فناوریهای مرتبط با صنعت خرده فروشی
بازاریابی و فروش ۲۱ شهریور ۱۳۹۶

فناوریهای مرتبط با صنعت خرده فروشی

فناوریهای مرتبط با صنعت خرده فروشی

سیسکو پیش بینی کردکه ترافیک پروتکل اینترنتی تا سال ۲۰۱۶ روی هم ۲۹ درصد رشد خواهد کرد .

بینش ارزشمندتر از اطلاعات است

امروزه صنعت خرده فروشی در حال تجربه کردن از دنیای سنتی جمع آوری و ذخیره داده به سمت بازیابی داده و تحلیل داده ها به عصر دیجیتال است .

نخستین سامانه داده ها ی الکترونیکی  در دهه های ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ به خرده فروشی معرفی شدکه خرده فروشان با کارت های پانج شده و رایانه الکترونیکی بزرگ یاداشت های تحویل کالا را آماده می کردند و میزان موجودی انبار مرکزی را شتاب می دادند.

چیزی که دید کوتاه و گاها آمیخته با خطا های ذهنی مدیران بود و کور سوی از چراغ آینده را به ذهن متبادر می کرد.

نمونه های سخت افزاری  اولیه شامل ای اس ۴۰۰ آبی ام بود که گزارش سفارشی تولید می کرد و داده های حسابداری و کنترل موجودی را گردآوری می کرد.

و برخی از گزارشات از قبیل پرفروش ها ، کم فروش ها در خصوص محصولات مختلف را گرد آوری می کرد.

با افزایش ذخیره داده ها در مقیاس بالا دسترسی به تحلیل به طور فزاینده ای بیشتر شد و ابزار ها ی دیجیتال متولد شد و  به کمک صنعت خرده فروشی آمد.

که می توان به برخی از ابزار ها مثل بار کد خوان ها (فناوی کد هم رسانه محصول )، کیو آر، آر اف آی دی اشاره کرد .این فناوریها بیشتر شتاب دهنده اطلاعات بین جریان فیزیکی  کالا  و مشتری بودند.

 

۱-فناوری( uniform product cod ( barcode : یا فناوری کد هم رسانه محصول که از ۵۹ خط سیاه و میله ای تشکیل شده برای کاهش هزینه وبهبود خدمات طراحی  عرضه شد که در اویل مشتریان از اینکه این محصولات با قیمت بالاتر و غیر واقعی به آنها عرضه شود . نگران بودند از طرفی  خرده فروشان میتوانستد در فرایند های عملیاتی خود و ردیابی محصول ،تامین ، ذخیره سازی و کاهش هزینه نگهداری موجودی با بینش بهتری عمل نمایند سامانهای اسکن خودکار باحسگرهای سه بعدی فرایند خوانش اطلاعات را موقع تحویل کالا تسریع بخشید، این فناوری در کاهش هزینه های عملیاتی فروشگاه بین ۱ تا ۲ در صد و بین ۱۰ تا ۱۲درصدنسبت به فروشگاه های که استفاده نمی کنند منجر به افزایش فروش می شود .(+)                                                                                                                                                                                                                                                                        

۲- فناوری (quick response (QR): کد های واکنش سریع در بعد از بارکد خوان ها پا به میدان گذاشت و بامزیت ذخیره اطلاعات بیشتر و بهتر در قاب های کوچک با نقطه های سیاه و سفید به صنعت خرده فروشی کمک بسیاری کرد و از حذف اطلاعات از روی بسته بندی و انتقال آن در میان نقاط سفید و سیاه جای داد /(+)

 

۳-فناوری RFID) radio frequency identification) این فناوری توسط امواج رادیویی برا انتقال داده ها استفاده میکند و با یک برچسب الکترونیکی که به کالا چسبیده است ، خریدار را از اسکن نمودن تک تک  خریدهای خود فارغ می کند و خریدار با سبد چرخدار خود از میان دوازه خوانشگر آراف آی دی می گذرد و پیش از اینکه مشتری دست به پرداخت پول نماید دستگاه همه اطلاعات او را از روی برچسب می خواند .                                                                                      

 

۴-فناوری(Long Term Evolutio ( LTE فناوری که بر پایه انتقال اطلاعات از شبکه های هوایی استفاده می کند و نوآوری در زمینه بی سیم محسوب می شود و راه خود را به درون شبکه نسل چهارم  تامین کنندگا ن خدمات تلفن همراه بازمی کند.میزان داده ها در سال ۲۰۱۶ بسیار بیشتر از میزان داده های است که در شبکه با سیم انتقال داده است .برای نمونه ،خرده فروشان می تواند ویدئوهای آموزشی در خواستی را روی دستگاه های در دست کارکنان فروشگاه بفرستد تا آنها را در خانه یا در هنگامی که در محل کار هستند تماشا کنند.   

                                   

۵-فناوری (software application( app: برنامه های کاربردی که می تواند در انتخاب محصولات در فروشگاه ،پیدا کردن قفسه های فروشگاه کمک نماید ،اطلاع رسانی ،استفاده از کد های تخفیف و تعامل با مشتری جز مزایای است که این فناوری برای صنعت خرده فروشی به ارمغان آورده است.

 

و این مسیر در حال توسعه است و امروز داده ها همزمان تولید و همزمان مصرف می شود ، و مشتریان خود به تولید داده و محتوا و ارزش آفرینی برای فروشندگان با کمک فناوری های دیجیتال در عصر دیجیتال روی آورده اند .

 

اینکه در هنگام خرید بتوان از ویدیو های که خریداران از خود تهیه کرده اند و به اشتراک گذاشته اند استفاده کرد.

و یا اینکه در اتاق پرو با تکنولوژِی آینه ای (بتوان همزمان بر روی صفحه شخصی عکسی از خود قرارداد و نظرات دوستان خودرا بررسی کرد و بعد تصمیم  به خرید گرفت در حال افزایش و توسعه است و این یعنی اعتماد به خرید و حس خوب در خرید برای مشتری به همراه دارد .

شرکت هوم دپیو در نخستین نوآوری در زمینه کاربرد  فناوری همراه برای برای بهبودی کارایی در خرده فروشی در سال ۲۰۱۱  سامانه ای به نام “فرست فون” عرضه کرد که آمیزه ای از یک گوشی هوشمند و یک واکی تاکی است .

و این دستگاه برای “یافتن ،درخواست کردن،احترام ،حل مشکل و تشکر ” ایجاد شده  بود و و با ا ین دستگاه کارکنان میتواند خدمات بهتری به مشتریان خود بدهند .

جهت تهیه این متن از کتاب انقلاب در دنیای خرده فروشی بهره گرفته شده است.

راهنمای صنعت فناوری خرده فروشی : (+) به زبان انگلیسی

۲۰۱۶ IBM Guide to Retail Technology Trends: Transformation through Big Data, Cloud, Mobile and Security

لینک کوتاه شده مطلب :  https://goo.gl/rprJky

1+
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *