واژگان بازاریابی و فروش- بخش مقدماتی 4
واژگان بازاریابی و فروش 05 ژانویه 2018

واژگان بازاریابی و فروش- بخش مقدماتی 4

# دسته واژگان بازراریابی و فروش  :

واژه گان بازاریابی نقش الفبای اولیه از درک درست داد و ستد در بازار را دارد، قرار است که به تدریج این دامنه واژگان در بخش دسته واژگان بازاریابی و فروش  به تدریج تکمیل شود . با توجه به اینکه این روزها بیشتر درگیر تهیه مطالب در حوزه آموزش مهارت های سرپرستان فروش هستم .لازم دیدم در دسته ای به نام واژگان بازاریابی جهت درک بهتر  معنای کلمات ایجاد گردد .

 

1-Celebrity Testimonials(+)

نوعی روش تبلیغی که با استفاده از افراد سرشناس هنری و سیاسی و ورزشی و …. .مثل حضور نیکی کریمی در تبلیغات شرکت اپتل اپراتور جدید تلفن همراه.

2- Ceiling Price :

بالاترین قیمتی که میتوان برای یک خدمت ویامحصول ارائه داد که نیاز به شرایط بازار و دولت دارد.

3-Channel of distribution:

 کانال های بازاریابی در بازار به طور مثال خرده فروشی، بنکدار، فروشگاههای زنجیرهای، ارگان های دولتی ونظامی و بیمارستان ها….

4-Chain Store

فروشگاه های زنجیره ای که دارای چند شعبه هستند و مالکیت آنها واحد است مثل فروشگاه رفاه، فروشگاه اتکا، فروشگاه کورش.

5-Channel Conflict

به اختلاف در بین کانال های بازار یابی می گویند، که معمولا سازمان در اثر انتخاب استراتژی نامناسب باعث ایجاد تعارض بین کانال های می گردد.

به طور مثال با سازمان برای چالش فروش اقدام به تخفیف 10 درصدی کالادر صورت خرید نقدی مشتری مینماید، و در این میان افراد سود جو با خرید نقدی محصول و با ترزیق آن به بازار مصرف با 8 درصد تخفیف باعث فلج شدن سیستم توزیع عادی و خرده فروشی سازمان میشوند. که به اصطلاح به آن بازار خاکستری هم می گویند.( وجود محصول در بازار  با قیمت کمتر از کارخانه سازنده ).

6-Price Packs:

تخفیف بر روی بسته بندی، نوعی روش ارتقاء فروش می باشد، که مصرف کنننده باخرید یک بسته از محصول میتواند از تخفیف برخوردار شود.

شبیه آنچه در برخی  از محصولات پیشنهاد شهروند می توان مشاهده کرده . مثلا خرید دو عدد پنیر در یک بسته بندی خاص شامل قیمتی کمتر از خرید تک به تک آنها است.

7-Closing Techniques:

تکنیک های اجرای پایان معامله، که توسط بازار یان استفاده می شود. مثل تصمیم گیری در زمان محدود به علت محدودیت در زمان خرید .(تخفیف تا پایان امروز میباشد).

8-Closed Territory:

منطقه اختصاصی یک نماینده فروش، در شرکت ها و سازمان های پخش هر نماینده یک منطقه توزیعی اختصاصی خود دارد. که رعایت حریم منطقه جز قوانین کاری می تواند باشد . بخصوص در سازمان های پخش وتوزیع  محصولات تند فروش.(صنایع غذایی)

9-Cluster Analysis:

یکی از روش های طبقه بندی اطلاعات بر اساس عوامل مشابه در گروههای مشخص است، که در تحقیقات بازار استفاده می شود.مثل فروشگاه های خرده فروش گریدA+پلاس در چند منطقه توزیعی از یک بازارمصرف.

10-Cold Calling:

ملاقات در زمینه فروش  با مشتری بدون قرار قبلی. در ادبیات ما به تعبیری(سرکشی به بازار) استنباط می گردد.

11- Commission Override :

پورسانتی که مدیر فروش از حاصل جمع پورسانت فروشنده های خود  در اثر فروش محصولات تعلق میگیرد.

12-Commodity Product :

محصولاتی که از نظر تمایز و ویژگی ها خیلی متفاوت، از سایر محصولات موجود در بازار نیست، مثل دوغ با طعم های مشابه در بسته بندی های متفاوت ولی در یک وزن و حجم.

13-Compensation Method :

نوعی پذیرش مرجوعی کالا، به دلیل عدم کیفیت و یا رضایت که علاوه بر ارائه خود محصول جایزه هم در نظر گرفته میشود.  شرکت ها و سازمان ها با توجه به افزایش دامنه رقابت در بازار، روی برخی از کالا درج می نمایند در صورتی که به هر دلیل از کالا رضایت نداشتید، علاوه بر وجه استرداد کامل وجه  یک عدد محصول نمونه رایگان هم دریافت کنید.

14- Competitive Myopia:

کوته بینی بازار، نسبت به فعالیت های رقبا، معمولا توسط شرکت های که از استراتژی سکون و ثبات استفاده می کنند، در اثر دوری از شرایط بازار دچار پدیده سِر شدگی می گردند.

که در اثر یک موج رقابت تا آستانه مرز ورشکستگی می روند. مثل شرکت های که در ابتدا  که دولت طرح شیر یارانه خانوار را ارائه کردند، شروع به احداث شرکت و تولید شیر یارانه نمودند و غافل از توسعه سبد محصول خود شدند و این بازار را همیشگی دانستند و با پایان طرح شیر یارانه خانوار ، به علت تک محصولی بودن از بازار  حذف شدند.

15-Complementary Product Pricing :

قیمت گذاری کالا های مکمل، روشی از قیمت گذاری است، که قیمت یک کالا بر تقاضای کالای دیگر می تواند موثر باشد. به طور مثال قیمت دوغ می تواند موثر بر قیمت نوشابه باشد و یا بعلکس.

در برخی از موارد این کالا می‌تواند یک کالای جدید باشد، که توسط همان شرکت تولید و عرضه می‌شود. مثلاً محصول دلستر انگور می‌تواند بر تقاضای نوشابه از همان برند در بازار مؤثر باشد.

دیکشنری بازاریابی(+)

لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/kkQcv4

واژگان بازاریابی و فروش- بخش مقدماتی 4
2 (40%) 3 votes
مطالب مرتبط

1 دیگاه

  1. محسن گفت:

    ممنون بسیار مفید است.

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *