واژگان بازاریابی و فروش بخش مقدمانی – دهم
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]واژه گان بازاریابی نقش الفبای اولیه از درک درست داد و ستد در بازار را دارد، قرار است که به تدریج این دامنه واژه گان در بخش دسته واژگان بازاریابی و فروش تکمیل شود . با توجه به اینکه این روزها بیشتر درگیر تهیه مطالب در حوزه آموزش مهارت های سرپرستان فروش هستم .لازم دیدم در دسته ای به نام واژه گان بازاریابی جهت درک بهتر معنای کلمات ایجاد گردد.[/stextbox]
1-Image Differentiation
تمایز هویت، یکی از مزیتهای رقابتی در بازار بحث هویت است، این هویت به کمک آرم، نماد، فعالیت، داستانپردازی، شخصیت برند خلق میشود و میتواند بهعنوان یک مزیت در بازار مطرح شود، مثلاً بستنی عروسکی شرکت کاله با بستی عروسکی شرکت دومینو دو هویت متفاوت را ایجاد مینماید.
2-In – pack premium
جوایز داخل بستهبندی که برخی از شرکتها جهت ایجاد انگیزه خرید مشتری استفاده میکنند، مثل گذاشتن اسباببازیهای کوچک دربستههای خوراکی از قبیل محصولات شانسی، لوپ لوپ.
3-In- store Media
استفاده از رسانههای تصویری در درون فروشگاه و یا داروخانه به جهت ترغیب خریداران به خرید برند و یا کالای تبلیغی.
4-Impulse Buying
خرید ناگهانی، خریدهای بدون برنامهریزی قبلی ایجاد میگردد، که به آن خریدهای هیجانی هم میگویند، یکی از تاکتیکهای چیدمان فروشگاهی است که با استفاده از جذابیت بصری سعی در ترغیب مصرفکننده به خریدهای بیشتری مینمایند.
5-Incentives
انگیزاندهها و محرکها، بهطور مثال افزایش پورسانت فروش برای محصولی که تاکنون پورسانتی به او تعلق نمیگرفته، باعث ایجاد انگیزه در نیروهای فروش میشود.
6- Information Judgement Techniques
فن استفاده از افراد خبره جهت پیشبینی تقاضا، که معمولاً در شرکتهای کوچک افرادی که داری سابقه بیشتر درفروش میباشند، به امر بودجهبندی فروش مبادرت میکنند.
7-Inventory Turnover
گردش موجودی، نسبت سود ناخالص یا فروش واحد به متوسط موجودی کالا این نسبت برای اندازهگیری متوسط تعداد دفعاتی که یک شرکت میزان ارزش موجودی خود را میفروشد اندازهگیری میشود.
8-Judgement Sample
نمونهگیری جهت قضاوت، یکی وظایف واحد کنترل کیفی در هنگام بارگیری محمولههای غذایی برداشتن نمونه و آزمایش مشخصات کیفی و کمی آن است که بهصورت رندم این مسئله مورد انجام قرار میگیرید. البته گاهی برای روش تحقیقات بازار در زمان کم چند نمونه از مشتریان بهصورت اتفاقی مورد بازدید قرار میگیرند و مورد مصاحبه و پرسش در خصوص مسئله و یا مشکل سازمان قرار میگیرند، بعدازاین مرحله میتوان به یک درک نسبی نسبت به موضوع رسید.
9-Kickback
رشوه دادن غیرقانونی به افراد تأثیرگذار در معامله سازمانی را میگویند، معمولاً این رشوه بهعنوان درصدی از گروه در نظر گرفته میشود.
10-Keep- out pricing
قیمتگذاری پایین باهدف خارج کردن رقبای از سطح بازار، بهطور مثال ماست پاستوریزه دامداران جهت خارج کردن رقبای و خود مثل میهن و پگاه کاله قیمتهای خود را پایینتر از محصول مشابه این برندها عرضه میکنند و ممکن است بلعکس این سیاست توسط برندهای کوچک محلی در مقابله برندهای بزرگتر به کار گرفته شود.
11-Kotler’ back box model
مدل جعبه سیاه کاتلر، یک مدل طراحیشده توسط فیلیپ کاتلر که اشاره به موضوع کشف ذهن مشتری توسط بازاریابها به مشتری با سؤال چگونه و چرایی خرید مشتری را کشف و درک نماید، و این موضوع شبیه کشف اطلاعات جعبه سیاه هست.
12-Laggards
افرادی که دیرتر از سایر افراد جامعه به خرید یک کالا ترغیب میشوند، و معمولاً در گروه محافظهکاران طبقهبندی میشوند.
13- Likert Scale
مقیاس لیکرت، وسیلههای، جهت ارزیابی است که غالباً در پرسشنامههای تحقیق بازار به کار میرود،و در آن از پاسخدهندگان میزان موافقت خود را با یک موضوع یا کالا از طریق انتخاب پاسخ مناسب و بر اساس یک مقیاس اعلام میکنند. این شاخص بهصورت مقیاس 5 گانه و مقیاس 7 گانه طبقهبندی میگردد.
که شامل مقیاسهای 1- خیلی موافقم، 2-موافقم، 3-بدون نظر 4- مخالف 5- خیلی موافقم.
14- Liquidity
جریان نقدینگی، به داراییهای جاری، به غیراز موجودی و کالای در جریان ساخت میگویند.
15-Low – Involvement Products
محصولاتی که بدون تلاش زیاد و دغدغه فکری، غالباً خریداری میشود و مصرفکننده برای خرید آنها نیاز به جستجو و تحقیق در بازار ندارد، مثل خرید کبریت و ماست و دوغ .
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 1(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 2(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 3(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 4(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 5(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 6(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی7 (+)
واژه گان بازاریابی و فروش – بخش مقدماتی8(+)
واژه گان بازاریابی و فروش -بخش مقدماتی 9(+)
لینک کوتاه شده مطلب: https://goo.gl/nAXc11