مدیریت عملیات -فرایند توزیع- بخش ۲
بازاریابی و فروش 06 آگوست 2017

مدیریت عملیات -فرایند توزیع- بخش ۲

مدیریت عملیات و توزیع کالا

 

دربخش اول در خصوص مدیریت عملیات و زنجیره ارزش پورتر صحبت شد ،که سازمان با توجه به اهمیت رقابت در عرصه جهانی نیاز به پاسخگویی سریع و به موقع به مشتری دارند و از آنجای که در زنجیره ارز ش پورتر صحبت شد هدف مدیریت عملیات ، ایجاد ارزش افزوده بیشتر در طول فرایند عملیات می باشد .

از طرفی توزیع به عنوان یکی از فرایندهای انتهای زنجیره (تامین مواد اولیه – تولید – توزیع) در با ایجاد ارزش افزده در شاخص های افزایش سرعت تحویل کالا ،انعطاف پذیری در اخذ سفارشات ،ثبات رویه در تحویل کالا می تواند به عنوان یکی از فعالیت های مدیریت عملیات نقش آفرینی نماید .

توزیع چیست :

تعریف توزيع: يكي از اجزاي آميخته بازاريابي است كه در سادهترين حالت آن وظيفه انتقال محصول از محل توليد به محل خريد مشتري را بعهده دارد. بعبارت ديگر مهمترين وظيفه مديريت توزيع اين است كه كالا را در زمان و مكان مناسب در دسترس مشتريان بالقوه قرار دهد. كانال توزيع: مجموعهاي از سازمانها و افراد وابسته است كه كالا يا خدمت مورد نظر را در دسترس مشتريان نهايي قرار ميدهد. كانال توزيع، توليدكننده و مشتريان كالا را به يكديگر متصل ميكند.

توزیع ،کارکردی متنوع و پویا است که قابل انعطاف بوده و بر اساس محدودیت ها و انتظارات متفاوت است ،توزیع روشی برای افزایش خدمت به متشری و کاهش هزینه ها است ،به مفهوم ساده تر رساندن محصول مناسب به مکان مناسب در زمان مناسب است.

تصمیات توزیع بر تسهیلات ،تناوب موجودی ،حمل و نقل ، سرمایه گذاری ،تولید ،ارتباطات و پردازش اطلاعات  اثر گذار می باشد .راهبرد و سیاست های توزیع باید بحشی از راهبرد یکپارچه سازمان باشد که تمام حوزه های عملکردی را شامل می شود.

سیر تحولات توزیع :

جدول۱-۱٫ خلاصه سیر تحولات تاریخی توزیع

 

سال وضعیت وقایع توزیع
۱۸۹۱ صاحبان انبار در امریکا ،اتحادیه  انبارداران را تاسیس کردند
قبل از ۱۹۱۴ بیشتر جاه به جایی کالا با استفاده از وسایل حمل و نقل دستی بود
۱۹۰۱ هزینه ها و عوامل موثر در توزیع محصولات کشاورزی ارائه شد
۱۹۱۶ مفاهیم بازار یابی و کانال های توزیع بیان شد
۱۹۲۲ بازار یابی به عنوان مجموعه ای از فعالیت ها در انتقال مالکیت کالا به کار رفت
۱۹۲۷ کتاب عصر توزیع به چاپ رسید
۱۹۴۱-۱۹۴۵ عملیات لجستیک نظامی نشان داد که چگونه می توان فعالیت های توزیع را در یک سیستم خاص یکپارچه کرد
۱۹۶۰-۱۹۵۰ تاکید بر رضایت مشتری به عنوان شاخص سود دهی مورد توجه قرار گرفت
۱۹۷۰-۱۹۶۰ ورود توزیع در وظایف مدیریت لجستیک شرکت ها
۱۹۸۰-۱۹۷۰ توسعه و پیاده سازی Mrr-Mpr11-Drp-DRR11-Jit
۱۹۹۰-۱۹۸۰ پیشرفت فن آوری اطلاعات و تاثیر آن در سیستم توزیع
۲۰۰۰-۱۹۹۰ رویکرد سیستمی به شبکه توزیع و یکپارچه سازی سیستم لجستیک و توزیع این یکپارچه سازی تعریف لجستیک را تغییر داد و به مدیرت زنجیره تامین تبدیل کرد

 

 

مديريت كانال هاي توزيع

يكي از مهمترين چالشهاي مديران بازاريابي و توليدكنندگان، انتقال كالاهاي توليدي خود به بازارهاي هدف است. بر اين اساس تصميمگيري در خصوص شيوه انتقال كالا به محل خريد يا مصرف، از جمله تصميمات مهمي است كه مدير بازاريابي با آن مواجه است. اهميت تصميمات اتخاذ شده در خصوص كانالهاي توزيع، به اين دليل است كه شركت مجبور است براي مدتي طولاني به اين تصميمات پايبند و متعهد بماند. چراكه چندين سال طول ميكشد يك سيستم توزيع بطور مطلوب مستقر شود و به آساني قابل تغيير نيست.

سطوح كانالهاي توزيع 

توليدكننده و مشتري نهايي بخشي از كانال توزيع را تشكيل ميدهند. براي نشان دادن طول يك كانال از چندين واسطه استفاده ميشود. كانال “سطح صفر” كه كانال بازاريابي مستقيم نيز ناميده ميشود از يك توليدكننده و مصرفكننده نهايي تشكيل ميشود. كانال “سطح يك” شامل يك واسطه مانند خرده فروش است. كانال “سطح دو” داراي دو واسطه و كانال “سطح سه” داراي سه واسطه است. از ديدگاه توليدكنندگان هرچه تعداد واسطهها بيشتر شود، كسب اطلاعات در مورد مصرفكننده نهايي و اعمال كنترل بر آنها نيز دشوارتر خواهد

نقش كانالهاي توزيع 

يك كانال توزيع علاوه بر انتقال كالا از توليدكننده به مصرف كننده، صرفه جويي در زمان، متصل كردن مالكان كالا و مشتريان، وظايف مهم ديگري نيز بعهده دارد. مهمترين اين وظايف عبارتند از:

_ جمع آوري اطلاعات لازم از منابعي مانند مشتريان بالقوه و كنوني، شركتهاي رقيب و ساير عوامل و نيروهاي فعال در محيط بازاريابي.

_ مذاكره با مشتريان بمنظور افزايش انگيزههاي لازم خريد در آنها

_ حصول توافق در مورد شرايط خريد و انتقال تملك و مالكيت داراييها

_ سفارش گرفتن از مشتريان عمده و سفارش دادن به شركتهاي توليدكننده

_ تامين وجوه لازم و مقادير لازم محصول در كانال توزيع

_ بر عهده گرفتن بخشي از ريسكهاي مربوط به كانالهاي توزيع

_ تهيه انبارهاي لازم به منظور انبار كردن و نقل و انتقال كالاهاي فيزيكي

_ پرداخت وجوه لازم از جانب خريداران و از طريق بانكها و ساير مؤسسات مالي

جدول – اجزای توزیع

از دیدگاه روشتن و آکسلی (Rushton&oxely )

 

اجزای توزیع تصمیمات مربوط به هر جز ء
انبارداری جانمایی،تعداد و اندازه دپوها ،نوع عملیات
حمل و نقل روش حمل و نقل ،شیوه عملیات حمل و نقل ،برنامه ریزی حمل و نقل ،زمان بندی مسیر
موجودی چه چیزی ذخیره شود،چه جایی ذخیره شود ،چقدر ذخیره شود
اطلاعات و کنترل طراحی سیتم ،کنترل رویه ها ،پیش بینی ها
بسته بندی تعیین واحد بار برای حمل و نقل ،بسته بندی محافظ،سیستم جابه جایی بار
6+
مطالب مرتبط

3 دیگاه

  1. حسن این نوشته ها عالین. ضمن این که تغییر فونت به «ایران سانس» عمل هوشمندانه ای در تکمیل «عضو مرزی» وبلاگت بود.

    این که این مقاله بسیار سنگین رو به اشتراک میزاری عالیه. راستش در کار «فروشگاه اینترنتی» و «محتوا» الان داریم با هیئت مدیره در مورد «توزیع» مذاکره میکنیم که قطعا این مفاهیم بسیار بسیار به کارم می آد.

    متشکرم.

    0

    • کشاورز گفت:

      سلام یاور عزیز
      مرسی از لطفتان
      زحمت فونت را علی کریمی عزیز کشید . این برای من موجب امتنان است که بتوانم در مسیر حرکت دوستان خوب متممی ام باشم .

      0

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *