واژه گان بازاریابی و فروش- بخش مقدماتی 4
1-Celebrity Testimonials(+)
نوعی روش تبلیغی که با استفاده از افراد سرشناس هنری و سیاسی و ورزشی و …. .مثل حضور نیکی کریمی در تبلیغات شرکت اپتل اپراتور جدید تلفن همراه.
2- Ceiling Price
بالاترین قیمتی که میتوان برای یک خدمت ویامحصول ارائه داد که نیاز به شرایط بازار و دولت دارد.
3-Channel of distribution
کانال های بازاریابی در بازار به طور مثال خرده فروشی، بنکدار، فروشگاههای زنجیرهای، ارگان های دولتی ونظامی و بیمارستان ها….
4-Chain Store
فروشگاه های زنجیره ای که دارای چند شعبه هستند و مالکیت آنها واحد است مثل فروشگاه رفاه، فروشگاه اتکا، فروشگاه کورش.
5-Channel Conflict
به اختلاف در بین کانال های بازار یابی می گویند، که معمولا سازمان در اثر انتخاب استراتژی نامناسب باعث ایجاد تعارض بین کانال های می گردد.
به طور مثال با سازمان برای چالش فروش اقدام به تخفیف 10 درصدی کالادر صورت خرید نقدی مشتری مینماید، و در این میان افراد سود جو با خرید نقدی محصول و با ترزیق آن به بازار مصرف با 8 درصد تخفیف باعث فلج شدن سیستم توزیع عادی و خرده فروشی سازمان میشوند. که به اصطلاح به آن بازار خاکستری هم می گویند.( وجود محصول در بازار با قیمت کمتر از کارخانه سازنده ).
6-Price Packs
تخفیف بر روی بسته بندی، نوعی روش ارتقاء فروش می باشد، که مصرف کنننده باخرید یک بسته از محصول میتواند از تخفیف برخوردار شود.
شبیه آنچه در برخی از محصولات پیشنهاد شهروند می توان مشاهده کرده . مثلا خرید دو عدد پنیر در یک بسته بندی خاص شامل قیمتی کمتر از خرید تک به تک آنها است.
7-Closing Techniques
تکنیک های اجرای پایان معامله، که توسط بازار یان استفاده می شود. مثل تصمیم گیری در زمان محدود به علت محدودیت در زمان خرید .(تخفیف تا پایان امروز میباشد).
8-Closed Territory
منطقه اختصاصی یک نماینده فروش، در شرکت ها و سازمان های پخش هر نماینده یک منطقه توزیعی اختصاصی خود دارد. که رعایت حریم منطقه جز قوانین کاری می تواند باشد . بخصوص در سازمان های پخش وتوزیع محصولات تند فروش.(صنایع غذایی)
9-Cluster Analysis
یکی از روش های طبقه بندی اطلاعات بر اساس عوامل مشابه در گروههای مشخص است، که در تحقیقات بازار استفاده می شود.مثل فروشگاه های خرده فروش گریدA+پلاس در چند منطقه توزیعی از یک بازارمصرف.
10-Cold Calling
ملاقات در زمینه فروش با مشتری بدون قرار قبلی. در ادبیات ما به تعبیری(سرکشی به بازار) استنباط می گردد.
11- Commission Override
پورسانتی که مدیر فروش از حاصل جمع پورسانت فروشنده های خود در اثر فروش محصولات تعلق میگیرد.
12-Commodity Product
محصولاتی که از نظر تمایز و ویژگی ها خیلی متفاوت، از سایر محصولات موجود در بازار نیست، مثل دوغ با طعم های مشابه در بسته بندی های متفاوت ولی در یک وزن و حجم.
13-Compensation Method
نوعی پذیرش مرجوعی کالا، به دلیل عدم کیفیت و یا رضایت که علاوه بر ارائه خود محصول جایزه هم در نظر گرفته میشود. شرکت ها و سازمان ها با توجه به افزایش دامنه رقابت در بازار، روی برخی از کالا درج می نمایند در صورتی که به هر دلیل از کالا رضایت نداشتید، علاوه بر وجه استرداد کامل وجه یک عدد محصول نمونه رایگان هم دریافت کنید.
14- Competitive Myopia
کوته بینی بازار، نسبت به فعالیت های رقبا، معمولا توسط شرکت های که از استراتژی سکون و ثبات استفاده می کنند، در اثر دوری از شرایط بازار دچار پدیده سِر شدگی می گردند.
که در اثر یک موج رقابت تا آستانه مرز ورشکستگی می روند. مثل شرکت های که در ابتدا که دولت طرح شیر یارانه خانوار را ارائه کردند، شروع به احداث شرکت و تولید شیر یارانه نمودند و غافل از توسعه سبد محصول خود شدند و این بازار را همیشگی دانستند و با پایان طرح شیر یارانه خانوار ، به علت تک محصولی بودن از بازار حذف شدند.
15-Complementary Product Pricing
قیمت گذاری کالا های مکمل، روشی از قیمت گذاری است، که قیمت یک کالا بر تقاضای کالای دیگر می تواند موثر باشد. به طور مثال قیمت دوغ می تواند موثر بر قیمت نوشابه باشد و یا بعلکس.
در برخی از موارد این کالا میتواند یک کالای جدید باشد، که توسط همان شرکت تولید و عرضه میشود. مثلاً محصول دلستر انگور میتواند بر تقاضای نوشابه از همان برند در بازار مؤثر باشد.
[stextbox id=’info’ direction=’rtl’]دیکشنری بازاریابی(+)[/stextbox].
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 1(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 2(+)
واژه گان بازاریابی و فروش –بخش مقدماتی 3(+)
لینک کوتاه شده مطلب : https://goo.gl/kkQcv4
ممنون بسیار مفید است.