رو خوانی از کتاب مذاکره به همراه یاداشت ها- بخش اول
بازاریابی و فروش 26 جولای 2017

رو خوانی از کتاب مذاکره به همراه یاداشت ها- بخش اول

رو خوانی از کتاب مذاکره به همراه یاداشت ها

 

 پیش نوشت : با توجه به اینکه من امسال را سال آموزش زبان و مذاکره برنامه ریزی کرده ام و تقریبا  روزام به فعالیت های حرفه ای ،مطالعه متمم و وبلاگ خوانی و یادگیری دو درس مهم در زندگی ام می گذارنم، اگرچه همیشه در حسرت فرصت های جوانی هستم که می شد به نحو بهتر آموخت اگر چه آموزه های من از جنس دیگری بود ولی در مقایسه با امروزم از کارایی کمتری برخوردار بوده است.

بیشتر در زمینه حرفه ای ام (فروشندگی ) گذشت و امروز باور دارم که فروشنده ای که زبان و مذاکره نمی دانند بسیار شبیه دست فروشان است یعنی مشغول فروش متاعی ارزانی است . و داشته های او اندزه متاعی است که عرضه می کند و دوستان و رقبای او هم در همان دسته، دست فروشان از چند خیابان آن طرف تر بیش تر نیست .

از خدواند می خواهم آنقدر عمر به من دهد که هر دو مهارت را بیاموزم و بعد بمیرم چرا که اعتقاد دارم بسیار می تواند در نوع مردنم نقش داشته باشد .

بنا به تصمیم در حال شاگردی هیوا هستم ،انسان فرهیخته ای که می داند و می آموزد و در آموزش مذاکره شاگرد محمد رضا شعبانعلی که بی شک یکی از بزرگان مذاکره ایران هستند، در این راه آموزه های بسیاری برایم دارند . برای فهمیدن مذاکره بهتر است که از مفاهیم پایه ای شروع کرد که در این زمینه کتاب فنون مذاکره ایشان که حاصل صدها مقاله معتبر و کتاب های معتبر است بسیار کمک کننده است .

من می خواهم برای درک بهتر مفاهیم به نوت برداری دیجیتال و برداشت های شخصی خودم را مطالب بپردازم ،احساسم این است که می تواند در زمینه درک موضوع و تمرین مذاکره مفید واقع شود .

این کتاب ها به صورت فصل به فصل به همراه داستانک های کو چک و برداشت های شخصی از موضوعات روخوانی می شود.  خوشحال می شوم خواننده گرامی اگر در زمینه موضوعات مطرح شده خاطره و یا نظری دارد جهت غنی سازی مطالب بیان نماید .

فصل یک – بخش یک : مذاکره چیست

مذاکره در زمانی بوجود می آید که دو طرف درگیر هستند ،در هر مذاکره تضادی بین خواسته هاو تمایلات طرفین وجود دارد، طرفین مذاکره را به عنوان یک راه حل انتخاب کرده اند.

چه موقع نباید مذاکره کرد :

  • وقتی این خطر وجود دارد که همه چیز را ببازیم .
  • اگر طرف مقابل خواسته های غیر اخلاقی دارد .
  • وقتی نتیجه برایتان مهم نیست
  • زمانی که وقت ندارید در صورتی که مهترین سرمایه شما در مذاکره زمان است

تعریف مذاکره : فرایندی است که با تمرین  و یادگیری تقویت می گردد،مذاکره کننده حر فه ای اهل ریسک مطالعه شده است و سناریو  های آماده و قدرت تجزیه و تحلیل بالای دارد و عواقب گزینه های مختلف رامی دانندو ارزیابی می کند

یاداشت ها:

بارها در سازمان های فروش برای سرپرستان فروش این مسئله پیش می آیدکه چرا علیرغم زحمات ما ،نمی توانیم گفتگوی اثر بخشی را با مدیر مجموعه داشته باشیم و همیشه قرار است نقش بازنده را بازی کنیم و این مسئله برای ما به عنوان یک دغدغه مطرح است و مدیر ما قدردانان زحمات ما نیست .

داستانک :

حمید با سابقه ۶ سال فروشندگی تازه چند ماه بود که به سمت کارشناس فروش در یکی از سازمان های توزیع و فروش بزرگ ارتقاء سمت یافته بود ،در اوایل خیلی شاد و خوشحال بودتقریبا اکثر دوستانش به این سمت جدیدغبطه می خورند اما یک مسئله حمید را آزار میداد و آن این بود که با مدیر مجموعه نتوانسته بود ارتباط خوبی بر قرار نماید این مسئله  را در اوایل به حساب آغاز کار میدانست ولی بعد از گذشت چند ماه احساس کردکه مدیرش دائما با او مثل بچه ها رفتار می کند و نه تنها ایده های او را قبول نمی کند بلکه دائما زبان نقد و سرزنش و توصیه هایش بیشتر می شود ،حمید به تازگی کم حرف شده بود و بر خلاف آن همه شور و هیجان در روزهای اول سعی می کرد با مدیر مجموعه کمتر برخورد داشته باشد ، برای آن روزهای که با سایر فروشندگان اول صبح شوخی می کردو میزان فروشش را به رخ آنها می کشید دلتنگ شده بود در ضمن به علت نوع مسئولیتش ارتباط اش با دوستان قبلی اش کم رنگ تر شده بود و احساس می کرد که نمی تواند مثل قدیم با آنها ارتباط برقرار نماید . حمید به سمت افسردگی پیش می رفت و کسی هم نبود که با او مشورت نماید این داستان در سازمان های فروش به کرات دیده می شود . عدم مهارت مذاکره یکی از اصلی ترین موانع ارتباطی با می باشد.

 

لینک کوتاه شده متن :   https://goo.gl/KKs2gd

1+
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *