واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 7
واژگان بازاریابی و فروش 26 ژانویه 2018

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 7

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 1(+)

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 2(+)

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 3(+)

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 4(+)

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 5(+)

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 6(+)

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 7


1-Economic Order Quantity  :

مقدار اقتصادی سفارش، با توجه به هزینه نگهداری سفارش در انبار، با استفاده از تکنیک‌های تعیین نقطه سفارش مطلوب، به مقدار اقتصادی سفارش که بیشترین سودآوری را برای سازمان و کمترین هزینه را داشته باشد محاسبه می‌نمایند.

 

2-Entomic Utility :

مطلوبیت اقتصادی، به‌عنوان یک عامل مهم در خرید مصرف‌کننده محسوب می‌شود، یعنی با توجه به محدودیت منابع خریدار به‌عنوان خرید کالایی است که بیشترین مطلوبیت را برایش ایجاد نماید.

 

3-Elasticity Demand :

کشش تقاضا، به این معنی که در اقتصاد در خصوص تعیین  قیمت بر روی رفتار مصرف‌کننده و یا خریدار از نمودار قیمت و تقاضا استفاده می‌کنند، اقتصاددان‌ها بررسی می‌کنند، که با افزایش قیمت‌ها تقاضا به کدام سمت می‌رود، آیا کاهش می‌یابد و یا بدون تغییر باقی می‌ماند.

در کالاهای اساسی معمولاً این بدون تغییر می‌ماند و یا کمی کاهش می‌یابد، مثل نان و یا دارو. که به‌اصطلاح میگویند قیمت‌ها بدون کشش است.

اما در خصوص کالاهای که می‌تواند به‌عنوان کالاهای جانشین محسوب شود. مثل نوشابه با دوغ اگر قیمت نوشابه افزایش پیدا کند به مصرف‌کننده از خرید آن خودداری کرده، به‌ جای نوشابه از سایر نوشیدنی‌ها استفاده می‌نماید.که می‌گویم در اصطلاح قیمت‌ها از کشش بالایی برخوردار است.

 

4-Emotional close :

یکی از تکنیک‌های فروشنده، تحریک احساسات خریدار است، مثلا در مورد خرید کالایی گران قیمت در صورتی که مشتری از توان خرید برخوردار نباشد، فروشنده می گوید که البته این جنس خوبی است و از کیفیت بالایی برخوردار است.

امابرای شما کمی گران است، و باعث جریحه دار شدن احساس غرور مشتری می شوند که در برخی از مواقع برای اینکه مشتری اثبات کند، که برای او گران نیست او را انتخاب میکند که غرورش جریحه دار نشود. البته استفاده از این تکنیک مانند استفاده از شمشیر دولبه است.

 

5-Embedding :

استفاده از تکنیک های پنهان نمودن برند شرکت در تبلیغات، مثلا اسپانسر شدن در ساخت فیلم و سریال های می توان اشاره کرد.

شرکت کاله برای نشان دادن محصولاتش در سر سفره غذا در سریال هزینه میکنند بدون اینکه به صورت مستقیم از برند شرکت کاله صحبتی به میان آید.

 

6-Endorsements :

استفاده از شخصیت های مهم هنری و ورزشی در تبلیغ یک برند کالا، مثل خانم نیکی کریمی در تبلیغ اپراتور همراه اول شرکت کرده است.

 

7-Entry Barrier:

موانع ورود به بازار که توسط رقبا و یا محیط بازار ایجاد میشود، مثلا شرکت میهن به دلیل سرمایه گذاری زیاد در حوزه بستنی و همچنین دادن یخچال های خاصی به مشتریان، جهت نگهداری بستنی، عملا باعث ایجاد مانع ورود رقیب جدید به حوزه بستنی در کل کشور شده است.

 

8-Error rate :

نرخ اشتباه در فرایند، در سازمان های پخش و توزیع گاها، در فرایند تحویل کالا به مشتری اشتباه میگردد، که باعث می شود مشتری ناراضی گردد.

 لذا باتوجه  نوع صنعت و به کوچک و یا بزرگی صنعت و مجموعه یک نرخ اشتباه که حداکثر آن است را تعیین می کنند،که تا این حد را  می توان به عنوان نرخ اشتباه قابل اغماض دانست. بالاتر از این حد را به عنوان نقص سیستم ثبت و پیگیری می کنند.

 

9-Exclusive Distribution :

توزیع انحصاری، محدودیت دسترسی یک کالا و یا یک منطقه و یا یک نماینده را میتوان مثال زد، به طور مثال شرکت ها برای حفظ مزیت رقابتی خود کالا های خود رافقط به یک توزیع کننده میدهند.

که هم از تداخل بازار بین نمایندگان جلوگیری کنند وهم مزیت رقابتی برای نماینده ایجاد کنند.

 

10-Exclusive Sales Territory:

منطقه فروش اختصاصی، معمولا در سازمان های پخش و توزیع هریک از نمایندگان یک منطقه مشخص شده، برای توزیع کالا دارند، قوانین سختی هم برای رعایت مرز ها گذاشته می شود.

 

11-Experience Curve:

منحنی تجربه، یا منحنی یادگیری، که این منحنی شامل مراحل تولد، رشد، بلوغ، افول است، مهمترین مسئله در این منحنی این نکته است که، در زمانی که در اوج رشد هستید، وقت بیشتری برای یادگیری بگذاریم، زیرا با توجه به قدرت فناوری اطلاعات، خیلی از تجارب در دوره کوتاهی رنگ کهنگی به خود میگیرند.

 

12-Exploratory Research :

تحقیق اکتشافی، یکی از روش های گردآوری اطلاعات که فرد با جستجو کردن و عملیات میدانی به دست می آورد. مثل مشاهده ویترین مغازه دار ها و رصد حضور رقبا درمیان ویترین و برآورد سهم ویترین برند.

 

13-Evaluative Criteria:

معیار ارزیابی یا ویژگی های که یک خریدار برای انتخاب یک برند در ذهن خود دارد، که میتوان در محصولات غذایی به سلامت، معروف بودن برند، تصویر برند، قیمت و بسته بندی اشاره  کرد.

 

لینک کوتاه شده مطلب: https://goo.gl/VfFKL8

واژگان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 7
Rate this post
مطالب مرتبط

0 دیگاه

ارسال دیگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای مورد نیاز علامتگذاری شده اند *