نقد زود هنگام داشته ها- زلزله استان کرمانشاه
دل نوشته های من 19 نوامبر 2017

نقد زود هنگام داشته ها- زلزله استان کرمانشاه

نقد زود هنگام داشته ها- زلزله استان کرمانشاه

برای استفاده از این متن پیشنهاد می گردد، ابتدا نوشته محمدرضا شعبانعلی به نام نقد زود هنگام داشته ها(+) رامطالعه نماید.

در خصوص مصیبت زلزله استان کرمانشاه دوستان متممی و وبلاگ نویس احساس همدری خود را در نوشته هایشان منعکس کردند.(+)(+)(+)(+).

زلزله غم بار استان کرمانشاه و حواشی ها آن از نحوه کمک رسانی و توزیع کالا و مایحتاج اولیه تا آمار لحظه به لحظه کشته شدگان مانده در زیر آوار ، هیجانی وصف ناپذیر(از غم و نقد و احترام و…) در شبکه های اجتماعی جز داغ ترین لحظات این مرز وبوم بود ایجاد کرد.

هرکسی به طبع خودش کوشید که این حادثه را پوشش خبری ویا نوشتاری ویا داستانی و یا انتقادی قرار دهد.

بگذریم که حال هموطنان زلزله زده بعد از زلزله وخیم تر است، زیرا به عمق فاجعه بیشتر پی خواهند برد، زمانیکه نبود فرزند،مادر، همسر، آشنا و دوست بیشتر نمایان شود . بخصوص اینکه تب واقعه کمی بعد کاهش می یاید و هرکس به دنبال واقعه بعدی صحنه را ترک میکند (درسی از حادثه ساختمان پلاسکو و حادثه معدن یورت چنین تجربه کردیم).(+)(+)

اما با توجه به اینکه چند سالی است، در حوزه توزیع و عارضه یابی شبکه های توزیعی در صنعت محصولات غذایی مشغول به کسب دانش و تجربه هستم ، دوست داشتم که تحلیلی بر نقد های کنونی جامعه از  وضعیت توزیع رسانی هلال احمر داشته باشم .

ابتدا برای شناخت بیشتر سازمان

نگاهی بر تاریخچه هلال احمر در ایران :(+)

صلیب‌سرخ : با هدف تخفیف آلام انسانی و حفظ و پیشرفت بهداشت عمومی، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال ۱۸۶۴ میلادی و در نتیجه تلاش ژن هنری دونان سوئیسی تشکیل شد،

هلال‌احمر بین‌المللی، بزرگترین شبکه بشردوستانه غیرسیاسی و امدادرسانی جهان محسوب می‌شوند.
امروزه در سطح بین‌المللی یکی از معیارهای سنجش میزان فعالیت‌های بشردوستانه و غیرسیاسی در هر کشور، وضعیت جمعیت ملی هلال‌احمر و صلیب‌سرخ و عدم وابستگی و غیرسیاسی بودن آن‌ها است.

کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ (ICRC )، که مقر آن در ژنو  قراردارد، سازمانی است بی‌طرف، بی‌غرض و مستقل که وظیفه منحصراً‌ بشردوستانه آن عبارت است از: حفاظت از زندگی و کرامت قربانیان جنگ و نیز خشونت داخلی و یاری‌رسانی به آنها.
دولت ایران در سال ۱۳۰۱ جمعیت ملی خود را تأسیس کرد، ولی به جای استفاده از نشان صلیب‌سرخ و یا هلال‌احمر علامت شیر و خورشید سرخ را به عنوان نشان جمعیت خود انتخاب کرد.
پس از پیروزی انقلاب‌‌اسلامی و در سال ۱۳۵۹ دولت ایران با ارسال نامه‌ای به دولت سوئیس به عنوان امین و نگاهدارنده قراردادهای چهارگانه ژنو، اعلام کرد که استفاده از شیر و خورشید سرخ را به حالت تعلیق درآورده و به جای آن از نشان هلال‌احمر استفاده خواهد کرد. از آن پس جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران تغییر نام یافت.

اهم وظایف هلال احمر :(+)

1-ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز حوادث و سوانح طبیعی

2-برنامه ریزی و آموزش در جهت مقابله با حوادث

3-ارائه خدمات اجتماعی در جهت تسکین آلام بشری آوارگان، پناهندگاه، معلولین

4- تربیت نیروی امدادی به منظور انجام خدمات عام المنفعه

5-کمک به تهیه داروو وسایل پزشکی و درمانی

افرادی که عضو سازمان می شوند باید در قالب گروههای چهارگانه مهارت، مشارکت، هدایت، حمایت به صورت مستمر ویا مقطعی فعالیت نمایند و کمک های نقدی غیر نقدی در قالب حوزه های خدمات فنی ،تخصصی، فکری و مشورتی و برنامه ریزی ارائه نمایند

اصول بنیادین نهضت بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر(+)

انسانیت و بشردوستی

بی‌غرضی

بی‌طرفی

عدم وابستگی و استقلال

خدمات داوطلبانه

وحدت و یگانگی

جهان شمولی

برخی از طرح های انجام شده در هلال احمر در راسنای ارزش های حاکم بر سازمان : (+)

  • نیات
  • مروجین سلامت
  • مروجین سلامت
  • فروشتگانی همراه با فرود رحمت
  • امداد نوروزی
  • کاروان سلامت
  • مهر مادری
  • اهداء خون، اهدا زندگی

تا اینجا معرفی کوتاهی بود بر معرفی سازمان هلال احمر که بیشتر  تداعی کننده خدمات رسانی امدادی است تا مدیریت شبکه های توزیعی.

بیشتر نقد های این واقعه به نحوه توزیع رسانی خدمات وکالا مربوط است و اکثر این نقدها بر روی شبکه های اجتماعی تدوین و منتشر گریده است (تولید محتوای کوتاه )که ماحصل تراواش احساسات و انتظارات مخاطبین این شبکه ها به نحوه پاسخ گویی سریع به نیاز های داغ دیده گان است، در این میان نوشته ای ارزشمند و علمی از اساتید اهل فن و دانشگاه  کمتر منتشر شده و یا اصلا منتشر نشده است.

“تفاوت نقد سازنده وغیر سازنده را در میزان تجربه افراد و میزان احاطه شان به موضوع می توان جستجو کرد”

اینکه در کل ما مردم هیجانی و هیجان طلب و احساسی هستیم برکسی پوشیده نیست، این را از بابت ایراد نمی گویم، ولی در برخی موارد باعث نادیده گرفتن مسیر درست  اقدامات و نتایج می گردد.

تا جای که تجربه اندکم می گوید، موضوع حوادث غیر مترقبه سال ها است، که دامنگیر این مرزوبوم است و مسلما تجارب ارزنده هم کسب شده است، که در جای خودش بسیار ارزشمند است .

بیایم کمی نگاه متفاوتی به موضوع داشته باشیم،  سوال ؟ چه عواملی در ایجاد تصویر  مثبت درسازمان هلال احمر  موثر است ؟ برخی از موارد از دیدگاه من شامل

  • برندینگ سازمان (تصویر ذهنی در نزد مخاطب).
  • ارزش های سازمان در ایجاد همگرایی بین آنچه می گوید و آنچه انجام می دهد.
  • فرهنگ سازمانی در ترویج ارزش های سازمان.
  • فرهنگ حاکم بر جامعه در ایجاد کار تیمی و مروج نمودن آن.
  • وجود افراد متخصص در حوزه های کاری مرتبط.
  • نقش رسانه ملی در ایجاد هویت بخشی به تصویر سازمان.
  • نقش حمایت معنوی مردم از سازمان.

خوب با توجه به موارد گفته شده شما فکر می کنید که سازمان هلال احمر چه امتیازی در این زمینه های گفته شده کسب نماید ؟

حال اگر از همین مخاطبین منتقد  نظام توزیع توزیع سوال کنیم، سازمان هلال احمر چه وظایفی دارد ؟ چگونه سازمانی است؟ انصافا چقدر می تواند به وظایف سازمان به درستی اشاره نماید .

اگر کمی بیشتر  تامل در خصوص رفتار های مردم خیر، به صورت خودجوش اقدام به کمک رسانی کردند، را نظاره کنیم ، از جمله به حوادث رانندگی در جاده ها، تخریب منابع عمومی، اتلاف انرژی ومنابع، بی نظمی در امداد، انجام کارهای غیر تخصصی و  در نهایت به کاهش اثر بخشی و کارایی کمک رسانی به آسیب دیده گان می رسیم که به طبع آن کاهش کرامت انسانی را در بر دارد.

اما نقد های من بر سازمان هلال احمر نیست، بلکه بر بدنه دولت است که در نتوانسته است در حوزه شبکه های توزیع خدمات وکالا تخصصی، ارگان ویا سازمانی را تاسیس و یا تجهیز نماید .همانطور که سالها از زمان اولین شبکه های بخش و توزیع کالا توسط خانواده خسرو شاهی های می گذرد و علیرغم گذشت سال ها هنوز بدنه سازمان های پخش وتوزیع کالا ضعیف و نحیف است و نیازمند ورود تکنولوژی دانش وابزار است ، که نمونه آن را به عنوان دغدغه انجمن صنعت توزیع و پخش در فصلنامه های این سازمان اشاره شده است.(+)

اصلا وظیفه توزیع بر عهده این سازمان است، یا سازمانی دیگر عهده دار این مسئولیت است؟ نمی دانیم؟

برخی از آسیب های ناشی از  نقد زود هنگام سازمان هلال احمر در  این حوزه شامل:

1-تخریب برند ملی کشور(اگر برندی باشد).

2- کاهش سطح اعتماد به بدنه دولت

3- کاهش کار های تیمی منسجم

4- کاهش بهروری و اثر بخشی  کمک رسانی و امداد در حوادث غیر مترقبه

5- اجحاف در حق مصیبت زدگان

 

من منکر نقد نیستم، ولی اگر نقدی هم داریم در کنارش مطالعه هم داشته باشیم، کمی از خودمسئله دور کنیم، تا بهتر بتوانیم مسئله را تحلیل و تجزیه کنیم، زیرا اگر نقد سازنده باشد، بسیار کمک کننده و رشد دهنده برای سازمان است .

برخی از ضعف های که در این حادثه مشاده شد که هم نشان از بی تدبیری دارد و هم نشان از نداشتن احاطه به مسئله:

  • بدنه خصولتی بودن این سازمان  هلال احمر و به کارگیری مدیران دولتی وشبه دولتی  که باعث لختی و عملکرد ضعیف شده است. (در حوزه یکپارچه سازی امداد رسانی)

 

  • کاهلی در  ایجاد برندینگ  ملی سازمان در سطح کشور و ارتقاء هویت سازمانی در شبکه های اجتماعی علیرغم داشتن بیشترین نیروی جوان به عنوان عضو این سازمان .

 

  • ضعف در حوزه برنامه ریزی  کلان و یکپارچه سازی  عملکردو جلوگیری از دخل و تصرف سایر ارگانها در امر خدمات رسانی و ایجاد هرج و مرج .

 

  • کمبود امکانات تخصصی و عدم فراخوان درست و جانمایی نیروها در حوزه امداد رسانی .

 

  • متولی شدن حوزه توزیع کالا و خدمات و خلط آن با رسالت اصلی  و تخصصی سازمان که حوزه کاهش الام انسانی در حوادث غیر مترقبه.

 

  • سکوت سازمان در خصوص ایرادات وارده بعد از گذشت حادثه (کمتر در رسانه های ملی در خصوص مسائل و مشکلات سازمان هلال احمر صحبت شده است ).

 

  • عدم به کارگیری افراد متخصص در حوزه برنامه ریز ی و بکار گیر ی سیستم آنلاین وضیعت بحران ها جهت سامان دهی موضوعات.

 

  • عدم تاسیس سازمانی جهت جمع آوری کمک های اولیه مردم به عنوان زیر مجموعه که کلیه وجوهات و کمک های نقدی و غیر نقدی در این واحد جمع آوری ثبت و ضبط و قابل استناد و قابل پیگیری باشد تا از سوء استفاده متخلفین جلوگیری شود.

 

  • سیستم ناکارآمد عضو گیری از افراد مرجع کشور اعم از ورزشکاران، هنرمندان، اساتید و صنعتکاران به عنوان سر شاخه های اصلی و نشان دار سازمان.

اما در امر توزیع نیازمند :

امکانات نیروی متخصص، سیستم، انبار ، تجهیزات و امکانات، هستیم که به صورت تخصصی در حوزه توزیع کالا و خدمات کار کنند. در این حادثه ارگانهای نظامی و غیر نظامی برای کمک رسانی بسیار زحمت کشیدند، ولی به دلیل بی نظمی و هرج و مرج اولیه، سیستم کمک رسانی و و امداد فلج شد . نمونه یک اجرای سیستم توزیع غلط را در بحران های بعدی می بینیم مثل مشکلات در حوزه

1-بهداشت عمومی

2-امنیت جانی و مالی

3-سوء رفتار ها اجتماعی – جرم و جنایت

4- تخریب منابع آب و خاک

5- اتلاف منابع مادی و غیر مادی

در این میان نقش و مسئولیت سازمان مدیریت بحران کشور بسیار سنگین تر است و در زمینه پاسخگویی به مسائل بعدی باید شجاعانه و قاطعانه به ضعف های جاری اذعان نمایند و در زمینه تاسیس سازمان توزیع  تخصصی کالا  به عنوان تنها متولی سیستم توزیع اقدام نماید، هریک از ارگانهای نظامی و غیر نظامی به طور مشخص و شفاف وظایف خود را در این واحد انجام دهند و از انجام سلیقه ای کارها و بروز هیجانات ناشی از حوادث بکاهند .کلیه داوطلبین تنها از طریق تنها مراجع رسمی حق ورود به منطقه آسیب دیده را داشته باشند . حتی در شرایط سخت و پر التهاب که امکان ناراحتی و افزایش تنش در میان کمک کنندگان هم ممکن است ایجاد شود .

 در پایان از اساتید دانشگاه و صنعت دعوت می نمایم ، هر کدام به وسع خودشان در زمینه تحلیل این حادثه و حوادث مشابه اقدام  و در زمینه تشکیل  چنین سازمانی های تخصصی توزیع  کالا و خدمات (ساماندهی و یکپارچه سازی) کمک نمایند، در جهت ملی شدن برند سازمانی و اعتماد به سازمانی های کمک کننده و کمک رسان  از جمله سازمان هلال احمر کمک نمایند.

و  بر ما است که داشته های خود را زود درمعرض نقد قرار ندهیم، چه بسا برای تشکیل چنین سازمانی مردمی، سال های زیادی وقت و انرژی گذاشته شده است و هر کسی که در طول عمر خود سازمانی را تاسیس کرده باشد، می داند که ساختن بسیار سخت تر از تخریب بوده و است .

 

لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/yHRYFS

 

0
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *