لابی گری خصوصی
داستان های سازمان فروش 05 اکتبر 2017

لابی گری خصوصی

واژه لابی گری:

 

لابی‌گری (به انگلیسی: Lobbying) یک عمل و حرفه ویژه است که منظور آن تلاش برای گسترش نفوذ یک دیدگاه و دیدگاه مشخص در دستگاه حکومتی یک کشور یا در افکار عمومی است.

در برخی از کشورها دفترهای ویژه‌ای به نام «دفاتر لابی‌گری» وجود دارد که در ازای دریافت پول به تلاش برای پیشبرد حمایت از یک دیدگاه خاص به‌وسیله نفوذ در دولت و/یا افکار عمومی می‌پردازند.

لابی‌گرها با کمک و بکارگیری روش‌های حقوقی٬ مجاز و غیر مجاز و مدیریت مفید روابط اجتماعی کوشش در رسیدن به اهداف خود دارند.

این واژه ،در واقع تلاشی است برای اینکه افراد بتوان بر روی افراد و تصمیم های آنها اثر بگذاند، که البته می تواند از روش های حرفه ای و و غیر حرفه ای استفاده شود .امروزه این واژه در سازمان های  واژه ناملموسی نیست .

بخصوص اگر سازمان بزرگ باشد ( دارای رانت دولتی و یا دولتی و شبه دولتی  خصوصی خانوادگی و یا مشارکتی )باشد،به دلیل رقابت بر سر منافع این واژه در جای جای سازمان قابل تعریف و کاربرد است .

افرادی که در آن سازمان فعالیت می کنند، این لابی ها را به اندازه یک پست اجرایی تاثیر گذار پذیرفته اند و سعی می شود برای بقا سازمانی در یکی از این گروه ها خود را تعریف نمود .که البته با استفاده از این تکنیک لابی گری به نوبه خود می تواند بسیار ی از کارهای که با نامه و قواعد اداری قابل انجام نیست را به خوبی انجام دهد.

مثلا فرض کنید در یک سازمان تولیدی بین واحد بازرگانی و کیفیت رابطه لابی گری وجود دارد، که گاهی به قرض دادن نان به همدیگر  هم تلقی می شود مثلا مدیر بازرگانی برای تامین مواد اولیه باید نظر  مدیر واحد کیفیت را جلب کندو اگر نتواند این مسئله را به خوبی حل نماید،منافع هر دو واحددر این سیستم به هم می ریزد و عواقب آن دامنگیر کل کارخانه می شود بدون اینکه سر نخ مشهودی از خود بر جای بگذارد، مثلا مدیر بازرگانی برای دیدن یک واحد تامین کننده ظروف چند روز ماموریت برای خود در نظر می گیرد، ولی مدیر کیفیت را با خود همراه نمی کند و بعد که مدیر کیفیت متوجه می شود و برای جبران این مسئله در محموله بعدی عدم مناسب بودن کیفیت لازم مواد اولیه را برای تولید را مطرح می کند و همیشه چند مشکل در آستین خود دارد که کل محموله را برگشت و عودت دهد اما اگر کسی نتواند این لابی گری را ایجاد کند کل سیستم را دچار وقفه و زیان می کند اگر چه کل ماهیت لابی گری از این نوع غیر حرفه ای باشد .

اما در جای که این لابی گری ها لباس نامناسبی به تن می کند ،( غیر حرفه ای)می تواند خطرناک و مهلک و فرسایشی برای فرد و سازمان باشد.مثال  دیگر مدیر عاملی که به تازگی به سمت مدیر عاملی رسیده است و مدیران میانی با لابی گری منفی درسازمان ،مدیر عامل را به خاک سیاه می نشانند اجازه تغییر دررون سازمان را به این راحتی و بدون امتیاز کافی به مدیر مربوطه نمی دهند . در این حالت مدیر عامل دو راه پیش رو دارد، یا از سازمان خارج شود ویا شروع به عضو گیر ی از درون سازمان نماید .(تشکیل گروهای همیار و سازمان های شفاهی )که با دادن امتیاز بیشتر اعضای تاثیر گذار را به سمت خود بکشاند ، این مسئله در نهایت منجر به تعارض بیشتری  در منافع سیستم شده و عاملی برای تشویق بیشتر  جو لابی گری در سازمان می گردد.

 لایه پنهان  لابی گری چنان بر تن سازمان و اعضای آن می نشیند، که در هر جای که فرد تازه کار گماشته شده بخواهد تغییری محسوسی ایجاد کند، دچار یاس و سردرگمی و سرخوردگی  شود.

 

چه باید کرد : (البته صرفا پیشنهاد و نه توصیه )

 

با توجه به چندین سال تجربه  فعالیت در سازمان های بزرگ به این نتیجه رسیدم که در همه سازمان ها ایرانی این فضا  وجود دارد و ملموس  هم است و  اگر کسی بخواهد به عنوان مشاور و یا کارشناس  مشغول به کار شود، نادیده گرفتن این فضا بسیار احمقانه و کودکانه است .

زیرا موجب اتلاف انرژی و هزینه های گزافی می گردد ،اما باید قبل از انتخاب سازمان در مورد وضعیت فعالیت ، مالی ، حقوقی شرکت تحقیق کرد، و نحوه رفتار با مشتریان ،کارکنان ،شرکت را متوجه شویم ،آنگاه می تواند با علم اینکه می توانیم در این فضا یاد بگیریم ،صرف یاد بگیریم نه پیشرفت در پست های سازمانی را در چشمان خود متصور شویم، زیرا ممکن است بدون شناخت  فضای شرکت پست و با جایگاهی را انتخاب کند که باعث خراب شدن کل روزمه اش گردد.

در ضمن به یاد داشته باشد در سازمان های خصوصی حتما این مدیر و مالک اصلی نیست که فرهنگ کار و قوانین نانوشته را تدوین می کند بلکه کارکنان قدیمی و یا دوستان و آشنایان قدیمی هستند که فضا را اکثر به نفع متافع خود تغییر می دهند و تعریف می کنند.

پس تا اینجا مشخص شد هدف اولیه در شرکت فقط یادگیری کسب و کار و شناخت روابط کاری است و تقویت دانش مذاکره و متقاعد سازی که سنگ ینای پیشرفت شغلی رابه همراه دارد .

داشتن صبر و حوصله و کمتر چس ناله کردن و بلند فکرنکردن و اظهار فضل و دانش ننمودن در میان جمع می تواند در شناخت بیشتر مسئله ما رایاری کند .

لابی گری خصوصی:

برای تعامل و متقاعد سازی در سازمان نیاز به لابی گری داریم ،اما از مسیر حرفه ای آن یعنی تاثیر گذاری بر افکار و تصمیم های با استفاده از اعتماد حاصل شده بین دو نفر و یا دو گروه .

امروز برای اینکه بتوانم مسیر درستی در سازمان را به جلو ببرم و یا اصلاح کنم نیاز به هم پیمانان و همکارانی هستیم، که از طرح و نظر ما دفاع کنند و یا حداقل سنگ انداری در این مسیر نداشته باشند ، این گام با خصوصی نمودن لابی شروع می شود و بعد به گروه تعمیم داده می شود ،تا بتوان گاماس گاماس تغییرات را در بدنه سازمان تزریق نمود .

هزینه لابی گری خصوصی بسیار کمتر از لابی گری گروهی است ،که ممکن است در اثر یک اشتباه کلامی یا رفتاری کل گروه نسبت به ما بدبین شود ، از جنبه های مثبت لابی گری خصوصی شناخت فرهنگ  های نانوشتهسازمانی و دیدن آثار و اثرات آن به نحوه محسوس تری است .

نکات مهم در لابی گری خصوصی :

۱-به واژه های که در این روابط استفاده می شود ،رنگ و بوی مطلق ندهد.

۲- به حریم خصوصی بسیار با احتیاط و صبر و حوصله نزدیک شویم.

۳-یک علاقمندی مشترک بین ما واو باید تشخیص داده شود و این علاقمندی بسط داده شود .

۴-دادان آمار و ارقام به صورت بسیار گویا از زبان نفری که بالاتر از ما است و پززنت این آمار در میان جمع می تواند در افزایش حس اعتماد را افزایش دهد.

۵- نوشتن و تحلیل مسائل که بحرانی است و به راحتی قابل حل و مذاکره  نیست ،می تواند در تخلیه هیجان و نگرانی و ناراحتی موثر باشد .

۶-یادگیری اصول و فنون مذاکره  می تواند به عنوان یک جعبه ابزار کار آمد در دورانی که به عنوان عضو جدیدی در سازمانهستیم ،و یا ارتقا ء جایگاه پیدا کرده ایم ، کاربرد موثری  داشته باشد.

۷- ایجاد روابط مثبت و حسنه همیشه به عنوان یک بانک عاطفی در زمان های تاثیر گذاری و یا تغییرات  محسوس می تواند بسیار موثر واقع گردد.

۸- از ابزار نگرانی و ناراحتی از اشخاص در حضور سایر اشخاص بپر هیزهیم ،زیرا در سازمان های که پست های سازمانی بنا بر روابط است نه بر ضوابط این مسئله هزینه های زیادی را در آینده به ما تحمیل می کند .

۹- توجه به سبک لباس و راه رفتن و صحبت کردن می تواند پیام های خوبی را برای ما در تحلیل رفتار هایمان داشته باشد (ترجیحا از یک سبک استفاده نمایم تغییر مداوم نوع لباس و آرایش مان ،ما را بی اعتماد جلوه می دهد.

۱۰- این مورد را دوست عزیز شما برایم بنویسید ،تا بتوانم از نقطه نظرات شما هم در خصوص این موضوع مطلع شوم .

ممنون هستم از صبر و حوصله وقت گرانبهای که به خواندن این مطلب قرار دادید.

لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/z1P9yK

لابی گری خصوصی
Rate this post
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *