نقش تفاهم نامه های  در سیستم توزیع کالا
بازاریابی و فروش ۱۹ اسفند ۱۳۹۵

نقش تفاهم نامه های در سیستم توزیع کالا

پی نوشت اول :

 فلسفه وجودی تفاهم نامه در شرکت های پخش و توزیع کالا 

پیمانکار توزیع در واقع خود به نوعی نماینده توزیع و امانت دار کالا می باشد.

یکی از عمده مسائلی که در سیستم های پخش و توزیع کالا با آن مواجه هستیم ،مراوده های است که با پیمانکاران توزیع داریم ،معمولا قراردادهای روتین اداری و ترزیق وظایف به جملات حقوقی نمی تواند در هنگام بروز مشکل کمک چندانی به موضوع نماید،زیرا  از یک طرف کار توزیع به صورت پیوسته در بازار انجام می شود و نمی توان به دلیل دعوای حقوقی بازار را تعطیل نمود بخصوص برندی که در حوزه محصولات غذایی است ، این چالش همیشه بین شعبات توزیع کننده کالا وجود دارد که در زمانی که  شرکت دچار مشکل با پیمانکار توزیع اعم از ندادن سرویس مطلوب ،ندادن اعتبار تنظیم شده در بازار ،دخل و تصرف در برگشت ضایعات ،عدم همکاری در توزیع بار در شرایطی که مغازه بدون علت محصول سفارش داده شده را برگشت می زند .

پی نوشت دو :

چند وقت پیش در یکی از جلسات بین مدیر شعبه و دو نفر ویزیتور و یک پیمانکار شرکت کردم ،ویزیتورها از عدم همراهی عامل پخش در مشتری مداری گله مند بودند و اظهار می کردند که ایشان در زمانی که مشتری پول ندارد محصول را تحویل نمی دهد و در صورت داشتن وجه نقد برابر محصول ،حاضر به انجام معامله است و همچنین به دلیل رکود در بازار این تلاش ها با این رفتار از بین می رود ،از طرفی مدیر شعبه هم اصرار به رعایت حقوق و قانون شرکت برای مشتری و حفظ احترام به مشتریان را داشت و از طرفی پیمانکار معترض بود که مشتریان به درستی پول نمی دهند و ایشان مجبور است که عرصه را بر آنها تنگ نماید تا پولش سوخت نشود ،مدیر مجموعه با داد و فریاد سعی می کرد پیمانکار را مجاب نماید که شما وظیفه دارید محصول را در بین مغازه ها تسهیم نماید و فاکتور سفارش گرفته شده را به متشری تحویل نماید ،در این میان نقش قرارداد بسیار کمررنگ می نمود ،زیرادر قرارداد به شرح وظیفه درست اشاره نشده بود و در حد توزیع محصول و برگشت ضایعات و تعهدات مالی و پرداخت های بند های به صورت کلی بیان شده است  آورده بودند ،حال اگر از قبل از شروع کار مسائلی که از نظر سازمان مهم بود و در قرارداد به علت تیپ کلی اشاره ای به آن نشده بود ،بهتر می بود که متن های که مورد نظر مجموعه شرکت به عنوان خط قرمز شناخته می شود و دستورات و آیین نامه های که محلی نوشته می شود،ولی  به صورت منطقه ای عمل مینماید ، را با خود پیمانکار تنظیم می نمودند و به عنوان جز پذیرفته شده  و لاینفک قرارداد محسوب می نمودند ،الان در وسط دعوا نرخ تعیین نمی کردند و به عنوان داور قضاوت کننده، توافق نامه را ملاک عمل  تصمیم گیری و حل اختلاف قرار می دادند ،در سازمان های پخش در بین پیمانکار و شرکت ،سرپرست و ویزیتور ،مدیر مجموعه و سر پرست در به دلیل نوع ماهیت کاری درگیر بالای با ویزیتور و عامل پخش و مغازه دار دارند ، اکثر ا  قوانین رفتاری سهم کمی در اثر بخش بودن و یا نبودن موضوع پخش در بازار دارند، مفاهیم کلی و غیر شفاف مطرح می شود و سطح انتظارات ،سطح پاسخگویی ،سبک ارائه اعتراض ،سبک جرایم و ….. به همین منوال می باشد .

و چالش اصلی :equal intercommunion

از جای شروع می گردد که سلایق در کارها ترتیب اثر داده شده و شروع به تفسیر پدیده ها از منظر خود می نمایند ،(اشاره به فیلم چارلی چاپلین که در اثر گرسنگی فرد مقابل را مرغ تصور می کرد )لذا نوشتن تفاهم نامه ها جنبه غیر رسمی تری از نظر حقوقی به قراردادها دارد می تواند در شفاف سازی موضوعات کمک شایانی نماید ،و چه بسا خیلی از همکاری های نماینده با شرکت به دلیل عدم تعریف درست نقش ها و انتظارت به مرزهای قطع همکاری رسیده است .

پیشنهاد مشخص :

برای جلوگیری از بروز تفاهم باید بتوانیم قبل از شروع کار در قالب یک صفحه انتظارات خود را از فرد از نظر نوع رفتار با مشتریان و همچنین تشریح اهمیت و چرایی موضوع ،سعی در کاهش تنش های بعد از تصمیمات انفرادی بگیرم . این تفاهم نامه در تمام رده های سیستم توزیع و پخش قابل تعمیم می باشد .

برخی از بندهای مورد تفاهم نامه  در سیستم های توزیع و پخش کالا با پیمانکار توزیع :

قابل ذکر است در این سیستم پیمانکار مسئول خرید محصول و فروش محصول می باشد و در این میان سود حاصل از فروش را بدست می آورد .

1-آراستگی ناوگان توزیع (بحث نظافت و آلاینده محیطی  ناوگان توزیع).

2- ارائه پروموشن های به بازار و عدم دخل و تصرف.

3-کمک به چیدمان محصول در هنگام ارائه محصول به مشتری.

4-رعایت قیمتهای قابل عرضه و جلوگیری از هر گونه دخل و تصرف .

5- استفاده از آرم و نشان تجاری بر روی ناوگان توزیع.

6- رعایت ادب اخلافی و رفتاری و ظاهری در زمان مراجعه به مشتری .

7- پیگیری اعتراض خود طبق روش پذیرفته در سیستم ..

8-نحوه صحیح جمع آوری ضایعات از بازار و جلوگیری از سخت گیری زیاد و یا نرمش زیاد در اجرای قوانین شرکت

9- هماهنگی و همکاری نزدیک با فروشنده مسیر و حل موضوعات با هم به صورت مکتوب .

10-برگشت وجه کالا به درستی و عدم برداشت وجه شرکت و هزینه کردن آن برای خود .

لینک کوتاه شده مطلب :https://goo.gl/5R0Mff

0
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *