معرفی فصلنامه صنعت پخش
فصلنامه انجمن پخش 05 نوامبر 2017

معرفی فصلنامه صنعت پخش

برای حرفه ای شدن در هر صنعتی باید بزرگان آن صنعت راشناخت، دغدغه هایشان، چالش هایشان را شنید و راهی که رفته اند را در نگاه آنها دید، در این صنعت  زحمات بزرگانی چون خانواده خسرو شاهی ها، خانواده لاجوردی ها، که پایه گذار صنعت پخش در ایران بوده اند و  همچنین سایر بزرگانی که برای رشد و تعالی این صنعت کوشیده اند، امروز در جایگاهی ایستاده ایم، که فروشگاه های زنجیره ای و دیجیتالی بتواند در فرایند خدمات رسانی به مشتریان خود به این صنعت تکیه کنند. اگرچه راهی طولانی برای توسعه این صنعت در پیش رو است .

 

فصلنامه انجمن صنعت پخش به همت اساتیدی چون آقای مهندس خدایی و مهندس کارگر به چاپ رسید.  در شماره دهم فصلنامه به مسائلی مهمی از جمله هوش تجاری در صنعت پخش، چالش های پیش رو صنعت پخش و لزوم آینده پژوهشی و استراتژی های توسعه بازار در شرایط رکود و چندین مقاله دیگر پرداخته است .

سردبیر توانایی این مجله جناب دکتر سهراب کارگر است که سال های زیادی رادر صنعت پخش مشغول به فعالیت و دارای تجارب فراوان علمی و عملی هستند.


 

در این فصلنامه آنچه که توجه ام به خودش جلب کرد، مقاله ای در خصوص استراتژی های بازار یابی و توسعه بازار در شرایط رکود بود، که خواندن این مقاله برای افرادی که در بازار فعالیت دارند، خالی از لطف نیست، بخصوص، تشریح این مقاله بر اساس مدل (کالج -جوکز -2009) است که مصرف کنندگان را به چها ردسته، اکنون اندیش، مرفه متمول، آسیب دیده ولی صبور، ترمز کرده ها تقسیم بندی کرده و نوع رفتار آنها در خصوص خرید کالا را به چهار دسته، ضروری ها، رفتاری ها، قابل تعویض،  هزینه ای، تقسیم بندی نموده است و در نهایت بر اساس نتایج بازار ها را به 3 دسته با ثبات، در حال کوچک شدن، ترکیبی تقسیم بندی کرده است .

به طور مثال کسانی که جز ترمز کرده ها هستند، در خصوص کالاهای ضروریرفتار آنها از نوع رفتار جایگزینی بوده، این افراد به دنبال جایگزین کردن کالا با برند ارزان تر هستند، وفاداری به برند در این گروه بسیار کمرنگ است و در قسمت کالا های هزینه ای این گروه خرید خود را متوقف می کنند.

علیرغم خبر های از برداشتن تحریم ها و باز شدن بازار ها و افزایش رونق اقتصادی، در بالای جامعه، امروزه شرکت های پخش با کمبود شدید نقدینگی و مانده مطالبات بالا در بازار مواجه هستند، از طرفی رکود حاکم بر بازار و عدم تمایل به خری، میزان هزینه های تخفیف و پروموشن، ضایعات ناشی از عدم خرید را بالا برده است و این مسئله باعث افزایش نرخ ورشکستگی  شدید شرکت های کوچک و پخش های سنتی در بازار شده  است،زیرا توان مقابله با کسری تراز و مشکلات نقدینگی در بازار را ندارند .

 

در این مقاله می خوانیم :

در شرایط رکود
اقتصادی ، ترس و تعویق در خرید گریبان گیر بسیاری از مشتریان است. نیرو های فروش نیز به دلیل آنکه بازار ها دچار افول هستند به طور ناخواسته مشتریان را تحت فشار قرار داده و موجب تشدید ترس از خرید آنها می شوند. بدون شک مشتریان امروز بسیار تغییر پذیر بوده و رفتار خریدشان به طور چشمگیری درحال تغییر است. دوران رکود بر تولیدات خالص داخلی اثرات چشمگیری خواهد داشت . بنابراین کسب و کار هایی که بر مبنای پخش و توزیع این محصولات به حیات خود ادامه می دهند ، در صورت عدم برنامه ریزی های مناسب دچار معضلاتی خواهند شد که ادامه حیات آنها را با مشکل مواجه خواهد کرد.
این معضلات می تواند کاهش فروش ، از دست دادن بخش هایی از بازار ، خواب سرمایه و در نتیجه کاهش درآمد و سود شرکت و در پاره ای از موارد منجربه حذف یک شرکت از صحنه رقابت شود.

 

فصلنامه انجمن صنعت پخش شماره 10- ازطریق سایت http://apir.ir قابل دانلود است .

آخرین شماره فصلنامه صنعت پخش .

 

لینک کوتاه شده مطلب :

0
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *