فروشنده مواد غذایی به عنوان ویزیتوری حرفه ای بازاریابی پخش مواد غذایی علاوه بر کار فروشندگی مواد غذایی میتواند بهعنوان یک بازاریاب موادغذایی هم فعالیت نماید.
شرکتها پخش و توزیع مواد غذایی از بازاریابان(فروشندگان) جهت معرفی محصول و فروش محصول با ارائه کاتالوگ جهت ترغیب سازی مشتری استفاده میکنند.
تفاوت یک بازاریاب مواد غذایی– فروشنده مواد غذایی- ویزیتور مواد غذایی چیست؟
آموزش بازاریابی حضوری -تکنیکهای بازاریابی حضوری
یک بازاریاب مواد غذایی ممکن است، سوالاتی برای حرفه ای شدن در شغل خود بپرسد، که میتوان به مهمترین سؤالات اشاره کرد.
۱-روش بازاریابی حضوری مواد غذایی چیست؟
۲-تکنیکهای فروش مواد غذایی چیست؟
۳-آموزش بازاریابی حضوری مواد غذایی چیست؟
۴-بهترین روش بازاریابی مواد غذایی کدام است؟
۵-روشهای نوین بازاریابی مواد غذایی چیست؟
۶-روشهای فروش مواد غذایی چیست؟
۷- تکنیکهای فروش مواد غذایی چیست؟
ما در این مطلب به برخی از نکات مهم در آموزش بازاریابی مواد غذایی میپردازیم؟
برخی از فنون بازاریابی حضوری و آموزش تکنیکهای فروش موفق در این مطلب شرح داده شده است.
شغل ویزیتوری یا شغل فروشندگی یا شغل بازاریابی در اصطلاح شرکتهای پخش مواد غذایی، شامل مراجعه حضوری و یا تلفنی به مشتری، اطلاعرسانی، ترغیب مشتری به خرید محصول را شامل میشود.
برای تبدیلشدن به یک فروشنده حرفهای پخش مواد غذایی باید علاوه بر کسب تجربه در بازار دائم به مطالعه و یادگیری هم بپردازد.
مهارتهای تخصصی فروشنده تلفنی در صنایع غذایی
آموزش بازاریابی مواد غذایی:
یک فروشنده یا به اصطلاح یک بازاریاب برای اینکه بتواند در فروش مواد غذایی موفق شود، حتماً نسبت به فرایند تولید، بستهبندی، شرایط نگهداری محصول، بهترین زمان ماندگاری محصول باید اطلاع داشته باشد.
در چند مصاحبه از فروشندگانی که سالها در این شغل مشغول به کار بودند، وقتی سؤال کردم که آیا فرایند تولید محصولی که میفروشید را بلد هستید؟ با ذکر تأسف میگفتند، که تاکنون این فرایند را از نزدیک ندیدهاند.
شاید در نگاه اول از نظر فروشندگان برای فروش محصول نیازی به آگاهی به فرایند تولید محصول نباشد، ولی باید دانست که برای فروش مواد غذایی با توجه به حساسیت خریدار نسبت به محصول و روش تولید آن این دانش بسیار لازم است.
آموزش صحیح یک بازاریاب مواد غذایی شامل مراحل ذیل است.
[su_box title=”آموزش گام به گام فروش مواد غذایی” box_color=”#e82d94″ title_color=”#2c2626″]
۱-آشنایی با فرایند تهیه مواد اولیه محصول.
۲-آشنایی با فرایند تولید محصول.
۳-آشنایی با فرایند بستهبندی محصول.
۴-آشنایی با فرایند نگهداری و عملآوری محصول.
۵- آشنایی با مشکلات کیفیتی محصول.
۶-آشنایی با نحوه معرفی محصول به مشتری و خریدار
۷- آشنایی با نحوه متقاعدسازی مشتری به خریدمحصول.
۸-آشنایی با انواع اعتراض مشتری نسبت به محصول و نحوه پاسخگویی به اعتراضات.
۹- آشنایی با خدمات پس از فروش محصول شرایط تضمین نمودن محصول.
۱۰-آزمودن طعم و مزه محصولی که میفروشد به جهت ایجاد فضای اعتماد بین فروشنده مواد غذایی و خریدار در اطمینان دادن به کیفیت طعم و مزه محصول به مشتری[/su_box]
۲-روش بازاریابی حضوری مواد غذایی چیست؟
در بازاریابی محصول غذایی نقش برند و بستهبندی بسیار مهم است، اگر محصول در بازار شناختهشده باشد و به قول معروف در بازار برند باشد. کار بارازیاب (فروشنده ) آسانتر از زمانی است که یک محصول دارای اسم ناشناخته برای مشتری است.
حساسیت خریدار در خرید محصول مواد غذایی با توجه تکرار خرید زیاد برای مشتری بالا است، زیرا اگر محصولی را عرضه کند که نسبت به قیمت آن از کیفیت خوبی برخوردار نباشد در خرید بعدی مشتری از خرید محصول خودداری میکند
و درزمانی که محصول شناختهشده نسبت فروشنده مواد غذایی با توجه به تکنیکهای فروش باید بتواند اعتماد مشتری را جلب نماید، برخی از تکنیکها فروش موفق در مواد غذایی شامل
[su_box title=”تکنیک های بازاریابی حضوری مواد غذایی” box_color=”#e82d94″ title_color=”#2c2626″]۱-گارانتی کردن محصول.
۲- فروش امانی نزد مشتری تا زمان فروش محصول.
۳-دادن نمونه رایگان جهت آزمودن اولیه محصول.
۴-فروش توصیهای، استفاده از فروشنده محلی با توجه به شناخت و اطمینانی که صاحب فروشگاه به فروشنده محلی دارد.
۵-داشتن جایزه فروش به همراه فروش محصول.
۶-استفاده از نمایندگان بومی منطقه به جهت عرضه محصول.
۷-استفاده از تبلیغات در محل مشتری و دادن هدایایی تبلیغاتی به همراه فروش محصول.
۸- دادن ابزار تبلیغاتی به جهت نگهداری محصول در فروشگاه مثل دادن یخچال- استندو…[/su_box]
۳-روشهای فروش مواد غذایی یا تکنیکهای فروش مواد غذایی چیست؟
در فروش مواد غذایی تکنیکهای زیادی استفاده میشود که میتوان به برخی از تکنیکهای بازاریابی و فروش که فروشندگان حرفه ای از آن استفاده می کنند، اشاره کرد.
۱-تکنیک معرفی محصول
شامل (مزایای آن نسبت به محصول مشابه در بازار ازنظر قیمت،بستهبندی، حاشیه سود( مارژین-مارجین) برند و کیفیت، طعم و مزه محصول ).
۲- تکنیک دادن نمونه مجانی
جهت تست اولیه محصول
۳-تکنیک دعوت
در این تکنیک از مشتری دعوت میکنیم که با خرید این محصول به سبد سود خود اضافه کند و درواقع محصول را مساوی سود در نظر میگیریم.
۴-تکنیک پیگیری
امکان خرید نکردن مشتری دربار اول از فروشنده مواد غذایی بسیار بالا است. در این زمان گاهی نه گفتن مشتری به چندین بار میرسد، اما در ایران تکنیک پیگیری کردن مؤدبانه میتواند راه خوبی برای اینکه محصول خود را در قفسه مشتری جای دهیم باشد.
۵–تکنیک خرید دوباره
در این تکنیک شما به مشتری وعده میدهید که این محصول در عرض کمتر از چند روز به فروش میرسد و در این زمان سعی میکنید که محصول را توسط خودتان یا دوستان یا آشنایانتان خرید داری شود، تا اینکه خریدار نسبت به فروش کالای شما اطمینان پیدا نماید.
۶- تکنیک مزایایی ثانویه محصول
در این تکنیک که در بیشتر مواقع جواب میدهد، استفاده از خدمات اضافهای است که به همراه محصول میتوانید به مشتری عرضه کنید. مثلاً ترغیب مشتری به خرید بیشتر با استفاده از طرح تخفیف پلکانی و یا دادان تبلیغ پلکانی، شرکت در قرعهکشی یا قرار دادن محصول اضافی در خریدهای بالاتر از سقف تعیین شده حجمی ، تناژی و ریالی به عنوان طرح های پیشبرد فروش در فروش مواد غذایی استفاده می گردد.
۴-آموزش بازاریابی حضوری مواد غذایی کدام است؟
آموزش بازاریابی مواد غذایی معمولاً توسط سرپرست فروش انجام میشود، سرپرست فروش در مراحل مختلفی به همراه فروشنده به خریدار مراجعه میکند و در این نوع آموزش سرپرست فروش به آموزش حضوری، فروشنده مواد غذایی می پردازد.
مراحل آموزش شامل :
[su_box title=”مراحل آموزش ” box_color=”#e82d94″ title_color=”#2c2626″]۱-آموزش فن بیان در استفاده از آموزش فروش محصول غذایی.
۲-آموزش محصول شناسی.
۳-آموزش نحوه سفارش گیری از مشتری و ثبت سفارشها.
۴-آموزش رقبا شناسی و چگونگی استفاده از نقاط ضعف رقبا در ترغیب مشتری به خرید.
۵-آموزش نحوه ثبت سفارش ازنظر تعدادی و ریالی.
۶-آموزش نحوه چیدمان محصول در ویترین مشتری.
۷-آموزش پاسخ به اعتراض مشتری است[/su_box]
[su_note note_color=”#81ff66″]اگرچه توصیه میگردد قبل از شروع به کار فروشندگی حتماً چندین کتاب در این خصوص خوانده شود که فرد بتواند یک ارزیابی از روحیه خود با نوع کار فروشندگی مواد غذایی داشته باشد.[/su_note]
به دلیل داشتن تاریخ محدود جهت استفاده محصول غذایی فشار و استرس کار در این صنعت بهشدت بالاتر نسبت به سایر صنایعی که محصول بادوامتر است. لذا توصیه می گردد که اگر در صنعت فروش مواد غذایی فعالیت می نماید هنر مدیریت استرس و فشار روانی را هم یاد بگیریم.
۴-بهترین روش بازاریابی مواد غذایی کدام است؟
بهترین روش بازاریابی مواد غذایی، شناخت رقبا آن صنعت میباشد. هرچقدر تسلط بر اطلاعات محصولات غذایی بیشتر باشد، ترغیب سازی مشتری به خرید بهتر انجام میشود.
داشتن صداقت کاری و علاقه به کار فروشندگی میتواند در ایجاد رابطه صمیمی با مشتری بسیار مؤثر باشد.
داشتن خدمات در نوع سرویسدهی و داشتن نظم کاری در تحویل به موقع در صنعت غذایی بسیار مهم است. زیرا مشتری وقتی به رابطه شما اعتماد مینماید، فضای فروشگاه خود را در اختیار شما قرار میدهد و هر نوع بدقولی از طرف شما در زمان تحویل محصول و سفارش میتواند به اتمام رابطه با مشتری منجر شود.
بهترین راهدست یابی به یک فروش خوب چیست؟
۵-روشهای نوین بازاریابی مواد غذایی چیست؟
در صنعت فروش مواد غذایی در ایران شرکتهای مواد غذایی با استفاده از پروموتور (تستر محصول) در فروشگاههای مواد غذایی سعی درفروش محصول خوددارند. شرکت کاله،پگاه و چند شرکت به جهت معرفی و فروش محصول خود افرادی را در فروشگاههای بزرگ استخدام میکنند که به این کار ترغیب سازی مشتری در هنگام مراجعه به فروشگاه مشغول هستند.
استفاده از شبکههای اجتماعی ،سایتهای اطلاعرسانی، استخدام کپی رایتر به عنوان راه های جدیدی هستند که با جلب توجه مخاطب سعی در گرفتن سهم ذهنی مشتری و درگیر کردن خریدار با محصول و یا برند شرکت را دارند.
از فضای مجازی میتوان با برگزاری مسابقات و سرگرم نمودن مخاطب و احتمالا خریدار محصول خود را به مشتری بشناسانیم.
استفاده از کمپینهای تبلیغاتی، شرکت در نمایشگاهها، احداث فروشگاههای اختصاصی مثل سون تین، سلامت، شیرین عسل و… از شیوههای جدید در بازاریابی محصول مواد غذایی است.
اخیراً با ورود تکنولوژی جدید چاپ و بستهبندی استفاده از لیبل های هوشمند برای معرفی هر چه بهتر محصول برای مخاطب استفاده می شود، با استفاده از نرم افزار های گوشی هوشمند با اسکن کردن این لیبل دیجیتالی میتوان در خصوص ویژگی ها و مزایا، نحوه تولید محصول کلی اطلاعات مفید به دست آورد.
اما به دلیل گران بودن این فنّاوری فعلاً این روش بازاریابی به صورت محدود در محصولات لاکچری استفاده میگردد.
تحول در صنعت خرده فروشی
جالب توجه-ست گادین
مشاوره و آموزش تخصصی در شرکتهای پخش و توزیع مواد غذایی
ایمیل : info@kehsavarzfazl.com
لینک کوتاه شده مطلب: https://goo.gl/KphAbd
مرسی از مطلب خوبتون
بسیار عالیه نظرات شما ولی یه سوال پیش میاد این که ایا تست محصول توسط فروشندگان به نحوی صورت میگیری که محصولبصورت کامل به مشتری معرفی بشه؟
سلام جمشید جان
تست کردن کامل محصول یعنی این که فروشنده بتواند به طور کامل از ویژگی ها و خواص و مزیت رقابتی محصولی که می فروشند آگاه باشد و این بستگی به سیاست شرکت دارد که برای آموزش فروشندگان هزینه لازم را انجام دهد یا خیر
فوق العاده بود مطالبتون شرکت پخش موادغذایی داریم و درحال استخدام بازاریاب هستیم . مطالبتون خیلی قوی و موثر می باشد ممنون
سلام مریم عزیز:
ممنونم از اظهار لطفتون
امیدوارم در سایتم بتوانم با ارائه مطالبی که چکیده صدها تجربه و آزمون و خطا است رو با دوستانم به اشتراک بگذارم.
سلام مریم جان
نه شرکت من در تهران نیست من با توجه به زمینه مشاوره در سیستم توزیع در یکجا ساکن نیستم . و به صورت فریلنسر کار می کنم
سلام وقت بخیر لطفا یک راه ارتباطی بفرمایید ممنون
با سلام سرکار خانم قورچی
با شماره 09109062527 می توانید درخواست خود را واتساپ نماید
سلام دوست عزیز ممنون از مطلب خوبی که گذاشتین مطلب خوب وقابله استفاده است با اجازتون از مطلبتون برای آموزش استفاده خواهم کرد .
سآموزش استفاده خواهم کرد لام دوست عزیز ممنون از مطلب خوبی که گذاشتین مطلب خوب وقابله استفاده است با اجازتون از مطلبتون برای
با سلام و خسته نباشید مطالب بسیار آموزنده و کامل بود سپاس حسین محمدی میلاسی از بام ایران زمین چهار ومحال وبختیاری شهرستان لردگان
سلام و خسته نباشید
ممنون بابت اطلاعات سودمند و مفیدتون.
لطفا مقالات مربوط به مدیریت فروش و متدهای جدید فروش هم شامل مسیر بندی و … منتشر نماید و یا در صورت صلاحدید رفرنس جامعی رومعرفی کنید که بتونیم استفاده بیشتری داشته باشیم.
سلام وقتتون بخیر من چند بار بهتون پیام دادم در مورد کلاس ها و یا اگر کتابی دارین که بتونم تهیه کنم ولی متاسفانه جوابی نگرفتم لطفا راهنمایی کنید ممنون.
با سلام آقای روایی
با توجه به اینکه تقویم کاری تا پایان بهمن ماه تکمیل بود دوستان نتوانستند با شما تماس بگیرید . عذر مرا پذیرا باشید . لطفا روزمه و درخواست خود به ادرس info@keshavarzfazl.com ارسال فرمایید
من یه بازاریاب هستم وبرای یه شرکت نوشیدنی بازاریابی میکنم و قصد دارم در تام غروب تا شب یه محصول دیگه ایی رو هم بازاریابی کنم تا جا بیوفته و خودم نمایندگی فروششو بگیرم…بنظر شما اگه تلاش کنم و رو برنامه برم جلو کار درستی هستش…ممنون میشم پاسخ بدید!؟
بله مشکلی نیست انشالله که موفق باشید