مذاکره .

5- انجام حداقل 10 درصد کار تحقیق میدانی در ابتدای شروع پروژه جهت صحت روایی و پایایی مسئله و نحوه ارزیابی پرسش نامه .

6- دارای صداقت در گفتار و شناخت سوء گیری های ذهنی و کم نمودن اثر این خطا در تکمیل پروژه .

معمولا در چارت سازمانی به دلیل اهمیت موضوع واحد تحقیقات بازار در حوزه مدیر عامل می باشد و تمامی شرح وظایف منطبق با نظر مدیر عامل تدوین می گردد .

استاندارد آموزش کارشناس تحقیقات بازار محصولات لبنی 

برخی از وظایف یک کارشناس بازار 

انجمن تحقیقات بازار امریکا 

انجمن تحقیقات بازار ایران 

2+
مطالب مرتبط

1 دیگاه

  1. جناب کشاورز عزیز سلام
    یکی از بهترین کتابهایی که در این زمینه تاحدودی در دوران دانشجویی مطالعه کردم کتاب Business Research Methods نوشته zikmund بود.

    0

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *