آموزش تخصصی منابع انسانی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی

آموزش مهارتهای فروش در شرکت پخش

  • آموزش مهارت های فروش
    • مهارت ها و تکنیک های فروشندگی
    • فن بیان و متقاعد سازی
    • ارتباط با مشتری
    • روانشناسی فروش
    • واژگان بازاریابی و فروش
  • سرپرست حرفه ای فروش
    • مهارت های 5 گانه اصول سرپرست حرفه ای فروش
    • ارائه گزارش و تحلیل روند فروش
    • مدیریت تیم های فروش
  • مدیر فروش موفق
    • مدیریت شبکه های توزیع
    • مدیریت مالی و وصول مطالبات
    • مدیریت انبار و لجستیک
    • مدیریت توسعه سبد محصول
    • ارتباطات درون و بیرون سازمانی
  • رادیو فروش
    • فایل صوتی رایگان آموزش مهارتهای فروش
  • مشاوره تخصصی و برگزاری کارگاه
    • آشنایی با دوره‌های آموزشی ما
    • دوره‌های آموزشی »
      • [سطح B] آموزش مفاهیم پایه
      • [سطح A] آموزش پیشرفته
      • [سطح A+] مشاوره و کوچینگ
      • فهرست جامع ۲۰ دوره‌ آموزشی
    • ثبت نام »
      • «لینک ثبت نام»
      • راهنمای درخواست مشاوره
      • کارگاه‌های برگزار شده
  • درباره ما
    • درباره حسن کشاورز
    • گام های حرفه ای شدن در مسیر فروش
    • دست نوشته های یک مدیر فروش
عضویت در کانال تلگرام
  • خانه
  • مدیریت تیم های فروش
  • در ماندگی آموخته شده در فروش
 
شنبه, 26 نوامبر 2016 / Published in مدیریت تیم های فروش

در ماندگی آموخته شده در فروش

نظریه درماندگی آموخته شده نخستین بار توسط مارتین سلیگمن  مطرح شد. مارتین سلیگمن یکی از نظریه پردازان بزرگ معاصر است.

نظریه درماندگی آموخته شده

سلیگمن و همکارانش در آزمایش‌های خودشان یک گروه از سگ‌ها را در قفسی گذاشتند که نمی‌توانستند از آن فرار کنند و از طریق دستگاه برقی به آن‌ها شوک می‌دادند. آن‌ها سپس دریافتند که حتی در شرایطی که سگ‌ها می‌توانستند از شوک بگریزند، به جای گریختن، درمانده‌وار دراز می‌کشیدند. در مقابل سگ‌هایی که اصلاً در معرض شوک قرار نگرفته بودند، بعد از این‌که یاد گرفتند راه گریزی وجود دارد از آن استفاده کردند. سلیگمن و همکارانش این شرایط را درماندگی آموخته شده نامیدند.

در بررسی های اولیه این روان شناسان معلوم شد که وقتی موجود زنده در مقابل رویدادهای غیر قابل کنترل قرار می گیرد و شکست می خورد ، این کنترل ناپذیری به موقعیت های دیگر زندگی او تعمیم یافته و هنگامی که ارگانیسم با موقعیتهای قابل کنترل محیط مواجه می شود، غیرفعال و ناتوان عمل می کند.
پس از انجام موفقیت آمیز آزمایشهای درماندگی آموخته شده در حیوانات، تحقیقات در مورد انسان نیز مورد توجه سایر محققان قرار گرفت. این بررسی ها نشان داد که انسان نیز در طی حوادث غیر قابل کنترل یاد می گیرد که پاسخ دهی به این موقعیت ها بیهوده است.

اصل مطلب :

در جلسه ای که جهت بررسی نتایج فروش محصولات در اتاق مدیر شعبه با حضور کارشناسان و سرپرستان تشکیل شده بود  ،مدیر از وضعیت گلایه داشت و ابزار ناراحتی می کرد که چرا سرپرستان نظارت خود را خوب انجام نمی دهند و مثال می زد که مغازه سر کوچه که محل رفت و آمد مدیر عامل است تنوع محصولات ما به طور میانگین حداکثر 15 قلم کالا است  و سرپرستان هم که طبق معمول ابتدا از وضعیت رکود بازار می گویندو از گوش نکردن ویزیتور به توصیه ها سرپرستان علیرغم تذکرات روزانه به آنها ،اهداف هر روز بهآنها داده می شود و آخر روز هم انحرافات اعلام می گردد و این موضوع را بیشتر ناشی از گستاخ شدن ویزتور به جرایم و همچنین پوست کلفت شده به تنبیه ها می دانند ، مدیر مجموعه که در پایان نتوانست جمع بندی درستی از این موضوع بکند خواستار تشکیل جلسه با ویزتور ها شد تا شاید متوجه علت عدم فروش و بی انگیزگی بخش ویزیتوری بشود ،

فردا جلسه تشکیل شد و همه همکاران بخش فروش در جلسه حاضر شدند مدیر مجموعه با حالتی نگران و مظطرب رو به جمع کرد و گفت نمی دانم چرا اینقدر کم تعهد شدند همکاران ، و چرا به وظایف خود به درستی عمل نمی کنند علیرغم تاکیدات فراوان در بخش سرپرستی شاهد تنبلی و کاهلی در این موضوع هستیم و از امروز اگر ویزتوری کمتر از 80 درصد فروش را محقق نکند ما نمی توانیم با آن قرارداد همکاری را ادامه دهیم

پس نوشت :

از فردای آن روز کارشناسان و سرپرستان جهت تحقق اهداف عزم خود را جزم نمودند که هر طور شده است باید اهداف محقق شود و در این راه از هر فشاری بر ویزتور دریغ نمی کردند و در اکثر مواقع رفتار های تکانشی شدت یافته بود ، و عملا محیط کار بی نظمی و پر از هیایوی صبحگاهی بود و ویزیتور ها معمولا ترجیح می دادند که کمتر در ملاء سرپرست ظاهر شوند و کمتر گفتگوی دردناک را تجربه کنند .

سوال :

دیدگاه شما چیست ،آیا در تحلیل موضوع فروش می توان از نظریه درماندگی آموخته شده استفاده کرد وقتی که سازمان بر اساس روابط بالا دستی مدیری کم تجربه و یا غیر علمی استخدام می کند و همینطور این موضوع در مورد کارشناسان و سرپرستان هم صادق است و تنها کاری که یک سرپرست بلد است دقیقا مثل یک سرکارگر سالن عمل کند یعنی با استفاده از سیاست چماغ و هویج (تهدید ؛تطمیع ) کار خود را جلو ببرد و تنها مهارت کارشناس هم تقسیم بندی تارگت فروش بر مبنای معیاری های چند سال قبل که از همکار قبلی به ارث رسیده است اکتفا می کند ،

آری در این میان روانشناسان اجتماعی از واژه درماندگی آموخته شده در فروش استفاده می کند تا به ما بگویند انتخاب نادرست اهداف ،و رفتار های نادرست  با موجودی به نام انسان بیماری بالا را ایجاد می کند و آفت این موضوع ثمره عزت نفس ،که اعتماد به نفس است را خشک و فاسد می کند

مطالب مشابه که می توانید بخوانید:

الگو های تکرار شونده نفرین شده
چرا نیرو های فروش دچار یاس می گردنند
بیماری خاموش قرن، قانع شوندگی و مانع شوندگی در تیم های فروش

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام هفته

آموزش اثر بخش، آغازی برای دغدغه های تازه است نه سرپوشی برای دغدغه های کهنه

محمد رضا شعبانعلی

آرشیو ماهانه

آخرین مطالب

  • تفاوت بازاریابی چریکی و بازاریابی مستقیم

    یک مثال کاربردی از مارژین و مارکاپ

  • آموزش بازاریابی مواد غذایی

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل چهارم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش و توزیع- فصل سوم

  • دا ستان کارگاه های مهارتهای فروش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرست فروش در صنعت پخش – فصل دوم

  • مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش

    مسیر حرفه ای شدن سرپرستان فروش در صنعت پخش- فصل اول

آخرین نظرات

  • کشاورز در مارجین یا مارژین چیست؟
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در آموزش بازاریابی مواد غذایی
  • کشاورز در مارژین و مارکاپ
  • هادی در مارژین و مارکاپ

در شبکه‌های اجتماعی

  • Telegram
  • Instagram
  • Twitter
  • linkedin
  • aparat

خبرنامه

هر ماه، تکنیک‌های جدید فروش + اخبار مهم این صنعت را به «رایگان» دریافت کنید

لینک‌های مهم

  • آموزش منابع انسانی در شرکتهای پخش
  • رادیو فروش
  • مشاوره و آموزش تخصصی
  • درباره ما
درخواست مشاوره

تماس با من

سایت حسن کشاورز- نویسنده و مربی در حوزه آموزش مهارتهای فروش در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
بالای صفحه